yny skrev 2025-09-28 11:38:27 följande:
Idag har jag för övrigt mått riktigt illa för första gången! Riktigt bubblig och obekväm hela förmiddagen. Börjar lugna sig lite nu. Skönt på ett sätt att få lite mer symtom! Får väl se om jag känner samma ifall det blir värre 😂
Har ni andra funderat på om ni vill ta reda på kön? 🥰
Med första barnet ville både jag och sambon det (och jag var även tvärsäker på att det var en pojke ända sen plusset vilket visade sig stämma) men denna gång har vi bestämt oss för att låta det bli en överraskning 😍 jag har heller inte samma känsla denna gång!
Vad spännande att låta det bli en överraskning ändå! Vi är tvärsäkra på att vi vill veta könet och helst imorgon, men det är ju ett tag kvar innan det är möjligt. Jag tror inte att vi kommer att testa privat med blodprov heller, utan ändå vänta in tills det syns på ultraljud. Vi hoppas på ett friskt levande barn, så könet är inte viktigt på så sätt, men det vore ändå väldigt skönt att veta för den mentala förberedelsen.
Hur man ska göra med NIPT känner jag mig väldigt osäker på. Främst är jag orolig att det inte ska vara något levande där inne, så jag har nog svårt att tänka så mycket innan första ultraljudet oavsett. Har bokat privat i vecka 11+6 så det är lång tid kvar 😅 Är i 6+6 nu.
Illamående och ömhet i brösten, tilltagande trötthet, sömnsvårigheter, känslighet för lukt, känslig mage som spänner av gas något otroligt ibland, och förändrat smaksinne med tappad matlust är symtomen jag har just nu. Får lite panik ibland när illamåendet inte släpper, trots att jag småäter för att hålla blodsockret uppe. Det är kämpigt på jobbet att låtsas som ingenting ibland, kan jag säga. Jag har dessutom uniformsyrke där det blir en del tryck över magen pga utrustning, inte så hårt att det blir farligt utan bara väldigt obehagligt, så jag räknar lite ner dagarna innan jag kan gå ut med det.
Hur klarar ni andra av att jobba just nu?