Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

Anonym (Sandra) skrev 2025-09-07 10:30:56 följande:
    Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant.

Jag skickar aldrig till mina barns pappa vad vi gör, det kan barnen få berätta för honom. Och vi har en väldigt fin relation ändå.

Gör jag något kul med barnen eller de larvar sig skickar jag ju bilder och meddelande till min sambo om inte han själv är med, inte till barnens pappa.

Överreagerar jag?

Varför anser du att din sambo är viktigare i barnens liv än deras pappa? Det är ju vad du visar genom att du aldrig skickar bilder till pappa men däremot till sambon.

Jag och exet har absolut inte en bra relation men är det något speciellt eller en riktigt fin bild på barnen så skickar jag den till honom. När vi var på semester i somras delade jag mina bilder med barnen och de valde ut vilka de ville dela med sin pappa sen. 
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-09-08 12:44:57 följande:
    Jag uppfattar det dock som att han skickar det samtidigt som de utför lekplatshänget eller kvällsmyset. Så gör man inte!
    Hur får du detta till att han gör det under kvällsmyset? 

"När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant."

Från lekplatsen är absolut ok om barnen gör något man tycker är värt att föreviga och vill skicka. Eller på en utflykt. Eller ett kalas. Eller vad som helst där man tar en bild på sitt barn där det gör något och som man vill dela. 
  • Anonym (Separerad)
    TriC skrev 2025-09-08 15:27:04 följande:

Många här tänker konstigt! 

Att IBLAND skicka sådana bilder är trevligt och bra. Men varenda gång är väldigt överdrivet. Jag hade stört mig på ifall min partner höll på så hela tiden. 

Gäller det alla då? Att du skulle störa dig på att din partner tar bilder på SINA barn som denne sedan skickar till BARNETS släktingar? Det spelar alltså ingen roll om det är mor-/farföräldrar, din partners syskon om de står nära varandra eller barnets andre förälder? Eller är det endast barnets andre förälder som är problemet att skicka till?
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Anna) skrev 2025-09-09 15:18:12 följande:

Jag hade inte accepterat ett sånt här beteende överhuvudtaget. 

Hur gynnar det barnens och mammans relation att skicka en massa bilder på vad ni sysslar med till deras mamma? Är hon extra snäll när de kommer hem till henne då? Får barnen 1 kr för varje bild hon får? Nej jag köper verkligen inte att en förälder måste matas med en massa bilder på barnen från den andra föräldern för att deras relation ska vara bra. 

Beroende på ålder så är det väldigt viktigt då det underlättar för den andre föräldern att tex ställa frågor när man ses om vad som skett när barnet varit borta. Eftersom det ofta är svårt för barn att komma ihåg sådant. Plus då att föräldern kan visa bilderna och be barnet berätta om vad som skedde där. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-10-30 15:37:14 följande:

Jag förstår att det kan vara skillnad om barnen är väldigt små kanske.
    De här barnen är 8 och 12 år.
    Mina barn är 10 och 15 år.
    Det är ju liksom VI som ska vara en familj nu..
    Jag förstår att för barnen är deras mamma och pappa deras familj, och jag menar inte att vi allihop ska radera ut mamman ur allas liv. Jag tycker att det är positivt att de kan vara föräldrar på ett vuxet sätt utan att bråka osv. För så har jag det med mina barns pappa.
    Men jag involverar inte pappan på samma sätt som han gör med mamman.
    Barnen kan själva skicka bilder eller berätta vad de har gjort på pappaveckan.

Du och han är en familj.

Hans barns familj är mamma och pappa. 

Dina barns familj är du och pappa. 

Om du lägger hatet mot hans barns mamma åt sidan så kan det bli så att hans barn även ser dig och dina barn som familj.

Min mammas sambo är fortfarande inte min familj och då har han funnits i mitt liv sedan jag var 2,5 år... 

Det är inte DU som definierar hur hans barn ser på vilka som är familj utan det är dem. Det är inte DU som bestämmer vem som ska skicka bilder, hur många och hur ofta utan det gör barnen och pappa. Du har inget alls med det att göra. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (MM) skrev 2025-10-30 17:30:25 följande:

Där jag kommer ifrån ex-vänner existerar inte. 

De har haft sitt. Barnen är så stora att de inte behöver ha kontakt på det sättet. Prata med din sambo och set stopp för detta. Han är din sambo nu och din familj. Jag förstår att du blir sårad och ledsen. 

Inte TS som bestämmer vilken relation han ska ha till barnens mamma. 
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-11-01 20:05:45 följande:
    Det är ju inte direkt så att det är lätt att träffa en bra man/kvinna och skaffa barn och sedan leva lyckliga i alla sina dar. Det krävs jobb. Vissa klarar inte det och det är väl okej då är det väl bara att byta. Andra vill fortsätta fika med ex och barnen, och involvera nya till och med. Tycker du att det är lätt att välja rätt partner? Eller daltar du med ex istället för att vara en familj?
    Det är därför det finns konkurrensklausuler i anställningsavtal.😅
    Fridens liljor
    Mina föräldrar separerade som vänner när jag var två. Min mamma träffade en ny 6 månader senare. Hon, pappa och mammas nya har varit vänner genom hela min uppväxt. Jag fick dom barn springa hos pappa även om det inte var "pappatid". Han var dessutom något så ovanligt som en "varannan vecka"- pappa på sent 70-tal. Det har varit gemensam middag, fester fär alla varit närvarande etc genom åren. 

Jag och mitt ex kan knappt vara i samma stad. Han vill inte se mig, inte höra mig och snackar skit om mig till våra barn. Han är otroligt bitter över att vi inte är tillsammans trots att han (enligt eget erkännande) "var tvungen att supa sig full varje kväll för att orka leva med mig). Ingen av oss mådde bra de sista åren av relationen. 

Vilket tror du är bäst för barnen? Att vara som mina föräldrar mot varandra eller som mitt ex mot mig? 
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-11-01 22:29:30 följande:
    Som jag sagt innan. Vissa beter sig som barn som skaffar barn. Det är inget ideal. 
    Det går att separera och inte dalta med ex.
    Inte ett svar på frågan jag ställde. 
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-11-02 05:06:59 följande:
    Du vet väl själv hur bra dina barn mår?
    Jag pratar inte bara om mina barn utan mer generellt. 

Barn 1 har föräldrar som kan umgås även efter en separation 

Barn 2 har föräldrar som inte kan umgås, där en förälder pratar skit om den andre etc.

Vilket barn mår bäst? 

Om TS barn mår bättre av att TS håller sig vänskaplig med den andre föräldern, varför ska TS då skapa kaos genom att inte göra det hon gör idag? 

Mina barn mår 100% bättre av att jag och deras pappa inte bor tillsammans längre. Betyder det att hans beteende med att hela tiden påpeka hur värdelös jag är är ok?
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-11-02 13:18:52 följande:

Ledsen för din situation. Varför redde ni inte ut varför han tycker du är värdelös? Ville han träffa andra eller hade han redan en annan kvinna?
    Dina barn klarar nog av livet som så många andra skilsmässobarn. 

Jag var värdelös för att jag inte prioriterade honom över allt annat, för att jag inte höll med honom i allt, för att jag inte var tankeläsare, för att jag var människa med fel och brister. Vi var tillsammans i över 20 år och det kom de sista åren. 

Det handlar fortfarande inte om mina barn i frågan du vägrar att svara på utan pm barn med separerade föräldrar generellt.
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-11-02 20:40:49 följande:
    Verkligen ledsen att du fått utstå psykisk misshandel. Nu handlar ju tråden om att hennes pojkvän skickar bilder till sin fru. TS mår inte bra av det och ändå verkar han fortsätta. Vad är din lösning på problemet?
    Från inlägg 30:

"Du och han är en familj.

Hans barns familj är mamma och pappa. 

Dina barns familj är du och pappa. 

Om du lägger hatet mot hans barns mamma åt sidan så kan det bli så att hans barn även ser dig och dina barn som familj.

Min mammas sambo är fortfarande inte min familj och då har han funnits i mitt liv sedan jag var 2,5 år... 

Det är inte DU som definierar hur hans barn ser på vilka som är familj utan det är dem. Det är inte DU som bestämmer vem som ska skicka bilder, hur många och hur ofta utan det gör barnen och pappa. Du har inget alls med det att göra. "

TS stör sig på att hennes sambo inte beter sig som henne gentemot sitt ex. Att han har en närmare kontakt än hon har med sitt ex. Det ligger på henne, inte honom. Hon anser att det är "de" som är en familj nu men för barnen är det kanske inte så. Om TS inte är nöjd med situationen har hon två val. Acceptera eller gå vidare. Att styra vad ens partner skickar för bilder på barnen till deras andre förälder och i hur stor mängd är inte ok. 

Eftersom det antagligen är TS sambo som tar bilderna på barnen och vad de gör så är det enklare att han skickar bilderna än att de går via barnen (som i mitt eget fall när vi var på semester, jag tog bilder, delade med barnen som sedan skickade till sin pappa). Det är en skitsak TS stör sig på och tolkar som att "han ser inte OSS som en familj".
Svar på tråden Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.