Inlägg från: Miniblomma |Visa alla inlägg
  • Miniblomma

Bf - Maj 2o26 👣💜

Björken88 skrev 2025-10-02 17:46:17 följande:

Vill fråga er alla här om vad ni har för gravidapp? Jag har preglife, har ni samma eller annan och vilken skulle ni  annara rekommendera som är gratis🥰

Jag har också både Preglife och Preggers 😊
  • Miniblomma

Någon annan som har samma problem? Jag har, utöver illamåendet, fått riktigt svårt med matlusten. Problemet ligger egentligen i att nästan allt smakar riktigt illa. Saker jag tyckt varit jättegott går bra EN gång. Efter det får jag inte i mig det alls. Det är som att man blivit matförgiftad på maten och smakat den på vägen upp, trots att jag inte kräkts något. Det är särskilt alla former av proteinkällor som smakar vidrigt. Lax, fläskkött, blandfärs, grytbitar även av nöt, kyckling, ägg, nötter, keso och räkor som jag innan tyckt om går verkligen inte ner nu. Inte heller potatis eller banan går längre. Varannan dag ungefär kan jag inte ens äta yoghurt. Nudlar, vindruvor och tomat är egentligen det enda som är gott just nu, men det kan jag ju inte leva på i längden. Vad gör man?? Tips på nya maträtter som man kan laga?? Hur ska man få i sig?? Jag brukar verkligen aldrig tappa matlusten och är inte kräsen sedan innan. Har gått ner ett kilo och mer lär det bli om det här fortsätter.

• Miniblomma
    Nanathalie skrev 2025-10-13 17:33:56 följande:
    Ja, ja och ja!

Allt jag tidigare ätit och druckit äcklar mig så mycket. Det enda jag fortfarande kan äta är typ sushi😂 eller ris med soja. Hälsosamt osv.. 
    Skönt att inte vara helt ensam i alla fall 🤣 Får verkligen hoppas att det lägger sig om några veckor, för annars blir det ju inte mycket näring för den här stackars ungen! Jag som var så duktig med att äta nyttigt de första veckorna. Hoppsan tjosan 🤪
  • Miniblomma
    Mangotango skrev 2025-10-13 12:42:18 följande:

Hej,

Vad roligt att jag hittade denna tråd. Ser fram emot att följa er...
    Söker andra att prata med, då ingen jag känner är gravid. Jag är i vecka 6+6 idag.

På onsdag ska jag göra VUL och förhoppningsvis höra hjärtslag.
    Gjorde VUL även förra veckan då jag hade tidigt missfall i augusti. Är orolig men försöker att inte tänka på det. Men det är svårt. Hoppas det både syns och hörs på onsdag.
    Lycka till ni andra i tråden!

Grattis, välkommen och stort lycka till på VUL! ❤️
  • Miniblomma
    Junieverse skrev 2025-10-13 17:58:52 följande:

Jobbigt för oss med blödningar, att man ska behöca kämpa så för att få komma in på VUL vid behov är ju galet 💔? Bellis när skulle du in? Håller tummarna för dig 🙏🏻

Jag har också haft en period där jag inte är sugen på någonting, rätt jobbigt för jag behöver i princip äta konstant för att inte må dåligt 🤣? tycker dock inte saker smakar illa men är liksom inte sugen alls? 

Jag räknar dagar här hemma, 7+5 idag, vill vara komma fram till berömda v12? Vill också få göra KuB så man får lite lugn i att allt är ok, tänker att jag som är 36 automatiskt har hög sannolikhet 😱 Vill så gärna se lilla ärtan igen också. 

Hur går det för er att jobba ? Jag kämpar med att orka med 😓

Känner igen det där med att räkna dagar! Man vill bara passera den gränsen och alla dagar är en liten vinst på vägen.

Jobbet är bra kämpigt här också. Förra veckan och denna är det arbetsuppgifter som kräver både fysisk och psykisk ansträngning utöver det vanliga och den tajmingen är inte kalasbra, med tanke på orkeslöshet och illamående. Jag planerar att gå ut med det till chefen efter denna vecka, vilket är läskigt eftersom det är tidigt, men behövligt för jag både behöver och kommer att tvingas till andra arbetsuppgifter när det väl kommer fram. Har privat VUL nästa onsdag (bedömt v 10+1 då) så hoppas verkligen att allt ser fint ut då.

Har du berättat för jobbet eller måste du också gå och låtsas som ingenting?
  • Miniblomma
    EnbartAnon skrev 2025-10-15 18:13:33 följande:

Jag får tyvärr hoppa av tråden då jag börjat blöda ordentligt nu efter 2,5v av bruna flytningar. Jag skickar kärlek och önskar all lycka till alla mammor och alla små söta kommande bebisar. ❤️

Åh, vad tråkigt att höra. Ta hand om dig ❤️
  • Miniblomma
    Junieverse skrev 2025-10-14 21:06:24 följande:
    åh Jag längtar tills jag kommer upp i tvåsiffrigt på veckotalet 🙈!! Jag har inte berättat på jobbet faktiskt, delvis är det smidigt för mig att jobba mycket hemifrån och sen är vi mitt uppe i att byta chef så det hade blivit lite konstigt oavsett 😅? Imorgon är jag i 8+0 och går alltså in i vecka 9(!). Jag tycker absolut du ska berätta om det kan underlätta din arbetssituation men jag förstår om du vill vänta på VUL ❤️

Jag ska till BM på inskrivning samma dag som ditt VUL 😍 spännande vecka nästa vecka !!
    Det känns verkligen som att tiden går långsamt, men snart är du där på tvåsiffrigt! ❤️ Förstår att du gärna väntar med att berätta på jobbet under de omständigheterna - det beror ju lite på jobb och arbetsuppgifter. Jag berättade för chefen igår ändå och eftersom jag byter arbetsuppgifter kommer alla kollegor att förstå senast på måndag, så jag behöver berätta även för dem snart. Är så rädd att VUL inte går bra och varje dag dit är en evighet, men det finns inget jag kan göra för att påverka resultatet ändå så det är ?bara? att sitta lugnt i båten haha.

Spännande med inskrivning! Jag har inte ens fått en tid för det än, utan bara haft ett hälsosamtal 🤔 Det börjar kännas ganska sent att inte ens fått ett datum och nu är jag 9+2, men jag vet inte heller vad som är normalt 🤷🏼?♀️
  • Miniblomma
    yny skrev 2025-10-17 09:14:08 följande:

Nu har jag fått se det lilla lilla hjärtat slå! ❤️
    Otrolig känsla. Nu känns det på riktigt!

Åh, grattis!! ❤️

• Miniblomma

Åh, beklagar så mycket, Bellis. Ta hand om dig ❤️ kramar ❤️

Och vilken historia, Nanathalie! Håller tummarna att den lilla kämpen fortsätter att växa friskt därinne ❤️

Jag ska gå på mitt första ultraljud (privat) imorgon, i vecka 10+1 enligt mina beräkningar, och jag är SÅ nervös att det inte ska finnas någonting med hjärtslag därinne. Jag har behövt gå ut med det på jobbet på grund av ändrade arbetsuppgifter och det gör inte heller stressen mindre. Mår fruktansvärt med illamåendet från lunch till läggdags varje dag sedan mitten av förra veckan, så jag hoppas verkligen att det är ett gott tecken på att lillen lever. Jag står mer än gärna ut med det här måendet om det bara ser fint ut på insidan. Via MVC får jag inte KUB förrän om fyra veckor till, så det känns klart värt att betala en slant för att kolla nu. Snälla håll tummarna för mig ❤️

• Miniblomma
    Nanathalie skrev 2025-10-22 16:39:23 följande:

Fint ultraljud idag där allt ser perfekt ut. Kunde inte bli lyckligare. Flyttad från 30/5 till 27/5 så 8+6 idag! Nu ska jag boka privat nipt till 11+. ❤️ Så tacksam över att vår lille superhjälte fortsätter må bra och trivas i kroppen trots allt kaos.

Åååh, vad underbart! Håller verkligen tummarna att det fortsätter på rätt väg nu ❤️ Vilken liten kämpe!

Gjorde första ultraljudet idag och allt såg fint ut här också, så jag är otroligt lättad 😍 var så nervös att jag skakade en halvtimme innan, men nu kan jag andas ut lite efter att ha sett hjärtslagen. Lillen mättes till 10+0 och jag har utifrån min uppskattade ägglossning räknat 10+1 så det stämmer bra också. Fick också lite spontant göra NIPT på platsen i och med att jag precis passerat 10 fullgångna veckor och det känns lätt värt de 10 tusen kronorna (inklusive ultraljudet), faktiskt! Tacksam att privata vården finns!
  • Miniblomma
    yny skrev 2025-10-23 18:11:46 följande:

Någon mer som upplever att illamåendet och den nedsatta aptiten har börjat vända..?
    Har inte känt illamående sen i måndags. Och nu upplever jag att min aptit också är betydligt bättre (har knappt kunnat äta innan) sen ett par dagar.

Har fortfarande ömma bröst och tröttheten sitter i så har ju symtom fortfarande. Såg ju även ett tickande hjärta i fredags. 

Meeeeen såklart blir man lite orolig..
    Är i 9+5 idag.

Kan det vända såhär tidigt? Missförstå mig rätt, det är såklart väldigt skönt att slippa må illa men man oroar sig ju för att något ska vara fel (denna ständiga oro...).

Mitt illamående blir bara värre just nu (10+2), men har en kompis vars illamående försvann helt och plötsligt i vecka 8 och allt gick bra, så det är nog som med allt annat extremt individuellt 😊 
  • Miniblomma
    Anonym (Nilo) skrev 2025-10-26 20:17:14 följande:

Hej! Jag har följt tråden ett tag men inte valt att skriva förrän nu pga oro för missfall och MA. Jag plussade  den 11/9 redan fem dagar innan BIM och har vetat om det väldigt länge. Jag är idag i vecka 10 (9+6) och har BF den 25 Maj. Glad

Jag är 25 år och detta är mitt första barn och jag har haft det jobbigt med denna konstanta oro över missfall/MA vilket jag förstått är vanligt men fy så jobbigt. Jag har överanalyserat varje litet symtom, googlat alldeles för mycket och nästan blivit galen av det haha. Det är bättre nu men fram till vecka 8 var det brutalt. Har inte mitt första ultraljud förrän 14/11 där jag hoppas på att se ett tickande hjärta. 

Grattis till er alla som plussat och jag skickar en stor kram till er vars graviditet slutade i missfall.Hjärta

Grattis till graviditeten och välkommen till tråden! ❤️

Det är riktigt jobbigt med den oron, det är det verkligen. i början satt jag och stirrade på den där ?miscarriage probability chart? varje dag för att se hur missfallsrisken sjönk. Nu är det uppe i nästan 98% chans att det går bra och jag blir lite lugnare ju längre tiden går - men oron finns fortfarande där. 97,4% är det för vecka 9+6. Tror och hoppas att det kommer att se fint ut för dig på ultraljudet ❤️ Det går trots allt bra i de flesta fallen.

Vad har du för symtom?

• Miniblomma
    Anonym (Nilo) skrev 2025-10-26 21:34:17 följande:

Tack!❤️

Ja precis det är verkligen så jobbigt! Vad skönt att höra och tack för dina lugnande ord och lite statiskt på det haha.
    Jag har haft symtom som har kommit och gått lite. Ömma bröst har varit konstant men har vissa dagar varit lite mindre ömma, illamående, kräkningar, äcklad av mat, ja men haft de klassiska symtomen men har inte haft det så jobbigt då det inte varit konstant. Mina symtom har som sagt kommit och gått lite och det är det som fick mig att oroa mig tidigare och tänkte direkt om jag inte va tex illamående en dag att något gått fel men har förstått nu att det är väldigt normalt. 🥰

Skönt att höra att det hjälpte lite ❤️ Ja, precis, det har man också fått lära sig efter lite småpanik här och där när symtomen varierar! Man får försöka uppskatta de stunder/dagar man får lite lättnad också, för det är ju inte alltid så kul när graviditeten gör sig som mest påmind 🤣 Ändå skönt tycker jag att man får må lite sämre ibland så det känns som att man är gravid på riktigt haha! Det ska bli skönt att förhoppningsvis kunna få ordning mer på maten om några veckor, för här är det inte mycket nyttigt som går att få ner över huvud taget - om det nu lägger sig för mig då.
  • Miniblomma
    Björken88 skrev 2025-10-30 16:07:28 följande:

Hej alla fina🌸Nu idag har jag varit och gjort Nipt test och fått se lilla bebis♥️ Allt såg fint ut och hjärtat slog för fullt och den lilla for runt i magen så de va svårt för barnmorskan hade svårt att få bra bilder, men vi lyckades♥️
    Jag trodde jag var i v 11 (10+3) men enligt vad barnmorskan kunde se va jag i v 12 (11+5) 🥰 så ganska mycket längre gången än va jag trott 😁
    Nu håller vi tummar och tår att bebis är fullt frisk och vi får svar om det plus könet om ca 1 vecka🥰

Åh, vad spännande! Grattis till fint ultraljud ❤️ Det var ju långt längre än beräknat dessutom! Väntar också på NIPT-svar som bör komma någon gång nästa vecka och vi valde också att ta med könet som i princip kom gratis med paketpris med ultraljudet. Körde ni ?baspaketet? med de tre vanligaste trisomierna eller utökat med könskomosomavvikelser osv? Och hoppas ni lite extra på något av könen? 🥰
  • Miniblomma
    Björken88 skrev 2025-10-31 08:39:23 följande:
    Tack snälla du🥰 Ja verkligen mycket längre än trott😅
    Vad spännande hoppas vi ni får ett bra resultat♥️
    Ja vi tog baspaketet med de 3 trisomierna plus könskromosomavvikelse och sen att vi ska få reda på könet. 6500kr, vad kostade ert? 
    Haha ja jag kanske önskar lite mer en flicka då det bara fötts pojkar av mina syskonbarn, så en flicka hade vart fint. Mannen önskar kanske lite mer en pojk men givetvis är vi bara glada oavsett kön om barnet är friskt♥️ Ni då? 🌸

Ja, håller alla tummar jag har för oss! ❤️

I vår region är det förhållandevis tokdyrt med någonting mer än baspaketet (på 4500 tror jag) och ultraljud kostade 1600 kronor. Vi tog allt som gick att testa och fick då paketpris på 10.000 ungefär, inklusive ultraljudet. Så definitivt dyrt, men värt det alla dagar i veckan känner jag. Jag har i närtid fått höra flera historier om vänner/anhöriga som fått jättefint resultat på KUB och sedan har barnet ändå fötts med kromosomfel som lätt hade upptäckts med NIPT, så om inte annat är det värt det för orons skull 😅 NIPT görs inte här om man inte får dåligt resultat på KUB.

Magkänslan säger kille och vi har killnamn bestämt (även mellannamnen färdigt) så det blir något mer opraktiskt med en tjej på det sättet - men annars spelar det verkligen ingen roll. Sambon är bara lite mer nervös för hur det ska gå att uppfostra en tjej iom att han bara vuxit upp med killar och ju inte är tjej själv 🤣 Kommer verkligen att sväva på moln om de ringer och säger att sannolikheten är låg ❤️ och blir helt ärligt CHOCKAD om det visar sig vara en tjej haha!

• Miniblomma

Idag ringde telefonen med svar på NIPT-testet, som jag hållit andan för sedan det togs, och det visade på låg sannolikhet på alla kromosomavvikelser! Kan fortfarande knappt tro det och jag är så lättad. Svaret gällande kön skulle de skicka på mail så att jag och sambon kan öppna tillsammans, men det har ännu inte kommit. En spännande överraskning väntar med andra ord, men vi har fått reda på det viktiga och det är ju att barnet till allra största sannolikhet är helt friskt ❤️

Imorgon är det vecka 12+0 för mig och de senaste dagarna har illamåendet lugnat ner sig något, även om det fortfarande finns där. Jag känner också nu var livmodern är, vilket känns både konstigt och häftigt. Det ska bli riktigt spännande att se magen växa mer än tillfälligt av all gasighet 🤣 Kissar stup i kvarten (blir verkligen panikkissnösig på en gång), kan inte äta så mycket annat än kolhydrater, är förlamande trött konstant och flämtar som en mops vid minsta ansträngning, men annars rullar det på! 

Jag är också nyfiken på hur det går för er andra och vilken vecka ni är i nu ❤️

• Miniblomma

Åh, vad roligt att höra om er alla! Och tack för grattis gällande NIPT-testet ❤️ Hoppas att det fortsätter att regna goda besked för alla som väntar nu!

Idag fick vi reda på könet - och vi väntar en dotter! Blev otroligt förvånad, för magkänslan var så stark att det skulle bli en pojke och pojknamn är vi helt överens om. Tjejnamn blir en helt annan diskussion haha! Vi är oavsett jätteglada ❤️ Det ska bli så spännande att se vad hon får från mig och vad hon får från sambon ❤️

• Miniblomma

Stort grattis till det fina resultatet på NIPT-testet, Björken88! ❤️ Kul att du också väntar en dotter!

Annpor, håller verkligen tummarna att allt går bra för dig framöver ❤️ fint att berätta för storebror, men förstår att det är riktigt tungt att han inte kunde få det beskedet ovan jorden. Kramar ❤️

Som svar på din fråga vet jag bara hur det var på den privata kliniken jag var på, men NIPT-resultatet skulle ta 10-14 dagar och de skulle ringa oavsett resultat. För mig tog det 12 dagar (inklusive fyra helgdagar) innan telefonen ringde. Det ska vara ett och samma ställe i landet som genomför alla NIPT-analyser, så svarstiden borde vara ungefär densamma, tänker jag.

Vilken vecka är du i och hur mår du, Annpor? ❤️

Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜