• Anonym (Ångest varje dag)

Jag vågar knappt äta längre

Jag hade en tandläkare som förstörde flera av mina tänder för ganska länge sen och jag har bara haft problem och ångest sen dess. Något förkortat; 

Av fyra tuggtänder på varje sida så har jag på en sida ett implantat, två rotfyllningar och på andra sidan ett implantat, en krona där tanden kanske måste rotfyllas och eventuellt en spricka i en originaltand. 

Jag vågar inte tugga på någon mat som inte är mjuk för jag är så himla rädd att tänderna ska gå sönder rejält och dessutom så smäller det till ibland i två av tänderna när jag äter. Ibland reagerar jag på varmt eller om något lite hårt slår i tänderna. 

Jag har en bettskena pga att jag pressar tänderna men jag har ont i tänderna så gott som varje dag sen 4 år tillbaka. Det är alltid någon tand som strular dessutom utöver tandvärken jag har i käkarna. 

Man bör äta mat som ger lite tuggmotstånd men jag äter ingen sån mat, vågar inte äta musli, nötter eller mat med panering som kan vara hård t ex. Jag vågar knappt tugga apelsinchoklad t ex från Marabou pga dom små hårda bitarna. Jag äter inte väldigt kall eller varm mat eller dryck. 

Varje dag går jag till spegeln flera gånger för att se på tänderna för att något känns fel eller jag har bitit i något hårt t ex. Varje mål mat så oroar jag ihjäl mig fast jag tuggar så försiktigt. Jag vet inte vad jag vill med tråden. Få råd och hjälp antar jag... 

• Svar på tråden Jag vågar knappt äta längre
  • Anonym (My)

Testa KBT, samt ring / besök tandläkare och prata om dina bekymmer

• Anonym (Anonym)

Ja, prata med en tandläkare. Så att du får professionella råd och kan känna dig lugnare utifrån de. 

• UngGubbeinorr

Ingen blir "tandläkare" utan att redan ha sadistiska drag. Du lider av Post Traumatiskt Stress Symptom och du är defenitivt inte ensam. Finns mindre samhällen i Sverige där hela generationer födda på 60-70-talet har bedrövligt dålig tandstatus på grund av någon sadist till tandläkare som njöt av av att misshandla barn och något alternativ till "auktoriteten" fanns inte. Skulle tro att det handlar om uppåt en halv miljon i Sverige.

• Tecum
    UngGubbeinorr skrev 2025-09-10 18:40:41 följande:

Ingen blir "tandläkare" utan att redan ha sadistiska drag. Du lider av Post Traumatiskt Stress Symptom och du är defenitivt inte ensam. Finns mindre samhällen i Sverige där hela generationer födda på 60-70-talet har bedrövligt dålig tandstatus på grund av någon sadist till tandläkare som njöt av av att misshandla barn och något alternativ till "auktoriteten" fanns inte. Skulle tro att det handlar om uppåt en halv miljon i Sverige.

Så var det förr och det är en vårdskandal som ingen vill ta i. Vi hade en sadist som skoltandläkare, jag hörde att han blev tortyrexpert i Argentina sen... Hur många barn skrämde och plågade han inte, barn som fick tandläkarskräck och även som vuxna undvek att söka hjälp i tid. På mig lagade han tänder i onödan, skador som man idag bara putsar bort. Följden blev att tänder som blev lagade igen och igen inte höll och nu har jag både kronor och bryggor. 

MEN - så är det inte idag! De flesta tandläkare är bra, bryr sig om patienten och är noga med bedövning. Möjligen är risken att de privata överbehandlar för att tjäna pengar, folktandvården håller å andra sidan inte samma klass.
    Tipset till TS är att kolla med en duktig tandläkare, har hon inte förtroende för sin ordinarie så sök hos en ny.
  • UngGubbeinorr
    Tecum skrev 2025-09-10 19:01:37 följande:
    Så var det förr och det är en vårdskandal som ingen vill ta i. Vi hade en sadist som ...
    Ja, i mitt fall som mer än vuxen, så är det så att jag inte vill förstöra resten av mitt i fängelse om "proppen går", tar trots allt bara tre sekunder att döda en människa. Utsätter mig inte för risken. De var dessutom nära att döda mig två gånger under narkos i tonåren på tandläkarhögskolan och de tänderna de "lagade" finns inte mer sedan närmare 20 år tillbaks. Men de tänder som sk "tandläkare" inte rört, de har jag kvar.
  • Anonym (Jag)

Jag förstår dig till 110%. Mina tänder är helt förstörda. Kanske inte just av tandläkare utan mer arv och att jag misskött dem. Nu vågar jag knappt äta nånting. De faller sönder. Har flera rotfyllningar och en krona. Och saknar flera kindtänder. Jag behöver flera implantat men har fan inte råd. 
    Såna här tänder och är bara strax över 40..

• UngGubbeinorr

Kolla in hockeyspelare.. Utvisade i båset saknar många av dem en rad tänder. Minns hur min farfar skrattade verkligen hjärtligt, alltså inte elakt utan kul. Men sedan i TV-intervjun så har de plötsligt fullt garnityr. Några nya stifttänder å liknande får de inte, inte förrän de slutat spela hockey. Bär gluggarna med ryggrad! Det är inte hela världen med några borta, det är okej. Bara man inte har fysiska problem av det. Resten är bara groller i huvudet.

Svar på tråden Jag vågar knappt äta längre