• Anonym (frågan)

Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några

Jag försöker bygga uppp mig själv på olika vis, och behöver nu inspiration/vägledning för morgonrutiner. 

Just nu är mina morgonrutiner:
    -Kravla ur sängen två timmar efter klockan ringer
    -Dra på mig en tröja
    -Gå från det mörka sovrummet till det mörka vardagsrummet och sätter mig framför datorn.

Jag vill inte leva så egentligen, men är som fast. Det hjälper inte att jag har autism heller, och har lätt för att tappa bort både tid och tankar/sysslor.

• Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några
  • Postman

Går upp halv sju är på jobbet tio i Sju. Klär mig, tvättar mig, äter en tallrik yoghurt och drar sen till jobbet. 

• EnAnonumius
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-03 18:02:22 följande:
    Anonym (A) skrev 2025-09-03 17:58:53 följande:

Brygger kaffe och börjar dagen med en kopp, sen en ordentlig frukost.

Jag kanske ska lära mig dricka kaffe?
    Nej det måste du ju inte...
    Du kan ju tänka på vad du gillar att dricka själv, och ta det som en morgonrutin...

Om du gillar att dricka te, ta en kopp på morgonen och sätt dig ned, i en fåtölj, soffan, vid köksbordet och låt tankarna vandra fritt. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Postman skrev 2025-09-03 22:23:06 följande:

Går upp halv sju är på jobbet tio i Sju. Klär mig, tvättar mig, äter en tallrik yoghurt och drar sen till jobbet. 

Om du går upp halv sju (6:30)  och är på jobbet tio i sju (6:50)  hur nära har du till jobbet och hur snabb är du på morgonen när du hinner allt detta på 20 minuter? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (H)

Jag reser mig med en gång som klockan ringer och går, halvt sovandes, till köket och fixar kaffe. Jag sitter på en stol med mitt kaffe en stund, och vaknar så sakteliga. Sedan gör jag mig i ordning för dagen och cyklar till jobbet. 

Om du behöver vakna långsamt så tillåt dig göra det. Man måste inte vara en superpigg morgonmänniska för att duga. 

• Anonym (Donna)

Jag går upp klockan 5.
    Startar kaffebryggaren som är laddad sedan gårkvällen, går in i badrummet och sminkar mig. Sen kokar jag gröt och brer en ostmacka.

En halvtimme senare klär jag på mig och runt 5.45 går jag till bilen och kl 6 är jag på jobbet.

På helgerna latar jag mig mest, dricker kaffet vid lunchtid och äter inget innan 20 eller så.

• Anonym (Tommy)
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-03 16:19:29 följande:
    Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några

Jag försöker bygga uppp mig själv på olika vis, och behöver nu inspiration/vägledning för morgonrutiner. 

Just nu är mina morgonrutiner:
    -Kravla ur sängen två timmar efter klockan ringer
    -Dra på mig en tröja
    -Gå från det mörka sovrummet till det mörka vardagsrummet och sätter mig framför datorn.

Jag vill inte leva så egentligen, men är som fast. Det hjälper inte att jag har autism heller, och har lätt för att tappa bort både tid och tankar/sysslor.

Hej! Det är jättebra att du vill ta kontroll över din morgon och hitta rutiner som känns bättre. Många känner igen sig i att vara "fast" i gamla vanor, och att ha autism kan absolut göra det extra utmanande. Målet är inte att bli perfekt över en natt, utan att hitta små steg som fungerar för dig.
    Här är några förslag på hur du kan bygga upp en morgonrutin, uppdelat i olika kategorier för att göra det enklare att hantera.
    Första steget: Små förändringar
    Börja med att göra små, enkla justeringar i din nuvarande rutin. Att byta ut en vana är enklare än att lägga till tio nya.
     * Ljus direkt: När du kravlar upp ur sängen, dra upp persiennerna eller tänd lampan omedelbart. Ljus hjälper till att signalera till hjärnan att det är dags att vakna.
     * Vatten först: Ha ett glas vatten redo vid sängen. Drick det direkt när du vaknar. Det kickstartar kroppen och är en enkel vana att börja med.
     * Kort stretch: Innan du sätter dig vid datorn, sträck på dig i 30 sekunder eller en minut. Det behöver inte vara komplicerat, bara en enkel sträckning av armar och ben.
    Bygg vidare: Lägg till en aktivitet
    När du har fått in de första små stegen kan du addera en ny, kort aktivitet.
     * Planera dagen: Sätt dig med en kopp kaffe eller te och skriv ner 1-3 saker du vill åstadkomma under dagen. Det behöver inte vara stora saker, utan något enkelt som "ringa ett samtal" eller "diska en tallrik". Det ger dig en känsla av kontroll.
     * En kort promenad: Om du har möjlighet, gå ut i fem minuter. Bara att andas in lite frisk luft och se dagsljuset kan göra stor skillnad för din energi.
     * Lyssna på en podd eller musik: Istället för att bara sitta i tystnad, sätt på en peppande låt eller en intressant podd. Det kan hjälpa till att lyfta humöret.
    Tips för att hantera autism och tappa bort tid
    Att ha autism kan innebära att du har en annorlunda tidsuppfattning och lättare kan fastna. Här är några tips som kan hjälpa dig:
     * Använd timer: Sätt en timer för varje del av din rutin. Till exempel, "5 minuter för stretch", "10 minuter för kaffe", "15 minuter för att planera dagen". Det skapar en tydlig struktur och hjälper dig att undvika att fastna.
     * Visualisera: Skapa en visuell lista eller ett schema över dina morgonrutiner. Använd bilder eller korta texter som du kan bocka av. Detta kan minska den mentala ansträngningen.
     * Var snäll mot dig själv: Vissa dagar går det inte som planerat. Det är okej. Se det inte som ett misslyckande, utan som en påminnelse om att du kan börja om nästa dag. Framsteg är inte en rak linje, och varje litet steg räknas.
    Kom ihåg att det viktigaste är att hitta rutiner som känns hanterbara och som ger dig en känsla av välbefinnande, inte perfektion.
  • Postman
    EnAnonumius skrev 2025-09-03 22:58:42 följande:
    Om du går upp halv sju (6:30)  och är på jobbet tio i sju (6:50)  hur nära har du till jobbet och hur snabb är du på morgonen när du hinner allt detta på 20 minuter? 
    Har 8 minuter ca till jobbet. Kanske tar totalt 25 minuter då från att jag går upp. Ibland kan jag vara lite seg.  
  • Mayjel

Lite småkylig dusch om man vill känna livet i sig. Stressen får en att vakna men håller inte i sig så länge. Värre med kaffe isåfall, där koffeinet sätter sig i hjärta och pushar adrenalinet i flera timmar framåt. 

• Anonym (Donna)
    Mayjel skrev 2025-09-04 20:37:43 följande:

Lite småkylig dusch om man vill känna livet i sig. Stressen får en att vakna men håller inte i sig så länge. Värre med kaffe isåfall, där koffeinet sätter sig i hjärta och pushar adrenalinet i flera timmar framåt. 

Dusch på morgonen är inget för mig.
    Kaffet däremot, utan det vaknar jag inte. Men att det skulle ha effekt i flera timmar? Inte på mig. Men jag är förvisso en kaffetunna de luxe med en förbrukning på minst tio koppar per dag. Minst.
  • Mayjel
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-04 20:41:59 följande:
    Dusch på morgonen är inget för mig.
    Kaffet däremot, utan det vaknar jag inte. Men att det skulle ha effekt i flera timmar? Inte på mig. Men jag är förvisso en kaffetunna de luxe med en förbrukning på minst tio koppar per dag. Minst.
    Koffein hämmar kroppens upptag av kollagen, det protein som håller huden spänstig och ung. Bara så du vet.
Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några