• Grönbär

BIM Oktober 2025

Hej! 7:e försöket på andra barnet. Med första tog det 1,5 år och nu är jag 35+ och min man tar medicin som högst troligt gör hans spermier färre, långsamma och med sämre kvalitet. Så förutsättningarna är inte toppen men vi håller hoppet uppe 🙃 Känner ingen jättestress över att vårt första barn ska få syskon inom en viss tid, och det är ju inte heller lika mycket på spel som förra gången när det liksom handlade om att bli föräldrar överhuvudtaget. Samtidigt dras jag verkligen med i den där berg-och dalbanan av hopp och besvikelse/sorg som jag kände varje månad förra gången. 

Känner igen mig i det du skriver, Skorpan, om det där med ansvar och att inte vilja sätta press på sin partner samtidigt som man ju vill göra allt för att öka oddsen. Så frustrerande ibland att man inte bara kan plocka ut spermierna själv 😅

4/10 - Grönbär
    7/10 - Rumpetrollet

8/10 - Lalvi
    8/10 - Skorpan

• Grönbär
    Rumpetrollet skrev 2025-09-11 07:30:38 följande:
    Ja det är ju omöjligt att inte ändå hoppas varje gång, och man vet ju aldrig, folk får ju barn trots sämre odds. Skönt att du ändå hittar ett litet lugn i att ni har ett barn. Jag förstår vad du menar, för mig hade det också varit ännu tuffare till barn nummer ett, så är såklart oändligt tacksam över det barn vi har. Men man kan ju ändå inte ta bort eller ignorera längtan efter ett syskon, det är okej att få längta och också bli besviken när det inte går även när andra är på en annan plats i sin resa. 
    Ja, precis, är ju en hel till person det handlar om ❤️

Använder förresten ägglossningstest för första gången den här månaden. Med första barnet så kände jag så tydligt när ägglossningen var pga ägglossningssmärta och vi brukar försöka köra på ungefär varannan dag ändå under hela tiden jag har fertilt sekret. Men efter förra graviditeten så känner jag inte ägglossningen lika tydligt, så tänkte att det kan vara intressant att se. Såg nån annan som skrev det i en tidigare tråd, och håller med om att det är lite psykiskt tillfredsställande att få positivt på nåt test iaf 😅 (stegring idag)
  • Grönbär
    Zozoi skrev 2025-09-20 10:37:55 följande:

Vaginalt ultraljud på måndag för att se om jag har svarat på ägglossningsstimulering av letrozol. Är så sjukt nervös, är så rädd att min kropp sviker mig 💔

Skicka gärna lite pepp 🥺😩

Håller tummarna att allt ser bra ut på måndag!! ❤️❤️❤️
  • Grönbär
    Smellsankaramellsan skrev 2025-09-27 10:37:24 följande:

Hejsan! 

Känns väldigt konstigt att vara tillbaka här. Hängde här i november/december efter först ett tidigt missfall och sen en lyckad graviditet som resulterade i min älskade dotter som är 7v idag och ligger och myser i min famn 🥹❤️
    Dock hade jag och min sambo första myset i torsdags och läskigt nog märke jag igår riktigt elastiska flytningar och såhär i efterhand kanske orimligt hög lust så plötsligt. Är nämligen ?rädd? att jag hade ägglossning igår trots att jag helammar. Så det är galet spännande att se vart detta tar vägen. Antingen är det bara total falskalarm eller så kanske mensen kommer igång. Men tänk om det är en liten irländare på väg? 🥲

Jag fick tillbaka ägglossning och mens omkring samma vecka fast jag helammade, så det är nog inte omöjligt 🥰 Särskilt om du har längre uppehåll i amningen ibland. Min son började sova 6-8 h i sträck på natten omkring den tiden, vilket alltså innebar ammingspaus då, så det verkade vara tillräckligt länge för att ägglossa.
  • Grönbär
    Zozoi skrev 2025-09-27 10:53:08 följande:

Så här ser det ut för oss, markerat hjärta är när vi haft mys. Jag har beräknad ägglossning idag. Hade ni haft mys idag också trots mys igår eller ska vi avvakta till imorgon pga det som rekommenderas med varannan dag? Jag har lust att mysa ikväll med, för säkerhetssskull och även fortsätta in i början på nästa vecka 💛
    Jag skulle ha kört på ikväll också om lusten finns! Som jag förstått det är rekommendationen med varannan dag mer att det oftast är tillräckligt så, inte att det nödvändigtvis är bättre än varje dag. Även om spermierna kanske fyller på sig mer på nån dag så blir det ju mer totalt sett om man kör varje dag. Det är väl mest att man kanske inte orkar eller har lust till det alltid, särskilt om man försökt i många månader. 
  • Grönbär

Jag har dpo10 imorgon så tänker nog ta ett tidigt test då. Jag brukar ha svårt att hålla mig. Och på nåt sätt blir det lättare mentalt också. Om jag går hela vägen till bim utan att testa så går jag och inbillar mig en massa symtom och bygger upp en massa hopp och blir så otroligt besviken när mensen kommer. Men testar jag tidigt så blir det som att jag dämpar lite av den besvikelsen. För ett tidigt negativt test behöver ju inte betyda att det inte är en graviditet, så man kan behålla lite av hoppet. Samtidigt som jag ändå kan börja ställa in mig på att mensen förmodligen kommer som beräknat. Hur tidigt brukar ni testa?

• Grönbär
    Anonym (R) skrev 2025-09-28 10:19:31 följande:
    Då är vi i samma fas. Tänker lite likadant om testandet också. Ibland försöker jag hålla mig från det, men kan också testa tidigt så att man kan ha kvar lite hopp även om det är negativt. Testade idag och det var negativt. Enligt chat gpt ska det var 30-40% chans att få positivt på dpo10 om man är gravid så hoppet får vi hålla fast i ändå. Hur gick det för dig?
    Jag fick också negativt idag på dpo10. Men håller också kvar lite hopp!
  • Grönbär
    Anonym (Lillrömpa) skrev 2025-09-28 16:55:59 följande:
    vad skönt att höra, nu håller vi tummarna att det vill bli något denna gång!😍 Vi lyckades få hem förskolebakterier så vi är dundersjuka i förkylning, så det kändes mindre kul.🤧 Men man kan ju bli gravid trots förkylning som tur är🙈😂
    Ja, jag har en teori om att det t o m kan vara bra att vara sjuk! 😄 När jag lyckades bli gravid med min son på försök 17 så hade jag precis haft en dunderinfluensa precis innan. Sen läste jag en bok som skrev väldigt detaljerat om inplantation etc där det framgick hur viktigt det är att embryot lyckas lura mammans immunförsvar för att kunna stanna. Och det är ju vanligt att få immunsänkande vid IVF om man har ett överaktivt immunförsvar. Så jag tror att jag lyckades bli gravid den gången för att min immunförsvar var upptagen med att deala med den där influensan 😁
  • Grönbär
    Anonym (R) skrev 2025-09-30 13:31:20 följande:
    Hur har det gått för dig? Har du fortsatt testa? Jag har testat varje morgon, men väldigt negativt även idag på dpo 12 så nu är ju hoppet typ sinat tyvärr.
    Samma tyvärr, både vad gäller test och hopp. Och angående det som skrivits ovan så tar min man också antidepp och adhd-medicin som förmodligen påverkar spermierna rätt mycket. Kanske är dags att börja fundera på uppehåll. 
  • Grönbär

Blev kortare cykel än förväntat, mensen kom idag. Så jag skriver också in mig i slutet av månaden istället och hoppas på bättre lycka då. Och håller tummarna för er andra som har bim fram tills dess!!

1/1 - Sensommar123 ➖ 

2/10 - Lily96
    2/10 - R ➖ 
    3/10 - 2SomVillBli3 ➕
    4/10 - Grönbär 
    4/10 - GuldKvinnan ➖ 
    7/10 - Lorainza
    7/10 - Rumpetrollet
    7/10 - Lillrömpa
    8/10 - Skorpan
    8/10 - Jullan00
    9/10 - tjej90sve
    9/10 - lalvi 
    10/10 - Zyprexa
    12/10 - Valentines
    12/10 - Zozoi
    12/10 Anonym4042
    14/10 - Annasandra 
    14-17/10 - Smulan
    17/10 - Elly
    18/10 - Elisand
    18/10 - En som längtar
    20/10 - isa94
    21/10 - Babysheep
    22/10 - Virrpannan
    24/10 - Mioi
    25/10 - Regnbåge
    26/10 - hoppas på bebis ett
    26/10 - Guldkvinnan (andra barnet - andra försöket)
    28/10 - R
    30/10 - Sarasi
    30/10 Grönbär

Svar på tråden BIM Oktober 2025