Inlägg från: Anonym (Grusade förhoppningar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Grusade förhoppningar)

Vem väljer man

Eftersom han aldrig blev the one så är han inte det heller... då hade ni prioriterat varandra och tagit konsekvenserna där och då den andra gången.  Men du valde inte det.

Jag tror att du är kär i en illusion.  Det som hade kunnat vara. Det du valde bort.  Det är ju självklart lätt att ångra sig i efterhand. Där och då valde du bort honom av en anledning.  

Och du göder denna illusion med att mata trollet med uppmärksamhet och ett litet hemligt liv. Lite kul tidsfördriv som piggar upp. 

Om du.är trött på din sambo och ert liv kanske det är dags för självrannsakan och stå för det som inte fungerar.  Säg det. Uttryck det.  

Jag har varit i din sits ett par gånger men vet du...trots skarpt läge har männen ändå inte valt mig.  Istället var jag bara samma tidsfördriv för honom som han ju var för mig.  Hans sambo var en fin människa och dom hade det bra så varför skulle han lämna det som fungerar?   Jag hade ju själv samma sak i min sambo. Precis som du själv beskriver... 

Släpp taget om din ungdomskärlek och ta tag i din sambo Istället och ta ansvar för den relationen.  Är du inte nöjd måste du ju göra något åt det. Att vara otrogen är inte svaret på frågan

Om du nu är säker på att han är din kärlek så ja är du beredd på att ta konsekvenserna av det?  Är HAN det? Kan du se din sambo i ögonen och säga att du lämnar honom? 

Anonym (Svårt) skrev 2025-09-05 13:30:40 följande:

Tack för många bra svar. Flera stämmer nog väldigt bra. Vill bara förtydliga att den här kärleken idag har ingen partner. Så jag tror att vi absolut skulle ses. Men som flera av er tror, kanske är det inte alls samma sak om det blir på riktigt. 

håller med om att det kanske endast är en illusion. Tänker själv också att det kanske är pga att vi inte vet hur det hade varit. Kanske hade det gått åt skogen. Men vi vet inte det för vi aldrig testade. 

Det du borde göra är att avsluta den andra mannen och ta ansvar för ditt eget liv.  Ge dig själv minst ett halvår av totalt tystnad av den andra och se hur ditt liv utvecklar sig när du faktiskt måste fejsa ditt eget liv. 

Glöm inte bort att din illusion också handlar om att du tillskriver din sambo egenskaper som han förmodligen inte alls har.   Det går åt två håll i en illusion.   

1. Är du villig att ta konsekvenserna av en otrohet med allt vad det innebär för många år framåt? 

2. Om du väljer den andra mannen och sen ångrar dig hur gör du då?  Du kanske inser att velande inte beror på varken honom eller sambon utan om dig själv ... 

3. Vill du verkligen vara en sån person som förknippas med otrohet i framtiden?  Och har du förstått vad det kan innebära för en ny relation i framtiden?  En människa som varit otrogen eller varit den andra kvinnan står inte högt i kurs hos singelmän. Risken är stor att du upprepar mönstret i nya relationer . 

Anonym (Svårt) skrev 2025-09-05 21:21:23 följande:

Exakt dom här frågorna tackar jag för!
    jag vill varken va otrogen eller göra fel val. 

Men det här är ju tankar som gnager i mig och jag behöver hjälp att reda ut dom. 

Jag tror att hur ont det än gör är det dags för självrannsakan över sig själv . Nånting är det ju som skaver i dig och du behöver vara ärlig mot dig själv där.  Som någon annan var inne på kan du kanske varit lite av en.peoplepleaser och valt fel  genom livet mest för att det förväntas av dig och inte för att du velat det själv.  Kanske är du konflikträdd och en duktig flicka dessutom. 
    Du valde ju din sambo Istället för den andra mannen och kanske behöver du fundera på varför om nu han inte heller var rätt för dig. 
    Jag tror inte den andra är rätt heller men du vill gärna tro det ändå just pga  att du inte kan såra honom.. typ så..    

Min fråga är väl egentligen- klarar du av att stå upp för dig själv och vad du vill utan någon annans inblandning och åsikter?  
    Anonym (Svårt) skrev 2025-09-05 22:22:33 följande:

Oj. Den mannen jag bor med idag blev liksom bara. 

Tror den största rädslan i mig kan vara att bli ensam också. OM jag väljer att lämna tex, kanske jag blir själv istället. 

Och jag är nog också rädd att misslyckas. Att skiljas förra gången va såklart ett misslyckande. Att separera ännu en gång är ju återigen ett kanske ännu större misslyckande. 

Ofta ställer jag mig frågan om jag är nöjd med mitt liv. Men jag har inget bra svar på det. Vad kan man begära liksom. Jag har en bra familj och en man som älskar mig och vi trivs tillsammans. Vad är det att riskera. För en kärlek som kanske inte alls blir bättre. Men det stör ju mina tankar ändå.. Och mitt i allt det här är barnen. Som blir drabbade av ännu en separation om det skulle vara alternativet. 

Ursäkta om jag låter som en psykolog här .. men att du inte kan svara på om du är nöjd med ditt liv handlar väl just om att du inte valt livet själv utan bara glidit med och låtit saker hända.  Du har i mångt och mycket inte behövt ta eget ansvar i ditt liv och gjort egna val .  

Och kanske är det det som nu kommit ikapp dig och skaver för den andra mannen kan inte bara  välja dig som din sambo gjorde... utan det jobbet måste du göra själv denna gång..  på egna ben utan något skyddsnät. 

Och med all respekt men... är det inte ett misslyckande att leva ett liv du inte själv har valt?  Att ha ett liv du inte vet om du är nöjd med?  Den insikten gör iallafall mig ledsen . Tänk vad mycket du har missat. 

Varför är andras känslor viktigare än dina?  Vem har lärt dig det? 
Svar på tråden Vem väljer man