Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Jag vågar knappt äta längre

UngGubbeinorr skrev 2025-09-10 18:40:41 följande:

Ingen blir "tandläkare" utan att redan ha sadistiska drag. Du lider av Post Traumatiskt Stress Symptom och du är defenitivt inte ensam. Finns mindre samhällen i Sverige där hela generationer födda på 60-70-talet har bedrövligt dålig tandstatus på grund av någon sadist till tandläkare som njöt av av att misshandla barn och något alternativ till "auktoriteten" fanns inte. Skulle tro att det handlar om uppåt en halv miljon i Sverige.

Så var det förr och det är en vårdskandal som ingen vill ta i. Vi hade en sadist som skoltandläkare, jag hörde att han blev tortyrexpert i Argentina sen... Hur många barn skrämde och plågade han inte, barn som fick tandläkarskräck och även som vuxna undvek att söka hjälp i tid. På mig lagade han tänder i onödan, skador som man idag bara putsar bort. Följden blev att tänder som blev lagade igen och igen inte höll och nu har jag både kronor och bryggor. 

MEN - så är det inte idag! De flesta tandläkare är bra, bryr sig om patienten och är noga med bedövning. Möjligen är risken att de privata överbehandlar för att tjäna pengar, folktandvården håller å andra sidan inte samma klass.
    Tipset till TS är att kolla med en duktig tandläkare, har hon inte förtroende för sin ordinarie så sök hos en ny.
Svar på tråden Jag vågar knappt äta längre