Jag vågar knappt äta längre
Jag hade en tandläkare som förstörde flera av mina tänder för ganska länge sen och jag har bara haft problem och ångest sen dess. Något förkortat;
Av fyra tuggtänder på varje sida så har jag på en sida ett implantat, två rotfyllningar och på andra sidan ett implantat, en krona där tanden kanske måste rotfyllas och eventuellt en spricka i en originaltand.
Jag vågar inte tugga på någon mat som inte är mjuk för jag är så himla rädd att tänderna ska gå sönder rejält och dessutom så smäller det till ibland i två av tänderna när jag äter. Ibland reagerar jag på varmt eller om något lite hårt slår i tänderna.
Jag har en bettskena pga att jag pressar tänderna men jag har ont i tänderna så gott som varje dag sen 4 år tillbaka. Det är alltid någon tand som strular dessutom utöver tandvärken jag har i käkarna.
Man bör äta mat som ger lite tuggmotstånd men jag äter ingen sån mat, vågar inte äta musli, nötter eller mat med panering som kan vara hård t ex. Jag vågar knappt tugga apelsinchoklad t ex från Marabou pga dom små hårda bitarna. Jag äter inte väldigt kall eller varm mat eller dryck.
Varje dag går jag till spegeln flera gånger för att se på tänderna för att något känns fel eller jag har bitit i något hårt t ex. Varje mål mat så oroar jag ihjäl mig fast jag tuggar så försiktigt. Jag vet inte vad jag vill med tråden. Få råd och hjälp antar jag...