Inlägg från: Anonym (Trams) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trams)

Ghosta

Anonym (Laban) skrev 2026-01-20 18:17:16 följande:

Att ghosta är för mig att inte svara på sms/samtal utan att höra av sig trots att man sett att per hört av sig. Man försvinner och kommunicerar inte. 

Vad är det som gör att vissa ghostar sin partner? Är det något man ska räkna med kommer hända?

Vid vilken ålder slutar man ghosta? 

Finns det tillfällen då det är okej? Som att markera att man tycker partnern gjort fel?

Ghosta eller silent treatment är väldigt fel att göra mot den man påstår sig älska. Det är en form av psykisk misshandel i en relation. Är man missnöjd med något ens partner gjort så pratar man om det, förklarar sin ståndpunkt och lyssnar på sin partner istället för att ha förutfattade meningar om varför hen gjort si eller så samt anse att eventuella förklaringar bara är "dåliga ursäkter". Ghosta eller silent treatment bryter ner partnern. 

Varit mottagaren i en relation med silent treatment och där det endast var hans svar på hans frågor som var de rätta oavsett vad jag sa. Och frågade jag vad jag gjort för fel (när jag inte visste varför han var arg) var svaret alltid "det VET du om du bara TÄNKER lite men jag vet att det är svårt när man inte har en hjärna".

Nej, så här i efterhand kan jag inte förstå varför jag inte lämnade långt tidigare, men jag var dum nog att tro på de bra stunderna. 
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Laban) skrev 2026-01-20 21:14:35 följande:
    Att ghosta sin partner är att utöva silent treatment tycker du? 

Hur kunde du inte veta vad som var fel? Din partner blev arg plötsligt och utan förvarning? Pendlade ilskan under tiden h*n var arg? 
    Ghosta: du ignorerar din partner genom att inte svara på meddelanden och samtal
    Silent treatment: du ignorerar din partner i hemmet genom att inte svara på tilltal.

Vari ligger skillnaden anser du? Båda går ut på att du ignorerar någon.

Nej, jag kunde inte alltid veta vad jag gjorde för fel eftersom något kunde ha varit ok innan. Eller att jag gjorde något på mitt sätt istället för hans. Eller för någon påhittad konversation vi haft i hans huvud. Eller för att han tyckte att jag använde mobilen för mycket. Eller ägnade "allt annat" uppmärksamhet förutom honom. Eller för att han läste in toner i ett mess. På vilket sätt är sådant mitt fel? 
Svar på tråden Ghosta