Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 19:39:48 följande:

Om vårt barn blir allvarligt skadat, eller allvarligt sjukt ringer jag så klart 112. Men sen vill jag kontakta barnets pappa. Detsamma gäller om vårt hus brinner ner, eller hans sjuka och äldre föräldrar dör. 

Jag vill inte ha kontaktuppgifter för att ringa i parti och mminut, utan för att ringa om något verkligt akut inträffar. 

Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 19:42:27 följande:
    Om något allvarligt inträffar när min man är på affärsresa, ringer jag först honom och om han inte svarar, hans arbetsgivare. Jag var själv med om att bli uppringd på jobb av en person som sökte min kollega när dennes man fick en stroke. Menar du att det vore bättre om hon hölls utanför tills konferensen var över?
    Jag håller helt med dig. Klart det är skönt att kunna höra av sig om nåt händer, inte för att partnern ska komma och fixa situationen, men bara för att hållas uppdaterad eller för att kunna komma hem tidigare om det behövs. Du pratar ju inte om att du skulle ringa för att minstingen är snuvig direkt. 

Självklart ska man inte behöva vara nåbar och tillgänglig 24/7 eller förväntas släppa allt för minsta lilla, men alltså, om t.ex. min mamma var i en bilolycka och skadades ordentligt skulle jag nog ändå föredra att få höra det så snart som möjligt. Inte fan skulle jag vilja att min man satt på det till dagen efter, oavsett om jag kunde göra något för att hjälpa till, för att jag skulle få vara på fest i fred. Herregud. 
  • Anonym (Alexandra)
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Och jag tycker inte att det är friskt att göra en sån jättegrej av det här och få det till att det handlar om kontroll. Herregud. Det är ju en självklarhet att ha något sätt att kontakta ens partner, även om det troligtvis inte kommer behövas, speciellt om man har barn ihop. 

Det känns faktiskt bara patetiskt att prioritera att få festa till en sån grad att man vill vägra någon som helst kontaktmöjlighet. 

Jag är glad att jag har en vettig partner där sånt här är självklarheter för oss båda. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Karin) skrev 2025-09-04 15:13:33 följande:

Vi är bara två vuxna hemma hos oss men jag tror ingen av oss skulle komma på tanken att tacka ja till en sån inbjudan, verkar hur larvigt som helst att vuxna människor inte får tala om för den de bor ihop med vart de är Obestämd

Eller hur? Varken jag eller min man skulle hålla oss till några såna fåniga regler. Självklart skulle jag berätta för min man var jag är, om inte minst bara för att det är roligt att få visa var man ska vara, kanske visa restaurangmenyn etc.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (kvinnor kan men inte TS) skrev 2025-09-04 15:01:02 följande:

Men lämna in skillsmässopapprena redan nu. Du har redan mentalt lämnat honom för nått han skall göra som du tycker är fånigt och inte för att du fantiserat ihop allt hemskt som kan hända nu när du inte kan nån honom ett helt dygn.

Låt din man få leva med en vuxen människa istället.

Men TS man är väl också en vuxen människa, eller hur? Och förälder dessutom. Då kanske man kan börja inse att man inte bara kan tänka på sig själv, inte leva som man gjorde när man var 19 och singel. 

Troligtvis kommer ju TS inte ens behöva kontakta honom. Det gör absolut ingen skada till hans kväll att se till att hon kan nå honom i absoluta nödfall.

Skulle t.ex. mina barn skada sig till den grad att de mer eller mindre pendlade mellan liv och död, och min man inte ville vara där för mig och vår familj för att han ville supa skulle jag aldrig kunna respektera honom igen. Det är ju bara så sjukt patetiskt.

• Anonym (Alexandra)
    Tow2Mater skrev 2025-09-04 22:57:10 följande:

Om du intre accepterar det, vad händer då? Om han åker iallafall kommer du ta ut skiljsmässa?

Se det som att han är på arbetsresa till asien eller australien, dvs en lång flygresa med 10-15+ timmar helt onåbar i luften.

Fast nu är han ju inte onåbar, han ska bara på en fest. Han kan absolut välja själv att dels ta med telefon eller bara berätta var han kommer vara när han vet det själv. Det är inte så oerhört krångligt det här. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-05 08:36:27 följande:

Låter som att din man inte är bekväm med att ljuga. Jag personligen tycker det är ett härligt drag hos en partner och vän. 

Hans kväll blir förstörd om han berättar för dig eftersom han då antingen blir tvungen att ljuga för sina vänner eller blir kvällens driftkucku. Båda alternativen förstör uppenbarligen kvällen för honom. 

Hade han varit bekväm med att ljuga hade han väl bara gjort det, antingen för dig eller för vännerna. Skatta dig lycklig och låt honom ha en kul kväll

Hur skulle ens "kvällen bli förstörd" om han berättar för TS att han kommer vara på "Hotell ABC"? Han måste inte berätta för kompisarna att TS vet var han är, och TS kommer ju troligtvis, förhoppningsvis, inte behöva ringa honom under kvällen.

Och ärligt, skulle nån kompis tycka att jag är mesig för att min man kunde nå mig och berätta att vårt barn han varit med i en hemsk olycka och nästan dött eller nåt är det faktiskt inte en vänskap jag bryr mig om att fortsätta.

Hur dramatisk är man ens om det TS ber om skulle förstöra ens kväll? Herregud. Han har barn, det är bara att tugga i sig att man inte längre kan vara självisk och bara tänka på sig själv. TS kommer inte ringa för vad som helst, så han kommer fortfarande få ha en kul kväll och få festa i fred.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-05 09:03:38 följande:
    Självklart kommer hemlighetsmakeriet vara ett stort samtalsämne under kvällen. Man behöver inte vara ett socialt geni för att förutse det
    Låter som en väldigt tråkig fest om det är det enda de skulle kunna komma på att prata om.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-05 13:12:02 följande:

Nu är det ju inte du som ska gå på festen så huruvida du tycker den är tråkig eller inte är knappast relevant. 

Sen skarvar du visst lite på sanningen för jag har aldrig skrivit att det är det enda de kommer prata om. Jag förstår att du inte tycker det är ett problem att svara undvikande eller ljuga på direkta frågor men kan du inte ens föreställa dig att andra kan tycka att det är så pass jobbigt att det förstör en kväll? 

Alltså, dels tror jag ingen skulle grilla gästerna huruvida de berättat var de är någonstans eller inte. Det skulle vara helt sjukt att göra på en fest. Tror inte heller att det skulle vara ett stort samtalsämne, som du hävdar. 

Sen, är man 50+ kan man väl ändå vara såpass bekväm i sig själv att man törs berätta för ens nära vänner att självklart vet ens partner och medförälder var man är..? Tror knappast att alla andra hållit det hemligt, för varför i hela friden skulle man? Det är ju inte så seriöst det här. Det handlar om en fest, han kommer inte direkt åka i fängelse för att han berättat för TS vilket hotell de är på. 

Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?