Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Anonym (Double standards) skrev 2025-09-04 17:52:48 följande:

Hade TS varit man och hans sambo (kvinna) skulle på fest och han hade krävt att få veta var han skulle befinna sig hade han förmodligen fått etiketten toxisk, kontrollerande, svartsjuk och osäker....

Känns som ett solklart fall av double standards där ett beteende är acceptabelt om det utförs av en kvinna men förkastligt om en man gör samma sak. Finns så många lägen där något är ok om det görs av en kvinna men aldrig om en man gör samma sak. 

Det handlar om en natt... big deal liksom. Det händer så gott som aldrig nått som gör att man inte klarar sig utan sin partner en natt.

Det hade antagligen aldrig hänt eftersom att ingen mamma hade betett sig så patetiskt och prioriterat  hemligt festande framför att berätta var man befinner sig och hur man kan bli kontaktad. 

Hade min man prioriterat på det viset hade jag också tappat respekten. 

Tycker till och med att det är en självklarhet även om man nu inte skulle ha barn ihop. Att man meddelar en partner vad man ska göra och befinna sig och hur man kan nås. 

Folk jämför med arbetsresor etc. Det är väl verkligen inte samma sak. Arbetsresor har sällan hemlig destination och även om någon sitter i möte i flera timmar kan man ringa nån som ringer nån. 

Efter att ha levt med en man som ofta blev så full att han inte visste vars han gick eller hamnade så vet jag hur viktigt det är att åtminstone veta var peronsnen "senast" befann sig så att man hade något att utgå ifrån. 

Och vad spelar det för roll att "förr fanns det inte mobiler". Nej men nu finns det mobiler och det finns möjlighet att bli nådd snabbare om nåt händer. Om något allvarligt händer med barnen och man får reda på det försent är det nog en klen tröst där och då att "så hade det minsann varit förr också". Ja men nu hade det kunnat vara annorlunda om man bara lämnat ett kontaktnummer. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (d) skrev 2025-09-04 18:31:53 följande:

Tråden är verkligen knäpp. Inte TS utan svaren som tycker det är så fasansfullt kontrollerande att ha numret till ett hotell. Vuxna människor som förlöjligar den småbarnsförälder som vill ha ett nummer för eventuella nödfall. Det är inte några få timmar med avstängd telefon utan det blir många. En vuxen man och småbarnsförälder ska kunna vara kontaktbar. Inte på minuten eller vad ni överdriver om men inom några timmar. Han har ett ansvar till sin familj. Att det gick när ni var små...Mina föräldrar var alltid nåbara, om än att de blev kontaktade av receptionen på deras jobb när det var möjligt eller om vi hade kontaktuppgifter till just hotellet de var på tjänsteresa som. Bara för att det inte fanns samma möjligheter som idag betyder inte att många situationer krånglades till och gav smärta när någon inte gick att nå under en längre tid.

Förstår inte heller svaren i tråden. 

Hon vill alltså ha ett telefonnummer eller ett namn på ett hotell. Och folk tycker att hon är galen. Det är väl ändå det minsta man kan begära om någon reser iväg. Det är liksom småsaker hon ber om. Hur kan man slå bak ut för ett sådant önskemål ens?

Om ts hade krävt att sambon inte åkte eller att han ska ringa var femte minut. Ja det kanske hade varit kontrollerande.

Men nu tycker folk att det är kontrollerande att hon vill veta hur hon ska få tag på honom om något vitkgit eller allvarligt händer?! 

Det är inte ts som är kontrollerande. Det är mannen som är ansvarslös inför sin roll som man och far som inte själv tycker att det är bra och vitkgit. Så totalt omanligt, osexigt och oattraktivt.
  • Anonym (Betty)

Jag tror inte för en sekund på att nån av de mammorna i tråden som har svarat "emot" ts i tråden själva skulle bete sig som ts man. 

Ni mammor som skriver "kontrollfreak, vad kan hända på de timmarna, jag kan minsann klara mig själv när min man är borta, låt honom festa ifred" etc. 

Skulle ni själva lämna man och barn i ett dygn och tycka att det var ok att ingen visste var ni var eller hur man skulle få tag på er? 

Skulle inte ni vilja ha chansen att kunna ta emot ett telefonsamtal om något händer?

Skulle ni själva bete er så? Skulle ni själva rycka det var ok att inte få veta om något hade hänt på ett dygn?

Antagligen är de flesta av er som skriver här i tråden själva kontrollfreak fast åt andra hållet. Alltså, ni skulle berätta var ni var eller ge nåt telefonnummer för ni har vill ha kontroll och info om något händer där hemma.  

• Anonym (Betty)
    Anonym (Lika för lika) skrev 2025-09-05 08:01:42 följande:
    Ja det är nog bäst att alltid ha hjälm inomhus och tillbringa helgerna inlåst i garderoben med pamfletten "om kriget kommer"

..

Hur orkar man ens hålla på och katastroftänka som många gör här, hela tiden. 
    Jag är så glad att jag slipper vara lika hjälplös och onödigt orolig som ni.
    Det är ett helt normalt, sunt och respektfullt beteende att familjemedlemmar berättar var man är/hur man går att nå.

Försöker lära mina tonårsbarn det också. Att det är bättre att säga vars man ska OM något skulle hända än att ljuga/inte berätta om var man befinner sig. Att jag blir mycket mer ledsen om de ljuger/undanhåller än att de ska dra någonstans jag inte är överförtjust i. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Karin) skrev 2025-09-05 09:26:03 följande:
    Exakt. Undrar hur förtjust TS man vore om hans barn gör på samma sätt.
    Ja exakt. Vore ju märkligt att försöka uppfostra sina barn med att man säger var man är/går och sen göra tvärtom själv. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-05 17:40:31 följande:

Men att ni orkar. Sagt det tidigare. Det är något annat som skaver. Känns ju lite överdrivet med ett sådant hemlighetsmakeri. Kanske det har kommit till det när damerna inte kunnat låta bli att ringa/sms bara för att kolla hur det är. Hade det varit gemensamt bestämt att bara höra av sig när det verkligen gällde hade inte den här situationen uppkommit.  Lite kul att läsa alla katastrof scenarier. TS gubbe reser ju mycket i tjänsten så det kan inte vara att han är borta.

"Damerna inte kunnat låta bli att sms bra för att kolla läget" 

?

Sen när är det ens ett problem hos par att man sms eller ringer och kollar läget när man är bortrest? 

Tycker inte det är onormalt att tex skriva god natt eller god morgon när partnern är bortrest. 

Sen när får man bara höra av sig om det verkligen är något när partnern är bortrest. 

Är jag bortrest själv hör jag också av mig. Finns ingen anledning till radiotystnad bara för att man är iväg med jobb eller kompisar i några dagar. 

Tycker snarare att det låter helt onormalt att inte höras alls när man är iväg. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-06 11:46:11 följande:

Sa jag att det är onormalt att höra av sig för god natt och att allt är bra? Nej. Det är mer okynnesringande med för att höra vad du gör osv. Ingen anledning till radiotystnad i normalläget. Kanske har någon av männen riktiga kontrollfior och klängisar som ledde till deras krav. Normal kommunikation är det inget fel på. Jag kunde tycka det var jobbigt i början med min partner som behöver försvinna med jobbet. Nödplan finns så klart. 

Tycker ändå TS ska låta karln åka iväg och leka. Komma hem med ny energi som sannolikt kommer henne till gagn. 

Ja du  skrev att damerna ringde och okynneskollade läget. Men nu skriver du att det är ok att ringa och kolla att allt är bra. Det är väl samma som "kolla läget" får man ändå säga.

Tycker inte heller att det är märkligt och ringa och fråga vad partnern gör. Men det kanske är jag som är konstig. Jag är inreessersd av honom och hans liv så jag tycker det är intressant och höra då och då vad han gör för skoj. 

Antagligen kommer han hem trött efter en fest och ingen ny energi. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-06 11:46:11 följande:

Sa jag att det är onormalt att höra av sig för god natt och att allt är bra? Nej. Det är mer okynnesringande med för att höra vad du gör osv. Ingen anledning till radiotystnad i normalläget. Kanske har någon av männen riktiga kontrollfior och klängisar som ledde till deras krav. Normal kommunikation är det inget fel på. Jag kunde tycka det var jobbigt i början med min partner som behöver försvinna med jobbet. Nödplan finns så klart. 

Tycker ändå TS ska låta karln åka iväg och leka. Komma hem med ny energi som sannolikt kommer henne till gagn. 

Hur vet du ens att det bara är män på festen? 

Det kan väl vara kvinnor på festen som har män hemmet.

Om nu någon som ska på fest som har en kontrollerande partner hemma så känner jag inte heller att det är bekantas sak att lösa det genom att ha kontakfria fester. 
  • Anonym (Betty)

Hur blir det nu då ts? Har du fått honom att fatta att han intr vara kan åka iväg utan att du vet hur du kan kontakta honom eller står han på sig?

• Anonym (Betty)
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-06 18:03:17 följande:
    Du skulle väl ändå inte ringa honom när han är på fest, bara för att fråga vad han gör?
    Vi skulle absolut kunna höras och kolla läget vad man gör om han skulle vara borta på nån festlighet. Han brukar vilja höra vad jag pysslar med hemma också medan han är borta. Men nu är det ju dessutom inte bara en fest på några timmar vi pratar om. Han kommer ju inte hem förrän dagen efter.

Hade det varit jag och min kille som var ifrån varandra ett dygn hade vi hörts nån gång på kvällen, behöver inte vara under en ev fest just utan det kan vara när man kommit hem till hotellet om det inte är alltför sent. Sen skulle vi messa god morgon på morgonen och sen skulle vi garanterat höras när man var på väg hem. Typ "nu börjar vi åka, hemma om fyra timmar" etc. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-07 07:01:01 följande:
    Det låter som att det har blivit en principsak och en maktkamp för dig. Du inser själv att risken är försvinnande liten men ställer ändå till med ett bråk om saken. 
    Vad är fel med att det är en principsak? Ja det är en principsak att man talar om vars man ska och hur man kan bli kontaktad. En principsak alla med respektive och familj borde följa. Något konstigt med det?

Om du så vill kalla det maktkamp så går väl det åt båda hållen i så fall. Det är väl lika mycket maktkamp att han inte vill säga vars han ska och hur man kan nå honom som att hon vill att han berättar vars han ska och hur man kan nå honom. 

Med den lilla skillnaden att det är hon som är vettigast eftersom att det är vettigt att meddela sådant. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-08 05:33:24 följande:
    Så här skriver ts: "Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. "

Det är alltså inte ts kille som bestämt detta utan det är ett villkor för att delta.
    Kan man inte leva upp till ställda villkor så tackar man nej till festen. Ts kille kan acceptera, ska han då tacka nej för att hans tjej blir helt rabiat för en småsak???

Ett vettigt alternativ som festarrangören kunde tänkt på är att det kan finnas ett kontaktnummer till någon person som vid kris/stort behov kan vidareförmedla kontakt. Det hade varit vettigt.
    Han ska inte tacka nej för att hans tjej blir helt rabiat (vilket vi inte ens vet om ts blivit).

Han skulle ha tackat nej för att själv inte borde vilja lämna fru och barn ovetandes om var han är och hur han blir kontaktad. För att man själv borde vilja kunna bli kontaktad om något händer. Och för att man själv borde vilja meddela var man befinner sig om något händer med en själv också för den delen. För att han själv borde vilja ge den respekten till sin familj. 

Kanske därför detta är just en gammal studengrupp. Det kanske funkade när man var 20 och inte hade några personer man hade förpliktelser emot. Funkar inte lika bra när man är 40 med fru och barn. Och ja, det borde han fatta och tackat nej alternativt åkt men ändå skvallrat till frun. 

"Nä då måste han ju ljuga" tyckte nån. Ja men nu ligger inte hans förpliktelse gentemot några gamla studnepolare. Den ligger hos familjen. Och det är ju inte så att folk och fä ljuger om saker annars (vad fin tröja du har etc) så att så dåligt samvete behöver man nog inte ha över det.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?