Då och då behöver jag åter uppfinna mig själv och faktiskt skriva en lista med vad som "behövs" på morgonen.
Och där ingår att få med mig prylar, dvs mat, mobil, väska och dator. Likaså plockar jag oftast ur/i diskmaskinen utifrån att jag är så trött att jag inte vill ha ansvar på morgonen. Så helst får någon annan göra saker som barn/tonåringar behöver.
Och likaså är jag inte speciellt fokuserad på att äta, få kaffe och liknande, utifrån att det också kan göra i samband med resan till jobbet, eller första stunden där.
Vissa dagar kräver mer, och då plockar jag ihop INNAN eller skriver ordentlig lista!
Det finns rätt mycket tips på Youtube om vad som skulle kunna ingå, såsom att faktiskt få dagsljus, vänta en timme med kaffet och få in lite rörelse.
Mel Robbins tipsade en gång om att räkna ner ifrån 5.
5-4-3-2-1 kan hjälpa en att bryta av att man fastnat i sängen. Jag har inte behövt det, eftersom jag numera är så gammal att urinblåsan vackert tvingar upp mig.
Som tips vill jag också ge att öva på bra rutiner där det är som enklast. Lägga sig i tid och varva ner, är också en grund till att få en morgon som fungerar. Likaså att få dagsljus innan lunch.