Inlägg från: vintergröna |Visa alla inlägg
  • vintergröna

BIM Oktober 2025

Hej! 

Är ny medlem på forumet och hoppar gärna också in i den här tråden :) 

Håller på med IVF pga endometrios (försökte spontant i ett halvår utan resultat.) Har ett barn på 5 år men hoppas på ett syskon. Ruvar just nu på en 6-dagars blastocyt, är på RD8. FET pga risk för överstimulering, första försöket. 

Har testdag på tisdag men borde ha BIM idag (4/10). Är inte helt hundra på om BIM stämmer, då min cykel förkortades efter äggplock förra månaden. 

Kunde hur som helst inte hålla mig från att testa redan idag. Tog clearblue som kan tas from BIM och ska visa + om positivt. Tycker mig se ett ytterst svagt vertikalt streck. Messade syrran för hjälp att tyda, och hon kan också urskilja ett vertikalt streck, om än extremt svagt. 

Vad tror ni? 
    Har inte ändrat ljusstyrka eller liknande. 

Har känt mig ganska gravid sedan ett par dagar efter återföringen av embryot i förra veckan - ömma bröst, humörsvängningar/känslighet, huuunger, illamående som kommer och går, uppe och kissar flera ggr/natt. Dock svårt att veta vad som är önsketänkande/inbillning/biverkningar av alla hormoner. 

Önskar er alla ett stort lycka till och hoppas också på att en massa pluss ska få poppa upp! 

• vintergröna
    Zozoi skrev 2025-10-04 14:51:04 följande:
    Jag ser absolut något där! Hoppas ☺️????🤞

Får jag fråga om ni får bekosta IVF själva eller får ni det betalt av landsting? Tänkte på att ni har barn sedan tidigare!
    Hej! 

Åhh tack!! Efter att ha läst på lite noggrannare om testet borde det visst ha tagits först dagen efter förvånad mens, så känner mig än mer hoppfull att något syns trots att jag tog det en dag tidigt 🤩🤩🥰

Råkade nog skicka med fel bild förut, syns nog ännu mer här? 🙊

Vi bekostar det själva 😓 eftersom vi har ett gemensamt barn. Trots att det var min gynläkare som rekommenderade oss att överväga IVF pga endometriosen och plågan varje månad vid spontanförsök inneburit. Rubbat system kan jag tycka,
    när det dessutom föds för få barn i landet redan 😓

Skönt att få skriva av sig lite när hjärnan har testmani, tusen tack igen för input! 

• vintergröna
    isa94 skrev 2025-10-04 15:04:27 följande:
    Tycker mig också se ett vertikalt streck, håller tummarna på att det blir starkare ❤️
    Wohoo tack så jättemycket verkligen för input! Skönt att höra att det inte bara är mitt önsketänkande iaf 😂 håller också tummarna att det kanske är starkare redan improgn 🙈 testmanin är svår att undvika 😂
  • vintergröna
    isa94 skrev 2025-10-04 15:16:37 följande:
    Där syns det ju absolut ett streck ❤️
    Wow, tack tack tack! ❤️
  • vintergröna
    isa94 skrev 2025-10-04 15:20:06 följande:
    Du får uppdatera imorgon!! 
    haha ja men verkligen! Intalade mig förra månaden (första försök med barn 3) att jag verkligen inte skulle testa innan BIM. Haha men det gick absolut inte! 😂 
    nu har jag redan beställt hem gaviditetstest i samband med ÄL testen. 
    Det ska jag 🤩🙏🥰
    😂😂 gud vad jag känner igen mig! 
    Men smart att bunkra upp ändå, slippa den extra stressen av att behöva springa till apoteket när manin väl slår till 😅🙈
    Tolkade jag listan rätt att du har BIM 20e? Håller tummar och tår att det blir ett pluss 🙏 mysigt med en trea! 🥰 
  • vintergröna
    Zozoi skrev 2025-10-04 16:08:44 följande:
    Gud vad spännande, det låter absolut lovande! Jag ser också strecket så du ser inte i syne 🥺❤️

Okej! Var mest nyfiken då min gynläkare sa att nästa steg för oss är IVF och vi har också ett barn i samma ålder som ert och längtar så efter syskon. Men vi tänker testa letrozol nu i minst 6 månader. Jag hoppas verkligen att det endast är den pushen min kropp behöver för att lyckas igen. Vill tillägga att vårt tidigare gemensamma barn blev till helt naturligt, så jag vill lita på att min kropp kan.

Tycker också att det är otroligt synd att inte IVF kan bekostas av vården efter om man har barn sedan tidigare. Längtan och smärtan av att försöka blir ju inte mindre för att man har barn sedan tidigare även fast man är jätte tacksam att man har haft turen att få ett barn innan såklart.

Lycka till och hoppas testet ökar superfint nu! Uppdatera gärna här hur det går för dig 😊
    Tusen tack igen 🥺🙏❤️

Förstår helt! Sa gynläkaren ingenting om ifall ni skulle få göra via landstinget eller privat när hen tog upp möjligheten? Min nämnde direkt att vi skulle tvingas göra det privat, och även om det var tungt att få bekräftat var det skönt att ha alla korten på borden redan från början & slippa fundera kring ännu en grej.. Men, förhoppningsvis gör Letrozol susen så ni helt slipper IVF-processen!! 🙏 Håller verkligen tummarna för det 🙏 

Förstår även verkligen känslan av att vilja lita på att kroppen klarar av det, hoppas det kan bidra till kämparglöden ❤️ och att det löser sig naturligt för er även denna gång som sagt! 
    Vårt barn kom också till naturlig väg, men det tog 11 månaders försök och hade gett upp hoppet när plusset väl kom, hade tänkt kontakta vården för utredning. 
    Denna gång har dock smärtskoven under ägglossnin till mens varit än värre än då, så att börja IVF efter 6 månader redan kändes rätt (och är tacksam att det gick så fort när det gjordes privat). Det är dock en tuffare process än jag hade föreställt mig, så för alla som slipper gå den vägen gläds jag 🙂 Väldigt bra att alternativet finns dock, men ja, tycker också det kunde bekostas av vården även vid syskonförsök. Instämmer helt i allt du skriver om längtan & tacksamheten ❤️

Tack igen! Jag lovar uppdatera! Lycka till du också 🥰
  • vintergröna
    Elisand skrev 2025-10-04 18:20:59 följande:

Känner mig så känslosam idag och behöver bara få skriva till någon.. Det närmar sig ägglossning närmsta dagarna för mig och jag brukar vara pepp och uppåt vid den här tiden i cykeln annars, men nu känns allt så dubbelt. Jag längtar såå efter att få bli mamma, och ena stunden känns allt så hoppfullt och jag kan drömma om barnnamn med mannen och så andra stunden känns det bara skit och som att det inte är värt att ens tänka tanken att vi kommer bli föräldrar. Har precis flyttat till en ny stad och börjat nytt jobb och frågan kommer ju naturligt oftare då om inte jag har några barn osv. Det smärtar så mycket att behöva svara nej på det :( Var ska jag hitta styrkan att fortsätta försöka i väntan på fertilitetsutredning? Det känns som att det ofta landar i någon sorts giftig positivitet när jag försöker, som bara skambelägger alla negativa känslor. Hur gör ni? <3 Pratar självklart mycket med min man och det är svårt, han tycker också det är så jobbigt att det inte hänt ännu för oss och vi stöttar varandra så gott det går. 

Hej,

Känner med dig! Kan verkligen relatera till det du skriver, bergodalbanan resan kan innebära, hur tungt det kan vara med frågor från andra. Jag har egentligen inget konkret råd att ge, tyvärr, även om jag önskar att jag haft det. Men tänkte dela med mig av lite tankar kring vad som hjälpt mig när det känts såhär.
    När vi försökte för vårt första barn tog det 11 månaders försök tills plusset kom, vilket tog hårt på mig när folk runtomkring lyckades plussa hur lätt som helst. Har endometrios så visste inte om det skulle gå spontant alls, och hade faktiskt gett upp hoppet när plussat väl kom. Låter kanske lite dubbelt och som ett dumt råd, men vill som sagt bara berätta vad som hjälpte mig ifall det kanske kan hjälpa även dig - att försöka släppa fokus kring babymakeri och bara njuta av övriga livet var nog det som gjorde att jag orkade stå ut. Typ, göra saker som jag inte skulle kunna göra som gravid eller småbarnsförälder, typ frossa i chark & mögelost, dricka ett par glas vin till helgen osv. Hjälper kanske inte alla men det hjälpte mig, så ville dela ifall det kan vara till hjälp för dig med ❤️

Att skriva av sig som du gör tror jag också är jättebra! Antingen i forum, med kompisar/familj, dagbok eller whatever. Brukar iaf hjälpa mig att bearbeta känslor. 

Vet inte hur hjälpsamt mitt svar är, ledsen att jag inte hade något mer konkret att komma med. Men det jag främst vill förmedla är att jag känner med dig & att jag vill önska dig lycka till & styrka ❤️❤️ 
    Jättefint att du och din man kan prata kring det också ❤️❤️
  • vintergröna
    Rumpetrollet skrev 2025-10-04 21:05:49 följande:
    Det känns skönt att höra att man inte är ensam, Zozoi och vintergröna. Vi är också lite i samma sits där vi har ett barn och där IVF står på agendan om det inte tar sig på ett tag. Känns verkligen dumt att man inte kan få iaf något ekonomiskt stöd med tanke på att politiken vill att det föds fler barn. Är ju verkligen jättedyrt. Samtidigt så vill man inte att den här resan ska få ta mer tid och negativt mående än det redan gjort. 
    Instämmer 🙏 även om jag verkligen hoppas ni får slippa! 
    Ja, någon form av ekonomiskt stöd vore verkligen rimligt. Som det är nu blir det ju en klassfråga till viss del. Vi hade inte haft råd att bekosta detta själva (varit svårt att spara mycket när jag tidigare varit långtidssjukskriven pga endometriosen), så är bara lyckligt lottad som har en närstående som hjälper till ekonomiskt ❤️
    Det kan verkligen vara en emotionell bergochdalbana, resan till ett barn, och det kan nog vara svårt att föreställa sig riktigt hur påfrestande det kan vara innan en själv varit i det hela (tyckte jag iaf själv innan jag var det). Så det är skönt att skriva med människor som förstår ❤️
  • vintergröna
    isa94 skrev 2025-10-04 22:03:42 följande:
    Ja men precis, har ÄL här nu beräknat på tisdag. 🥰 
    Spännande! Håller tummarna, lycka till! 🥰🥰
  • vintergröna

Hej igen, och åter en gång tack ska ni ha för pepp och testtydnings-hjälp igår 🙏❤️

Tänkte bara uppdatera att testet idag är ännu lite tydligare + 🥺😭🙏❤️ 

Så nu håller jag tummarna och tår att det fortsätter bli tydligare, att det blir ett pluss på testdag på tisdag också & fortsätter åt rätt håll. 

Skickar lyckönskningar & positiva vibbar till alla 🙏🙏

Svar på tråden BIM Oktober 2025