Inlägg från: Rumpetrollet |Visa alla inlägg
  • Rumpetrollet

BIM Oktober 2025

Förstår att det känns tufft att försöka månad efter månad utan resultat! Över ett år är lång tid när det är något man tänker på varje dag. Jag hoppas verkligen att det tar sig snart. Men bra att ni annars kan få hjälp! 

Elisand skrev 2025-09-25 16:35:39 följande:

Hej! 

Det här blir försök nummer 15 för oss för första barnet. Känns hopplöst och hoppfullt om vartannat. Just idag ganska så tröstlöst, är så oerhört hopp-krossande att se blanka test och mens vareviga månad (känns det som). Står i kö till fertilitetsutredning, men det är lång väntetid på att ens få komma på ett första besök i vår region tyvärr. 

Kram alla kämpar <3

1/1 - Sensommar123
    2/10 - Lily96
    2/10 - R
    4/10 - Grönbär
    4/10 - GuldKvinnan
    7/10 - Rumpetrollet
    7/10 - Lillrömpa
    8/10 - Skorpan
    9/10 tjej90sve
    9/10 - lalvi 
    10/10 - Zyprexa
    12/10 - Valentines
    12/10 - Zozoi
    14/10 - Annasandra 
    14-17/10 - Smulan
    17/10 - Elly
    18/10 - Elisand
  • Rumpetrollet

Beklagar verkligen! Så tufft för er! Jag har varit med om samma själv, och det är såna svängningar från hopp till total botten. Du får ta hand om dig tills du känner dig på banan igen ❤️ 

hemliganatta skrev 2025-10-01 20:28:57 följande:

Hej alla, då var man tyvärr tillbaka i dessa trådar här på familjeliv igen..

Plussade i Augusti och var helt överlycklig, i söndags fick jag veta att hjärtat slutat slå i vecka 9+3 och idag har jag spenderat hela dagen på sjukhus för att få ut fostret :( 

Vet inte när min kropp är redo för ägglossning igen, kanske blir först i november så skriver inte upp mig på någon lista än med hoppar in och börjar följa er andra!

• Rumpetrollet
    Zozoi skrev 2025-10-02 09:37:43 följande:

Hur går det för er här i tråden som har BIM närmsta dagarna? Hur mår ni? Har ni testat än? Har ni några symtom? 🥰

Jag har BIM på tisdag, så min plan är att testa måndag morgon. För då känner jag att jag med säkerhet kan lita på resultatet. Har absolut inga symptom. Har inte särskilt mycket PMS heller och brukar inte ha, har heller aldrig haft några gravidsymptom innan BIM. Så känns som man går i total ovisshet som vanligt 😉

Du då?
  • Rumpetrollet
    Zozoi skrev 2025-10-02 10:52:30 följande:
    Total ovisshet minst sagt 😂 Hoppas på det bästa! Spännande med test på måndag.

Jag är bara ÄL+4 så jag har inget att gå efter, tycker att jag har molande värk i vänstra äggstocken idag. Vet inte vad det kan bero på. Jag har ätit ägglossningsstimulerande letrozol denna cykel, min första kur. I hopp om att få igång min ägglossning efter att vi försökt bli gravida med ett syskon i två år.

Denna eviga väntan till BIM, jag tror att jag kommer testa nästa helg först. Någon dag innan BIM 🥰
    Kanske ändå ett bra tecken att det hänt nåt i äggstockarna? ☺️ Vi får hoppas på det. Då har du lite mer väntan framför dig då. Jag håller tummarna att det funkar den här gången!
  • Rumpetrollet
    vintergröna skrev 2025-10-04 19:39:22 följande:
    Tusen tack igen 🥺🙏❤️

Förstår helt! Sa gynläkaren ingenting om ifall ni skulle få göra via landstinget eller privat när hen tog upp möjligheten? Min nämnde direkt att vi skulle tvingas göra det privat, och även om det var tungt att få bekräftat var det skönt att ha alla korten på borden redan från början & slippa fundera kring ännu en grej.. Men, förhoppningsvis gör Letrozol susen så ni helt slipper IVF-processen!! 🙏 Håller verkligen tummarna för det 🙏 

Förstår även verkligen känslan av att vilja lita på att kroppen klarar av det, hoppas det kan bidra till kämparglöden ❤️ och att det löser sig naturligt för er även denna gång som sagt! 
    Vårt barn kom också till naturlig väg, men det tog 11 månaders försök och hade gett upp hoppet när plusset väl kom, hade tänkt kontakta vården för utredning. 
    Denna gång har dock smärtskoven under ägglossnin till mens varit än värre än då, så att börja IVF efter 6 månader redan kändes rätt (och är tacksam att det gick så fort när det gjordes privat). Det är dock en tuffare process än jag hade föreställt mig, så för alla som slipper gå den vägen gläds jag 🙂 Väldigt bra att alternativet finns dock, men ja, tycker också det kunde bekostas av vården även vid syskonförsök. Instämmer helt i allt du skriver om längtan & tacksamheten ❤️

Tack igen! Jag lovar uppdatera! Lycka till du också 🥰
    Det känns skönt att höra att man inte är ensam, Zozoi och vintergröna. Vi är också lite i samma sits där vi har ett barn och där IVF står på agendan om det inte tar sig på ett tag. Känns verkligen dumt att man inte kan få iaf något ekonomiskt stöd med tanke på att politiken vill att det föds fler barn. Är ju verkligen jättedyrt. Samtidigt så vill man inte att den här resan ska få ta mer tid och negativt mående än det redan gjort. 
  • Rumpetrollet
    vintergröna skrev 2025-10-05 10:28:36 följande:

Hej igen, och åter en gång tack ska ni ha för pepp och testtydnings-hjälp igår 🙏❤️

Tänkte bara uppdatera att testet idag är ännu lite tydligare + 🥺😭🙏❤️ 

Så nu håller jag tummarna och tår att det fortsätter bli tydligare, att det blir ett pluss på testdag på tisdag också & fortsätter åt rätt håll. 

Skickar lyckönskningar & positiva vibbar till alla 🙏🙏

Så roligt! Grattis!! ☺️🎉
  • Rumpetrollet
    Anonym (Tredje) skrev 2025-10-05 07:55:15 följande:

Hej! Har läst tråden lite på avstånd då vi har försökt sedan april ifjol 1.5 år. Haft två MA och ett kemiskt i februari. Sedan har det stått still. Inget plus sedan den i februari. 

I början av månaden var vi på fertilitetskliniken och kollade upp endel saker och allt såg bra ut. Bara att fortsätta. 

Så plussade jag imorse. 
    Tredje barnet för jag och min man om nu allt går vägen. 
    Första steget är att det ska hålla sig veckan ut  ????

Stort grattis!! Håller verkligen tummarna att det stannar kvar den här gången. 🎉☺️💙
  • Rumpetrollet
    Godmorgon och grattis alla som plussat! ☺️

Tyvärr inte lika muntert för mig. Testade negativt imorse på äl+12, så räknar det som kört den här gången. Mensen borde komma idag eller imorgon. Idag känns det rätt hopplöst. När ska vi få vårat syskon? Ni som har två eller fler barn med lite längre avstånd emellan (4+ år), vad är det som är en fördel med det? Känns som tiden bara rinner iväg....

1/1 - Sensommar123 ➖ 

2/10 - Lily96
    2/10 - R ➖ 
    3/10 - 2SomVillBli3 ➕
    4/10 - Grönbär 
    4/10 - GuldKvinnan ➖ 
    7/10 - Lorainza
    7/10 - Rumpetrollet ➖
    7/10 - Lillrömpa
    8/10 - Skorpan
    8/10 - Jullan00
    9/10 - tjej90sve
    9/10 - lalvi 
    10/10 Tredje ➕
    10/10 - Zyprexa
    12/10 - Valentines
    12/10 - Zozoi
    12/10 Anonym4042
    14/10 - Annasandra 
    14-17/10 - Smulan
    17/10 - Elly
    18/10 - Elisand
    18/10 - En som längtar
    20/10 - isa94
    21/10 - Babysheep
    22/10 - Virrpannan 
    22/10 - lunyum 

24/10 - Mioi
    24/10 - Juliflicka
    26/10 - Guldkvinnan
    28/10 - R
    30/10 - Sarasi
    30/10 Grönbär
  • Rumpetrollet
    Zozoi skrev 2025-10-07 07:55:01 följande:

Det var verkligen mens? Idag har den kört igång riktigt ordentligt 😭 När ska det vara min tur? 💔

Känner med dig! Det kommer att bli din tur tillslut, men det är okej att deppa ihop innan man tar nya tag. Jag känner samma, mens dag 2 idag och en riktig mental dipp. Men vet att det alltid blir bättre om några dagar. Men det är väldigt orättvist att det för vissa ska vara så svårt! 
    Kämpa 💙
  • Rumpetrollet
    Anonym (Regnbåge) skrev 2025-10-20 07:55:49 följande:
    Vi avbröt i mars, så mer än 6 månader sedan... Nej inte direkt, nu är det egentligen bara om och när vi blir gravida som vi kommer få stöttning igen.. Såg att du också har ett avbrytande bakom dig, hur går det för er? Har ni kontakt med vården nu efteråt? Hjärta
    Anonym (Virrpannan) skrev 2025-10-19 15:43:47 följande:
    Det är ju vanligt med obalans efter avbrytande, hade jag med. Man blir galen. Jag hade mellanblödningar och fick mens för tidigt. Då fick jag äta en kur provera för att nollställa cykeln som läkarn sa, sen har kroppen funkat som det ska. Kolla om du kan få nån sån hjälp. Så himla jobbigt när man bara vill att kroppen ska funka igen så man får en ny chans 😩
    Ja jag vet, och när jag pratar med gyn så säger dom bara att det tar tid för kroppen när man varit med om något så traumatiskt, men 6 månader är länge, tänker att den borde vara i fas nu... Har också gjort många förändringar i kost och tillägg av vitaminer för att förlänga den lutala fasen som varit väldigt kort (10-11 dagar) och nu blödning efter 5-6?? Provera? Det vet jag inte ens vad det är, funkade det bra för dig? 

Så galet att vi är minst tre personer i denna tråden som genomgått ett avbrytande i år! Hjärta
    Jag har också gjort ett avbrytande i år, i juli, när jag var i v 15 efter att det visade på kromosomavvikelser. Tycker det låter som lång tid med 6 månader av strul. Jag har i alla fall sen rätt länge fått tillbaka en normal cykel. Går det att få second opinion någonstans? 

Jag erbjöds kontakt med kurator, men tackade nej. Vi har också blivit lovade en del extra tester och insatser vid nästa grav. 
  • Rumpetrollet
    Emsi43 skrev 2025-10-20 09:51:40 följande:

Hoppar in här! 

Gick igenom IVF i maj och fick sedan vänta på återföring till efter semestrar. Nu har vi gjort FET efter icsi, det är ungefär en vecka sen. Har tagit cyclogest morgon och kväll sen dess och ska göra fram till testdag 27/10.

Har egentligen inte känt av något alls, kanske lite molvärk sporadiskt nån kväll och trött (men det kan ju bero på vad som helst). Jag hoppas hoppas att detta fungerar! 

Håller tummarna! Klarar du att vänta med att testa tills dess eller ska du smygtesta nåt? 😉
  • Rumpetrollet
    Anonym (längtar innerligt) skrev 2025-10-20 18:03:04 följande:

Mitt avbrytande var i maj i vecka 22. Fick ansöka särskilt om det och allt med det var bara hemskt. Haft regelbunden cykel sedan juni men inte varit där psykiskt. Fanns en liten möjlighet till kurator men hon var ledig lite när det var aktuellt och sen blev det semester. Inga uppföljningar efter det. Jag har hypotyreos också som jag själv typ får boka tider för att hålla koll på. Tycker sjukvården är dålig för oss som varit i såna här situationer. Jag blödde mkt efter förlossningen och det blev akut sövning. När jag vaknade sa de att det var tur det slutade för annars hade de fått ta livmodern. Ingen mer återkoppling än så, så jag tycker inte det borde vara några skador som påverkar framtiden för då skulle de väl sagt det? Men tänker ändå på ärrbildning osv. Måste väl funka lika inuti kroppen. Ja man tänker att avbrytanden och sena aborter är väldigt ovanliga men så verkar ju inte vara. Kan tillägga också att mitt NIPT var perfekt och första ul likaså. Det var vid ett alldeles för sent inbokat rum som man upptäckte svår tillväxthämning.

Så otroligt tufft! Jag vet hur fruktansvärt det är att gå och vänta på besked och att det dröjde på det där sättet för er måste ha varit som i en mardröm.
    Och så orättvist att det verkar vara så olika beroende på vart man bor.
    För mig var vården supersnabb och gjorde allt "rätt" utifrån vad man kan förvänta sig vilket ju såklart var väldigt tacksamt, men man blir ju så ledsen av att höra hur det kan vara på andra ställen. 
Svar på tråden BIM Oktober 2025