Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

Vem väljer man

För att göra en lång historia kort. under ungdomen träffades jag och en kille en period. Vi blev aldrig något riktigt par men va väl lite som det ändå. 

Det rann lite ut i sanden och vi båda skaffade familj på olika håll. 

12 år senare separerade vi båda och sågs en sväng igen. Olika omständigheter gjorde att vi ändå inte blev ett par då heller. Jag hade börjat träffa en annan man redan och det blev liksom inte rätt att avsluta det pga en gammal kärlek. 

Den mannen är idag min sambo men till problemet. Min gamla kärlek och jag kan inte sluta höras. Det går lite i perioder och jag vet såklart att det är fel. Vi stöter ihop ibland då vi bor på samma område och pratar. Varje gång blir kramen lite för lång och varje gång sägs ord som syftar till hur bra vi hade kunnat ha det. Ingen av oss kan liksom gå vidare riktigt. 

Det stora problemet är att jag inte heller vill ge upp min sambo. Vi har det bra. Visst är vi oense ibland men inte mer än vad som känns normalt. 

Har ni några tips? Vad ska jag göra? Vet att det inte går att svara på egentligen. är det någon som vart i liknade situation? Jag är på riktigt kär i två personer! 

• Svar på tråden Vem väljer man
  • Anonym (Svårt)

Tack för många bra svar. Flera stämmer nog väldigt bra. Vill bara förtydliga att den här kärleken idag har ingen partner. Så jag tror att vi absolut skulle ses. Men som flera av er tror, kanske är det inte alls samma sak om det blir på riktigt. 

håller med om att det kanske endast är en illusion. Tänker själv också att det kanske är pga att vi inte vet hur det hade varit. Kanske hade det gått åt skogen. Men vi vet inte det för vi aldrig testade. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Grusade förhoppningar) skrev 2025-09-05 16:33:31 följande:

1. Är du villig att ta konsekvenserna av en otrohet med allt vad det innebär för många år framåt? 

2. Om du väljer den andra mannen och sen ångrar dig hur gör du då?  Du kanske inser att velande inte beror på varken honom eller sambon utan om dig själv ... 

3. Vill du verkligen vara en sån person som förknippas med otrohet i framtiden?  Och har du förstått vad det kan innebära för en ny relation i framtiden?  En människa som varit otrogen eller varit den andra kvinnan står inte högt i kurs hos singelmän. Risken är stor att du upprepar mönstret i nya relationer . 

Exakt dom här frågorna tackar jag för!
    jag vill varken va otrogen eller göra fel val. 

Men det här är ju tankar som gnager i mig och jag behöver hjälp att reda ut dom. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Grusade förhoppningar) skrev 2025-09-05 21:55:40 följande:
    Jag tror att hur ont det än gör är det dags för självrannsakan över sig själv . Nånting är det ju som skaver i dig och du behöver vara ärlig mot dig själv där.  Som någon annan var inne på kan du kanske varit lite av en.peoplepleaser och valt fel  genom livet mest för att det förväntas av dig och inte för att du velat det själv.  Kanske är du konflikträdd och en duktig flicka dessutom. 
    Du valde ju din sambo Istället för den andra mannen och kanske behöver du fundera på varför om nu han inte heller var rätt för dig. 
    Jag tror inte den andra är rätt heller men du vill gärna tro det ändå just pga  att du inte kan såra honom.. typ så..    

Min fråga är väl egentligen- klarar du av att stå upp för dig själv och vad du vill utan någon annans inblandning och åsikter?  

Oj. Den mannen jag bor med idag blev liksom bara. 

Tror den största rädslan i mig kan vara att bli ensam också. OM jag väljer att lämna tex, kanske jag blir själv istället. 

Och jag är nog också rädd att misslyckas. Att skiljas förra gången va såklart ett misslyckande. Att separera ännu en gång är ju återigen ett kanske ännu större misslyckande. 

Ofta ställer jag mig frågan om jag är nöjd med mitt liv. Men jag har inget bra svar på det. Vad kan man begära liksom. Jag har en bra familj och en man som älskar mig och vi trivs tillsammans. Vad är det att riskera. För en kärlek som kanske inte alls blir bättre. Men det stör ju mina tankar ändå.. Och mitt i allt det här är barnen. Som blir drabbade av ännu en separation om det skulle vara alternativet. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-05 23:09:45 följande:

Fundera på om du kände der som en stor uppoffring när du var skild och hade börjat träffa din nuvarande man. Men sedan stötte på den gamla kärleken och blev intresserad. Och därefter tog beslutet att avstå från att träffa den gamla kärleken, utan fortsätta att dejta din nuvarande man. 

Var du ledsen och nedstämd? Oroade du dig och kände dig ångerfull? Var det samma vånda som du har idag?

Kände du tydligt att du försakade något?

Ja då kanske du körde över din egen vilja den gången. 

Men ni är inte samma personer idag. Vet du vad som gjorde att han skilde sig? Finns det saker som du inte vet om honom när det gäller hur han fungerar i relationer? Känner du honom ganska väl ändå?

Jag hade exakt samma vånda då. Jag va livrädd att jag valde bort honom ännu en gång. När vi hade fått en chans till. Men, jag va också rädd för att jag faktiskt inte kände honom lika mycket som min nuvarande. Jag vågade inte välja bort honom för den kärleken som inte hade blivit första gången. Tänk om den inte blev nu heller? Så jag fortsatte med det som kändes säkrast. 

Han har varit lite strulig tidigare i livet. Eller ja, lite alkohol men alltid skött jobb och familj osv. Han har idag två barn, ens bor på heltid och den andra varannan vecka, båda med samma mamma. Han lever lite ungdomsliv trots barnen men tar ansvar ändå. 

jag är nog trots detta lite rädd. Att illusionen inte stämmer. Det kanske inte alls är så bra som jag tänker. mina barn har träffat honom några gånger, som kompis. Lekt på badhuset och fikat hemma och spelat tv spel typ. Så det verkar gå bra. Men, dom trivs där vi är nu. Med min sambo och bonussyskon. Ska jag låta dom va med om allt igen? 

• Anonym (Svårt)
    TL12 skrev 2025-09-05 23:15:26 följande:

välj 
    var hårdare mot dig själv och lojal mot din sambo bryt kontakten eller undvik så mkt det går 
    annars är du ju otrogen i sinnet , i dina tankar 
    finns ingen mellanväg 

Jag borde bryta ja. Vi gör det emellanåt. Ibland kommer vi bara fram till att, blir det en tredje chans så tar vi den. Just nu är återigen inte läge. Vi bestämmer att inte höras. Och gör inte det. 

sen kommer en dag efter ett halvår när vi ses på ica, eller ett föräldramöte. Vi säger hej. Kanske nån mening till. Dagen efter kan jag ha ett meddelande i inkorgen om hur fint det va att se dig igår, eller liknande. Jag svarar, detsamma och vi börjar artighetsprata. Och tankarna är tillbaka. 

• Anonym (Svårt)
    Fjäril kär skrev 2025-09-06 10:02:04 följande:

Jag tror att den andra mannen väckt något inom dig som egentligen inte har med honom att göra alls.

Han har väckt känslan av att du faktiskt kan välja själv. Han representerar din egen vilja som av nån anledning först nu har kickat in i ditt liv. Äntligen har du något som bara är ditt och som du själv har en känsla för. 

Jag får känslan av att du är en velig person av den enkla anledningen att du sällan eller aldrig valt med hjärtat för att du VILL något.  Förvisso ganska bekvämt men också med den negativa baksidan att du aldrig tagit ansvar för ditt eget liv.  

Så sant. Den gången vi träffades första gången. Det va olika omständigheter som gjorde att det inte blev något. Mina barns pappa kom in i mitt liv, jag va inte alls speciellt intresserad utan såg honom mest som ett tidsfördriv. Tiden gick, han va snäll och vi blev ändå ett par. Barnen kom och det bara rullade på. Det va inget jag egentligen valt. Varje gång jag såg den här andra mannen tänkte jag på hur det hade varit. 

När vi sen gick skilda vägar visste jag inte ens att han också var singel. Jag träffade min nuvarande innan jag fick veta om deras separation. Så det rullade väl bara på då också. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-06 15:03:40 följande:
    Vi kan väl inte välja åt TS, hon är en vuxen människa! Helt fel att försöka kommendera henne!

Men hon behöver göra ett genomtänkt och medvetet val. Inte bli kvar i mellanrummet. 

Ett sätt att processa frågan intellektuellt är att dela upp ett A4-papper i två delar på längden. Skriva fördelar med att vara kvar i sitt nuvarande förhållande på den ena sidan och nackdelar på den andra. 

Ta ett nytt papper och göra samma sak, men nu istället lista fördelar med att gå isär och pröva med de andre mannen. Och på andra sidan vilka nackdelar det kan finnas med att göra det. 

Göra det noga.

Sedan kommar du automatiskt att känslomässigt processa det som du har skrivit ned.

Att göra så hjälper dig att reda ut för dig själv hur du tänker och känner. Då kommer du börja vikta olika saker känslomässigt. För att kunna göra ett genomtänkt val, där både känslor och tänkande har varit med.

Hur du än gör så kommer du att förlora något. Så är det när man tar medvetna val, man känner och är medveten om vad man förlorar.

Men om du fortsätter så här så har du ett halvt äktenskap och ett halvt förhållande bredvid. Det kommer inte att ge någon bra utveckling för dig i längden. 
    Inte för de båda männen heller. 

Det är smärtsamt att ta sådana tunga beslut, men alternativet är att du lever som ett barn.

Alternativet till detta är att du går i psykoterapi för att komma närmare dina tankar och känslor, om du tycker att det är svårt att få fatt i dem och att få någon reda i dem. Så att du sedan kan göra ditt val.

Tack! Ska göra detta! Exakt så är det. Det är ett halv av allt. Och jag går ju liksom sönder av att vara i mitten. 

Jag känner mig otrogen och vill inte vara det. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-06 17:25:04 följande:

Det är fint att du vill tänka igenom allt nu!

Sedan är det svåra ställningstaganden. Om man, efter att ha gjort en grundlig och ärlig genomgång av alternativen, lutar för det mesta åt ett håll i beslutet, men någon gång kommer till en annan ståndpunkt, då visar det att det finns goda skäl för båda alternativen.

Men att en lösning ändå överväger, och det vanliga är då att man hamnar i det beslutet.

Sedan funderade jag på att den andre enligt dig hade haft lite alkoholproblem. Om de fortfarande finns så är det ett jätteproblem. Man kan inte få någon annan att avhålla sig, om inte  de själva bestämt sig och vill det. Det är som att deras vilja och personlighet blir kidnappad, allt går ut på att fundera på nästa möjlighet att dricka något med alkohol i. Allt annat kommer i andra hand. Det är skrämmande.

Det är väl lite det att man vet vad man har men inte vad man får. Och är gräset grönare? Oftast inte. 

Alkoholen är inte ett problem längre, vad jag vet. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (orion) skrev 2025-09-06 22:15:44 följande:
    Vore det sannolikt att du skulle veta om det, om det fortfarande var ett problem?
    Ja. Då han öppnade sig rätt mycket angående det tidigare. Att han sa själv att han drack för mycket. Vet att han mår bättre idag. 
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Man) skrev 2025-09-06 22:58:03 följande:
    Var du otrogen mot din nuvarande med honom fysiskt?
    Jag vill säga njaa? Rent krasst va väl inte jag och min nuvarande ett par, vi liksom dejtade. Jag träffade den här mannen också ett par gånger. Så rent krasst dejtade jag väl båda två en kort period. Min nuvarande vet dock inte om det, så på ett sätt känner jag mig väl som otrogen. Att jag va det då. Och nu ibland i tankarna. 
  • Anonym (Svårt)
    Fjäril kär skrev 2025-09-06 23:51:51 följande:
    I ditt fall kan gräset absolut vara grönare på andra sidan i form av ett eget vuxet liv där DU tar kommandot och väljer själv och tar ansvar för ditt eget liv.  Du kanske skulle må bra i självförtroende och självkänsla av att bo själv och ta egna beslut. 

Det gröna gräset måste inte vara en ny man utan ett självständigt eget liv . 

För det känns som att du gör en tankevurpa ännu en gång av att låta en ny man ta beslutet åt dig om vem du ska leva med.  

Använd din tid som ensam och ta reda på vem han egentligen är och undvik att göra om samma misstag igen med att hamna i en halvdan relation du inte valde själv..  

Du är vuxen och nu måste du börja agera som det också.
    Ja du har en poäng. Tror mest jag är rädd för konsekvenserna. Tänker såklart på alla andra som blir drabbade om jag väljer att lämna. Vi har många barn tex. Hade det endast handlat om oss två just nu hade det inte känts lika svårt att separera. det skulle bara drabbat oss. 
  • Anonym (Svårt)
    Fjäril kär skrev 2025-09-07 09:31:45 följande:
    Att stanna medför också konsekvenser du måste vara beredd på att ta.  Att fortsätta ha kontakt med den andra är ju att be om katastrofala följder eftersom du med tiden kommer passera fler och fler gränser..  och det har du förmodligen redan gjort utan att du säger det till oss.... 

Du måste ta ansvar för ditt eget liv.  Detta är ingen lek du kan ångra liksom. 

Och krasst sett..  är inte din sambo värd att få leva med någon som verkligen älskar och åtrår honom?  På det sätt du ser på den xndra..   det du och din sambo  lever i nu är ju bara en bedräglig fasad som ganska snart kommer spricka. 

Att stanna har också konsekvenser, det är jag medveten om. Jag vet själv att jag gått över gränser, därför jag måste få ordning på det här. 

Grejen är att jag älskar min sambo, och åtrår honom, troligtvis mer än han gör med mig. Jag kanske tom saknar att han inte åtrår mig mer.  

Det har väl blivit en grej att den andra åtrår mig, efter 18 år gör han det fortfarande. Men. Jag förstår också att så kanske det inte alls skulle vara om det blev seriöst. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Ewa) skrev 2025-09-07 11:38:51 följande:

Om den andre verkligen älskade dig skulle han kyssa dig, försöka förföra dig och övertala dig att lämna din sambo. Han skulle plågas av att du har en sambo. 

Han gillar väl dig men inte mer än så. 

Han vill kyssa mig, jag drar mig undan. Men. Det har hänt. Men nej, han försöker inte övertala mig. Snarare säger han att han kommer direkt den dagen jag inte vill vara kvar. Du vet att du hör av dig, jag hämtar dig, brukar han säga. 

Det är också just det som gör att jag inte är helt säker på hur det skulle vara om det va tillåtet. Nu är det ju inte det. Är det just det som gör det spännande kanske?

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-07 14:44:50 följande:
    Så länge man inte dejtar någon exklusivt så kan man ju dejta andra, som du gjorde före du och din man var riktigt ihop. Men något under den tiden måste ha gjort att du valde din nuvarande man?

Det här är dock inte problemet nu.

Är det så att du misstänker att din nuvarande man mer är tillsammans med dig av slentrian, än av att han verkligen, verkligen gillar dig? Känner du att han är lite likgiltig, att han tycker mest att det är bekvämt att vara med dig. Att han inte lyser upp lite när ni träffas ute. Att ömhetsbetygelser saknas, ni kramas inte och söker inte kroppskontakt?

I så fall kan det vara en tydlig del av problemet.

Du kanske inte blir lycklig med den andre mannen, det vet vi inte. Men är du lite ensam och olycklig med den nuvarande mannen? Hade det varit rätt att gå isär även om den andre mannen inte hade funnits?

Alltså, vi har varit ett par i lite drygt 4 år. Jag är rädd att jag vill ha honom mer än han vill ha mig. Men. När jag tar upp detta övertygar han mig om att så inte är fallet. Vi tar på varandra, ofta, och han är ofta den som gör det offentligt också. Så egentligen vet jag inte vad jag baserar det här på. 

Men en sak, ja, jag känner mig lite ensam med min sambo. Inte olycklig tror jag, men ibland ensam. Vi är som två familjer under samma tak. Det har jag också tagit upp men han förstår inte riktigt hur jag menar eller hur jag kan tycka det. Jag bor i hans hus, där även hans ex bodde. Ibland känner jag mig som en gäst. Han förstår inte varför jag känner så. Att sälja och flytta till något gemensamt är inget alternativ då detta är hans barndomshem och livsdröm. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-07 16:14:55 följande:

Du behöver skilja på om du känner dig ensam i det här förhållandet eller om det är en känsla som du kan känna i lite olika sammanhang.

Om det är en känsla som lätt kommer upp hos dig, som du har en benägenhet för. Eller om den bara finns i den här relationen. Att du tycker att kontakten glappar lite just med honom

För det är ju en stor skillnad. Om det är en benägenhet att känna så som väldigt lätt dyker upp hos dig, så kan den ju också dyka upp om du är tillsammans med någon annan. 

Det är i den här relationen. Tyvärr. Det är jag ganska säker på. Gjorde inte det i min förra relation. Men då va vi också en kärnfamilj. Kanske är det skillnaden. Och det skulle ju inte förändras. Men. Jag har ett citat, det är bättre att vara ensam själv, än ensam i en tvåsamhet. Hade inte kunnat känt mig ensam om jag va själv på samma sätt. Min sambo har ett liv där inte jag är inkluderad, sen har vi också ett liv tillsammans. Det är som två delar. 

Den här andra mannen, lever livet som jag hade önskat. Bor ungefär där jag vill bo, gör saker på helgen som jag skulle vilja. Är social med vänner vilket min sambo inte är. Jag offrade nog ganska mycket för min sambo, jag lever att liv på landet som jag aldrig har drömt om. Det kan va mysigt absolut, men det är inte min dröm, det är min sambos. Jag vill bo i samhället, gå på middagar, åka på weekendresor osv. Det har vi inte alls tid till. Jag vill fika eller ut och gå med vänner, det tar en timmes restid vilket gör att det inte blir av. 

Men nu har vi jobbat på det här förhållandet, i många år. Mycket har blivit till det bättre och frågan är om jag är villig att offra allt igen.. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-07 18:22:15 följande:
    Är det en brist på känslomässig kontakt med din man när ni ska umgås, eller är det att han har andra engagemang, med sina barn, som gör att ni inte får tid att umgås?

För det är en skillnad på det. Det första är inte bra. Det andra är livets realitet när man har barn.

Sedan bor du på ett sätt som du inte trivs med och umgås dessutom inte med andra på helgerna. 

Är det så att din man inte är intresserad av socialt umgänge utanför familjen, att ni är olika där? Eller beror det på att ni bor långt ifrån alla, så att det inte blir av?

Vi har det toppen när vi umgås alla, med alla barn, eller utan. Men han är upptagen med sitt, hemma, och där har vi andra ingen riktig delaktighet. 

Vi är väldigt olika. Han kan nån gång ibland gå med på att umgås med nån, men han trivs bäst ensam. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-07 21:43:30 följande:

Ni verkar vara rätt olika?

Du vill bo inne i ett samhälle, han vill bo långt utanför stan

Du vill umgås med människor utanför familjen, men det uppskattar han inte riktigt. 

Du vill umgås med honom på fritiden, men då drar han sig ofta undan med sin egen sysselsättning.

Du känner att du är mer känslomässigt engagerad i honom än vad han är i dig. 

Jag tror att frågan du ska ställa dig är om du egentligen skulle trivas bättre i en egen lägenhet i stan, med dina barn. Där du kunde bjuda hem människor utanför familjen eller gå ut och göra saker med dem på fritiden.

Om du skulle separera behöver du ju inte flytta ihop med någon annan man. Ni kan ju umgås ändå. 

Sedan kan du inte räkna säkert med att det skulle gå bra att vara ihop med den andre, det kan dyka upp saker som gör att det inte skulle fungera. 

Men skulle du helst vilja flytta och tycka att det skulle vara skönast med en egen lägenhet inne i samhället, så ska du nog ta de tankarna på allvar. 

Huvudet på spiken. 
Svar på tråden Vem väljer man