Hur tidigt reste ni med bebis?
Hej!
Ni som rest med bebis, hur gammalt var barnet när ni reste och vart reste ni?
Jag och sambon funderar på att resa med vår son som föddes i juli senare under hösten till en ägarlägenhet i spanien.
Hej!
Ni som rest med bebis, hur gammalt var barnet när ni reste och vart reste ni?
Jag och sambon funderar på att resa med vår son som föddes i juli senare under hösten till en ägarlägenhet i spanien.
Ägarlägenhet, på vilket sätt påverkar det resan?
Inget hotel eller liknande så det är inte mycket folk runt barnet och tusentals andra sov inte i samma rum?
Inget hotel eller liknande så det är inte mycket folk runt barnet och tusentals andra sov inte i samma rum?
Flyttade med 5 månaders och en 3 åring.
hotellnatt, 3 flyg, hotell igen innan vi var framme.
Inga bekymmer för babyn.
Kolla BVC och vaccination i god tid innan ni reser,
Som resande utan småbarn störs jag EXREMT av skrikande ungar.
Tål du att få "onda ögat" så res, annars blir det jobbigt.
Det är nte bara jag som känner så här.
Vi reste till Ryssland för att hälsa på släktingar när vårt barn var 3,5 mån första gången. Det var innan kriget, vi flög reguljärt och bodde hemma hos släkten. Det var inga problem. Spanien är inom EU och det är efter värsta värmen så jag ser inga problem. Jag skulle också ha valt lägenhet istället för hotell med barn i låg ålder.
Hur ser ni på det här med att man inte kan dricka vattnet, behöver vara mer noggrann med att sterilisera nappar/nappflaskor osv? Jag ser framför mig att det kommer vara jobbigt men kanske tänker fel.
Vi reste när barnet var typ ett halvår. Inte utomlands men fem timmar med tåg. Hälsade på släktingar. Jag hade aldrig gjort mig det besväret om det inte hade varit för att vi har släkten en bit bort. Stressigt att vara instängd på tåg/flyg med andra resenärer när barnet skriker. Jobbigt med blöjbyte i trånga utrymmen. På tåg kan man visserligen ställa sig i hallen vid utgångarna när barnet skriker, och stänga dörren om sig. På flyg ska andra sitta och lyssna vem vet hur länge.
Vid sex månaders ålder.
Hur ser ni på det här med att man inte kan dricka vattnet, behöver vara mer noggrann med att sterilisera nappar/nappflaskor osv? Jag ser framför mig att det kommer vara jobbigt men kanske tänker fel.
Vi åkte på charterresa till Mallorca när dottern var 3 månader (och sonen 2½ år). Det funkade superbra. Vi hade en resevagn med lift, vilket var smidigt, för man fick ofta bära/lyfta den och det var smalt i affärer mm. Jag helammade, så jag kan inte bidra med något om vatten mm. Jag tror att vi vuxna och sonen drack kranvatten.
Reste till Egypten,sonen var 5 mån o dottern 7 mån.
Min son var 5 månader vid sin första långresa. Vi åkte till min mormor som bor ca 7 h bilfärd bort. Jag reste ensam med honom, han satt i sin bilstol i baksätet. Funkade utmärkt, man tar pauser när det behövs. Bil ger frihet att stanna när som och inte behöva ta hänsyn till medresenärer.
Till de som skriver att de ogillar barn på kollektiva färdmedel: barn är en del av samhället och livet, de är inte "jobbiga husdjur". Och det är stor skillnad på hur föräldrarna uppfostrat och hanterar sitt barn. Om de gör vad de kan för att sysselsätta och lugna barnet är det en sak. Men föräldrar som låter ungen härja fritt och störa sina medpassagerare borde få resförbud.
Åk om ni vill, kolla med BVC i god tid om något utöver gängse rutin behövs. Beroende på barnets ålder kan de ibland vilja tidigarelägga tex en vaccination för att barnet ska ha ett bättre skydd inför resan.