• Anonym (Hjälp)

Frukost

Lite tips. Vad äter ni till frukost och hur mycket. Ni som vill gå ner i vikt. O kan ni unna er lite godare frukost på helger eller någon gång ibland. Motionerar du också hur ofta o hur länge. Önskar alla en fin söndag. Men hotell frukost är nog ändå det bästa.

• Svar på tråden Frukost
  • Anonym (Helheten)

Alltså, om man äter balanserat med kaloriunderskott, fokus på proteiner, så kommer du gå ner i vikt. Vill man gå ner i vikt så ska man försöka träna bort detta med att "unna" sig. Mat är inget du förtjänar, utan något du behöver. Med det sagt, klart att du kan äta en fralla på helgen med valfritt pålägg. Det är allt annat emellan som ofta genererar viktuppgång, eller i övrigt sämre livsmedelsval. 100g godis, ca 550kcal medan en banan på motsvarande vikt ligger på 100 kcal som ett exempel. Värt att "unna" sig? Det behöver man nog fundera över oavsett. 

Till din fråga, något med ägg skulle jag rekommendera. Det är det mest fullvärdiga du kan äta samt är mättande och håller få kalorier (winwin); knäcke med ägg, eller än bättre, omelett med kalkon och lite hackade grönsaker i. Havregrynsgröt med kokt ägg vid sidan. 

Har själv gått ner 45 kg så jag har provat en det ena, än det andra. Äter numer "ren" mat och när suget faller på, då äter jag det jag är sugen på, vilket sker oerhört sällan eftersom kroppen är i balans. Lycka till! 

• Anonym (?)

Lchf
    Kaso, ost ägg

Min nuvarande 
    Gröt med frö,  ägg, kaffe

Helg
    + juice och mackor

• Anonym (Hjälp)

Tack för era svar.  Grattis till viktminskningen. Bra jobbat 

• Anonym (K)

Ägg, äggröra eller kokt.

Bovetegröt med rostade pumpafrön och solrosfrön. Hallon är gott på.

Är jag inte hungrig, en proteinshake gjord på pulver och vatten eller mjölk.

• Nordinni

Kvarg med bär och 1 ägg äter jag till frukost varje dag året runt. Ibland kan jag ta en smörgås på helgen. 

• Anonym (Klart man måste unna sig)

Har gått ner 60kg på ca 2 år. Älskar verkligen mat och god dryck. 
    Jag äter minimalt och då väldigt näringstätt mån-fred. På helgen äter/dricker jag vad jag vill. Livet skulle inte vara något för mig utan godsaker.
    Mån-fred kör jag periodisk fasta och hoppar frukost men om du hellre äter frukost och hoppar på kvällen skulle jag föreslå.
    Äggviteomelett
    Ägg
    Magert pålägg
    Mager keso
    Bröd/ris/pasta och övrig bukfyllemat undviker jag helt.

Jag äter/dricker det jag tycker om och inte massa annat utfyllnad. 

Allt beror på hur du vill ha dina kalorier fördelade.
    Jag ligger på ca 500kcal/dag mån-tors.
    Ca 2500 på fredag 3000 på lördag o 2000 på söndag.
    Blir ca 9500 i veckan  min kropp drivs på 2000kcal om dagen så ett underskott på 4500kcal/vecka.

I början gick jag ner fortare men nu börjar det plana ut. 

• Anonym (W)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-09-07 06:13:50 följande:
    Frukost

Lite tips. Vad äter ni till frukost och hur mycket. Ni som vill gå ner i vikt. O kan ni unna er lite godare frukost på helger eller någon gång ibland. Motionerar du också hur ofta o hur länge. Önskar alla en fin söndag. Men hotell frukost är nog ändå det bästa.

Du kan äta vad du vill så länge du ligger på ett kaloriunderskott för hela dagen/veckan. 

Jag brukar äta en liten vaniljkvarg eller en (1 st) smörgås med något pålägg. 

Eller så skippar jag frukosten och äter bara lunch och middag.

Man gör som man vill.

Självklart har jag ätit hotellfrukost någon gång under min viktminskning. Men jag försöker att inte gå över mina dagliga kalorier för jag vill inte lägga på mig vikten igen.

Har gått ner 15 kg på 8 månader. Det går långsamt, men det går! 
  • Anonym (A)

Det är individuellt hur mycket det passar att äta till frukost. Jag kör oftast periodisk fasta och äter lunch som första mål på dagen. Det viktiga är kaloriunderskottet per vecka (skriver vecka istället för dag då 5:2 är ett sätt att gå ner i vikt på också). 

Svar på tråden Frukost