Inlägg från: 24karat |Visa alla inlägg
  • 24karat

Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

Han verkar inte direkt vara i er relation under de stunderna. Relationer prioriterar man. Han tänker på exet först och främst och då kanske han inte ska vara med dig. 
    Fint att han kommunicerar det och inte gör det bakom din rygg tycker jag.

• 24karat
    Anonym (T) skrev 2025-09-08 12:16:09 följande:
    Anonym (Imse) skrev 2025-09-08 09:58:11 följande:

Kan tillägga att om vi har med någon av barnens kompisar på något brukar jag fota och skicka till kompisarnas föräldrar. Det är barnets relation till den som får bilden som är i fokus - inte min relation till mottagaren. 

24karat, läs inlägget jag citerat nedan. Det handlar inte om att han tänker på exet först.
    Han tänker på barnens relation till den som får bilden, inte sin egen! Så ego får man inte bli när man har barn.
    Jag uppfattar det dock som att han skickar det samtidigt som de utför lekplatshänget eller kvällsmyset. Så gör man inte!
  • 24karat

Expartnern kan väl göra egna grejer med barnen. Dom skulle väl fortsatt vart ihop om nu den relationen är så viktig. Gå vidare ts eller stå på dig. Han gör fel!

• 24karat

Det behövs verkligen inte. Lite som att byta avdelning på jobb. Varför dela information mellan varandra? Målet har väl alltid varit det samma att barnen ska ha det bra. Men byter man avdelning så har man bytt. Det går inte att äta kakan och ha den kvar. Fokus nu damer och herrar!

• 24karat
    EpicF skrev 2025-11-01 16:59:21 följande:
    Ens barn med tillhörande förälder är alltid ens familj. 

Jobb kan inte ens jämföras med det. 
    Finns ingen lojalitet kvar. Barn allihop, vilka behöver en uppfostran.
  • 24karat
    EpicF skrev 2025-11-01 19:12:41 följande:
    Vad i familj respektive jobb är det du anser är samma? 
    Det är ju inte direkt så att det är lätt att träffa en bra man/kvinna och skaffa barn och sedan leva lyckliga i alla sina dar. Det krävs jobb. Vissa klarar inte det och det är väl okej då är det väl bara att byta. Andra vill fortsätta fika med ex och barnen, och involvera nya till och med. Tycker du att det är lätt att välja rätt partner? Eller daltar du med ex istället för att vara en familj?
    Det är därför det finns konkurrensklausuler i anställningsavtal.😅
    Fridens liljor
  • 24karat

Nu har dessutom TS pojkvän valt att engagera sig med TS som tycker det är tråkit när han fortfarande daltar med sin fru.

• 24karat
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-01 22:05:06 följande:
    Mina föräldrar separerade som vänner när jag var två. Min mamma träffade en ny 6 månader senare. Hon, pappa och mammas nya har varit vänner genom hela min uppväxt. Jag fick dom barn springa hos pappa även om det inte var "pappatid". Han var dessutom något så ovanligt som en "varannan vecka"- pappa på sent 70-tal. Det har varit gemensam middag, fester fär alla varit närvarande etc genom åren. 

Jag och mitt ex kan knappt vara i samma stad. Han vill inte se mig, inte höra mig och snackar skit om mig till våra barn. Han är otroligt bitter över att vi inte är tillsammans trots att han (enligt eget erkännande) "var tvungen att supa sig full varje kväll för att orka leva med mig). Ingen av oss mådde bra de sista åren av relationen. 

Vilket tror du är bäst för barnen? Att vara som mina föräldrar mot varandra eller som mitt ex mot mig? 
    Som jag sagt innan. Vissa beter sig som barn som skaffar barn. Det är inget ideal. 
    Det går att separera och inte dalta med ex.
  • 24karat
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-02 00:25:03 följande:
    Inte ett svar på frågan jag ställde. 
    Du vet väl själv hur bra dina barn mår?
  • 24karat

Ledsen för din situation. Varför redde ni inte ut varför han tycker du är värdelös? Ville han träffa andra eller hade han redan en annan kvinna?
    Dina barn klarar nog av livet som så många andra skilsmässobarn. 

• 24karat
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-02 18:20:55 följande:
    Jag var värdelös för att jag inte prioriterade honom över allt annat, för att jag inte höll med honom i allt, för att jag inte var tankeläsare, för att jag var människa med fel och brister. Vi var tillsammans i över 20 år och det kom de sista åren. 

Det handlar fortfarande inte om mina barn i frågan du vägrar att svara på utan pm barn med separerade föräldrar generellt.
    Verkligen ledsen att du fått utstå psykisk misshandel. Nu handlar ju tråden om att hennes pojkvän skickar bilder till sin fru. TS mår inte bra av det och ändå verkar han fortsätta. Vad är din lösning på problemet?
  • 24karat
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-02 21:57:58 följande:
    Från inlägg 30:

"Du och han är en familj.

Hans barns familj är mamma och pappa. 

Dina barns familj är du och pappa. 

Om du lägger hatet mot hans barns mamma åt sidan så kan det bli så att hans barn även ser dig och dina barn som familj.

Min mammas sambo är fortfarande inte min familj och då har han funnits i mitt liv sedan jag var 2,5 år... 

Det är inte DU som definierar hur hans barn ser på vilka som är familj utan det är dem. Det är inte DU som bestämmer vem som ska skicka bilder, hur många och hur ofta utan det gör barnen och pappa. Du har inget alls med det att göra. "

TS stör sig på att hennes sambo inte beter sig som henne gentemot sitt ex. Att han har en närmare kontakt än hon har med sitt ex. Det ligger på henne, inte honom. Hon anser att det är "de" som är en familj nu men för barnen är det kanske inte så. Om TS inte är nöjd med situationen har hon två val. Acceptera eller gå vidare. Att styra vad ens partner skickar för bilder på barnen till deras andre förälder och i hur stor mängd är inte ok. 

Eftersom det antagligen är TS sambo som tar bilderna på barnen och vad de gör så är det enklare att han skickar bilderna än att de går via barnen (som i mitt eget fall när vi var på semester, jag tog bilder, delade med barnen som sedan skickade till sin pappa). Det är en skitsak TS stör sig på och tolkar som att "han ser inte OSS som en familj".
    Psykiskt störande beteende.
  • 24karat
    Anonym (M) skrev 2025-11-22 07:45:46 följande:
    Fast det är ju inte upp till dig? Och om relationen hade varit med någon annan än ett ex hade du sett det på samma sätt då? Jag tvivlar på det faktiskt. Folk hakar upp sig för mycket på att det är just ex, och så fort det finns en fin och nära relation mellan mannen och hans ex så är det exet som är kontrollerande och har bekräftelsebehov inte har gått vidare osv. Men vem är det som är kontrollerande egentligen? För jag anser nog att den som anser att de kan bestämma hur någon annans relationer ska/borde se ut är kontrollerande och har bekräftelsebehov. Jag menar hur hade du själv känt om någon annan skulle försöka tala om för dig hur mycket det är rimligt att du har kontakt med någon du har en relation till, sagt att du får inte ha så mycket kontakt med den personen så mycket? Hade du verkligen känt att det var okej? 

Grejen är ju att för många är det så att man fungerar bättre som just vänner än som par. För andra funkar inte relationen alls, och vissa hittar ett mellanläge. Finns inte barn inblandat så är ju det vanligaste att relationen tar slut helt om den tar slut, men har man barn ihop måste relationen fortsätta på något sätt och hur de då utvecklas är ju olika. Oavsett vad relationerna utvecklas till, så är det bara de vars relation det handlar om som kan bestämma hur den ska se ut.
    Det är just det som är kruxet. Det finns ytliga vänskapliga relationer och sen finns det intima (äkta) relationer. I det flesta fall behålls de äkta intima relationerna livet ut. Att vara vän med ex som man har barn med och således delat väldigt intima stunder med är inget som jag som ny partner vill att min man vårdar. Jag finns ju nu. Det är inte kontrollerande utan ett tecken på sunda äkta känslor. Varför vårda något som tog slut? Om de inte är kusiner som har barn tillsammans och det är väl förbjudet i Sverige?
Svar på tråden Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.