• Anonym (Svårt)

Vem väljer man

För att göra en lång historia kort. under ungdomen träffades jag och en kille en period. Vi blev aldrig något riktigt par men va väl lite som det ändå. 

Det rann lite ut i sanden och vi båda skaffade familj på olika håll. 

12 år senare separerade vi båda och sågs en sväng igen. Olika omständigheter gjorde att vi ändå inte blev ett par då heller. Jag hade börjat träffa en annan man redan och det blev liksom inte rätt att avsluta det pga en gammal kärlek. 

Den mannen är idag min sambo men till problemet. Min gamla kärlek och jag kan inte sluta höras. Det går lite i perioder och jag vet såklart att det är fel. Vi stöter ihop ibland då vi bor på samma område och pratar. Varje gång blir kramen lite för lång och varje gång sägs ord som syftar till hur bra vi hade kunnat ha det. Ingen av oss kan liksom gå vidare riktigt. 

Det stora problemet är att jag inte heller vill ge upp min sambo. Vi har det bra. Visst är vi oense ibland men inte mer än vad som känns normalt. 

Har ni några tips? Vad ska jag göra? Vet att det inte går att svara på egentligen. är det någon som vart i liknade situation? Jag är på riktigt kär i två personer! 

• Svar på tråden Vem väljer man
  • Anonym (M)

Jag tror inte du är kär i din ungdomsvän. Du bara tror det. 

Ni har aldrig haft en kärleksrelation. Du är kär i en illusion. 

Så sluta krama honom, sluta ha kontakt. Varför vill du goda dina dagdrömmar?

• Anonym (C)
    Anonym (Svårt) skrev 2025-09-05 11:45:47 följande:
    Vem väljer man

För att göra en lång historia kort. under ungdomen träffades jag och en kille en period. Vi blev aldrig något riktigt par men va väl lite som det ändå. 

Det rann lite ut i sanden och vi båda skaffade familj på olika håll. 

12 år senare separerade vi båda och sågs en sväng igen. Olika omständigheter gjorde att vi ändå inte blev ett par då heller. Jag hade börjat träffa en annan man redan och det blev liksom inte rätt att avsluta det pga en gammal kärlek. 

Den mannen är idag min sambo men till problemet. Min gamla kärlek och jag kan inte sluta höras. Det går lite i perioder och jag vet såklart att det är fel. Vi stöter ihop ibland då vi bor på samma område och pratar. Varje gång blir kramen lite för lång och varje gång sägs ord som syftar till hur bra vi hade kunnat ha det. Ingen av oss kan liksom gå vidare riktigt. 

Det stora problemet är att jag inte heller vill ge upp min sambo. Vi har det bra. Visst är vi oense ibland men inte mer än vad som känns normalt. 

Har ni några tips? Vad ska jag göra? Vet att det inte går att svara på egentligen. är det någon som vart i liknade situation? Jag är på riktigt kär i två personer! 

Det kan säkert vara så att du gillar två personer, de har väl olika saker som klickar med dig! 

Hörde en gång att man ska satsa på en gammal kärlek om man som unga blev separerade av yttre omständigheter, som att den enas familj flyttade eller den ena parten började på en skola långt bort, så att det var svårt att ses. Men hade varit så att det skulle ha varit  möjligt att träffas och man ändå gick isär, så kanske man inte är varandras soulmate riktigt ändå. 

Du kanske hade valt den andre den där gången du börjat dejta din man, om den andre var "the love of your life",  mycket mer än din man. 
    Då är det svårt att stå emot.

Så du kanske kan vara lycklig med vilken som av dem? De passar dig båda, på olika sätt?

Kanske drömmen om det andre lockar, som kontrast till vardagens lunk med din man.

Att älska är ett verb, man måste utvecklas tillsammans genom att ha planer och projekt tillsammans. Ha lite allvarliga samtal om vad båda vill i livet.
  • Anonym (C)

Det kan vara så att den andre är intresserad av dig, men sedan, om ni skulle vara tillsammams i en sexuell relation, så skulle han få kalla fötter och inte vilja skilja sig för din skull. Utan det hela blev en tillfällig historia. 

Jag har ju ingen aning,  men jag har en känsla av att fker män är otrogna och är okej med det. Medan när det gäller kvinnor så vill fler gå vidare och vara tillsammans på riktigt. 

• Anonym (Grusade förhoppningar)

Eftersom han aldrig blev the one så är han inte det heller... då hade ni prioriterat varandra och tagit konsekvenserna där och då den andra gången.  Men du valde inte det.

Jag tror att du är kär i en illusion.  Det som hade kunnat vara. Det du valde bort.  Det är ju självklart lätt att ångra sig i efterhand. Där och då valde du bort honom av en anledning.  

Och du göder denna illusion med att mata trollet med uppmärksamhet och ett litet hemligt liv. Lite kul tidsfördriv som piggar upp. 

Om du.är trött på din sambo och ert liv kanske det är dags för självrannsakan och stå för det som inte fungerar.  Säg det. Uttryck det.  

Jag har varit i din sits ett par gånger men vet du...trots skarpt läge har männen ändå inte valt mig.  Istället var jag bara samma tidsfördriv för honom som han ju var för mig.  Hans sambo var en fin människa och dom hade det bra så varför skulle han lämna det som fungerar?   Jag hade ju själv samma sak i min sambo. Precis som du själv beskriver... 

Släpp taget om din ungdomskärlek och ta tag i din sambo Istället och ta ansvar för den relationen.  Är du inte nöjd måste du ju göra något åt det. Att vara otrogen är inte svaret på frågan

Om du nu är säker på att han är din kärlek så ja är du beredd på att ta konsekvenserna av det?  Är HAN det? Kan du se din sambo i ögonen och säga att du lämnar honom? 

• Anonym (Svårt)

Tack för många bra svar. Flera stämmer nog väldigt bra. Vill bara förtydliga att den här kärleken idag har ingen partner. Så jag tror att vi absolut skulle ses. Men som flera av er tror, kanske är det inte alls samma sak om det blir på riktigt. 

håller med om att det kanske endast är en illusion. Tänker själv också att det kanske är pga att vi inte vet hur det hade varit. Kanske hade det gått åt skogen. Men vi vet inte det för vi aldrig testade. 

• Anonym (G)

Hur skulle det kännas att lämna din sambo? Som med tid också kommer gå vidare och träffa någon annan precis som du med ungdomskärleken. Glöm inte att du valde din sambo över den gamla.

Anonym (Svårt) skrev 2025-09-05 13:30:40 följande:

Tack för många bra svar. Flera stämmer nog väldigt bra. Vill bara förtydliga att den här kärleken idag har ingen partner. Så jag tror att vi absolut skulle ses. Men som flera av er tror, kanske är det inte alls samma sak om det blir på riktigt. 

håller med om att det kanske endast är en illusion. Tänker själv också att det kanske är pga att vi inte vet hur det hade varit. Kanske hade det gått åt skogen. Men vi vet inte det för vi aldrig testade. 

Det du borde göra är att avsluta den andra mannen och ta ansvar för ditt eget liv.  Ge dig själv minst ett halvår av totalt tystnad av den andra och se hur ditt liv utvecklar sig när du faktiskt måste fejsa ditt eget liv. 

Glöm inte bort att din illusion också handlar om att du tillskriver din sambo egenskaper som han förmodligen inte alls har.   Det går åt två håll i en illusion.   
  • Lynx123

Gör slut med din nivarande så att han får chansen att träffa någon som.verkligen vill vara med honom och ingen annan.

• Anonym (Man)

Visa den här tråden för din man så gör han förmodligen valet åt dig.

1. Är du villig att ta konsekvenserna av en otrohet med allt vad det innebär för många år framåt? 

2. Om du väljer den andra mannen och sen ångrar dig hur gör du då?  Du kanske inser att velande inte beror på varken honom eller sambon utan om dig själv ... 

3. Vill du verkligen vara en sån person som förknippas med otrohet i framtiden?  Och har du förstått vad det kan innebära för en ny relation i framtiden?  En människa som varit otrogen eller varit den andra kvinnan står inte högt i kurs hos singelmän. Risken är stor att du upprepar mönstret i nya relationer . 

Svar på tråden Vem väljer man