Hur tidigt reste ni med bebis?
Hej!
Ni som rest med bebis, hur gammalt var barnet när ni reste och vart reste ni?
Jag och sambon funderar på att resa med vår son som föddes i juli senare under hösten till en ägarlägenhet i spanien.
Hej!
Ni som rest med bebis, hur gammalt var barnet när ni reste och vart reste ni?
Jag och sambon funderar på att resa med vår son som föddes i juli senare under hösten till en ägarlägenhet i spanien.
Vi reste när barnet var typ ett halvår. Inte utomlands men fem timmar med tåg. Hälsade på släktingar. Jag hade aldrig gjort mig det besväret om det inte hade varit för att vi har släkten en bit bort. Stressigt att vara instängd på tåg/flyg med andra resenärer när barnet skriker. Jobbigt med blöjbyte i trånga utrymmen. På tåg kan man visserligen ställa sig i hallen vid utgångarna när barnet skriker, och stänga dörren om sig. På flyg ska andra sitta och lyssna vem vet hur länge.
Vid sex månaders ålder.
Hur ser ni på det här med att man inte kan dricka vattnet, behöver vara mer noggrann med att sterilisera nappar/nappflaskor osv? Jag ser framför mig att det kommer vara jobbigt men kanske tänker fel.
Vi åkte på charterresa till Mallorca när dottern var 3 månader (och sonen 2½ år). Det funkade superbra. Vi hade en resevagn med lift, vilket var smidigt, för man fick ofta bära/lyfta den och det var smalt i affärer mm. Jag helammade, så jag kan inte bidra med något om vatten mm. Jag tror att vi vuxna och sonen drack kranvatten.
Reste till Egypten,sonen var 5 mån o dottern 7 mån.
Min son var 5 månader vid sin första långresa. Vi åkte till min mormor som bor ca 7 h bilfärd bort. Jag reste ensam med honom, han satt i sin bilstol i baksätet. Funkade utmärkt, man tar pauser när det behövs. Bil ger frihet att stanna när som och inte behöva ta hänsyn till medresenärer.
Till de som skriver att de ogillar barn på kollektiva färdmedel: barn är en del av samhället och livet, de är inte "jobbiga husdjur". Och det är stor skillnad på hur föräldrarna uppfostrat och hanterar sitt barn. Om de gör vad de kan för att sysselsätta och lugna barnet är det en sak. Men föräldrar som låter ungen härja fritt och störa sina medpassagerare borde få resförbud.
Åk om ni vill, kolla med BVC i god tid om något utöver gängse rutin behövs. Beroende på barnets ålder kan de ibland vilja tidigarelägga tex en vaccination för att barnet ska ha ett bättre skydd inför resan.
Reste till Egypten,sonen var 5 mån o dottern 7 mån.
Första gången vår son fick ut och flyga var han 21 dagar.
Det gick alldeles utmärkt.
Han grät lite ett par gånger, men så små bebisar brukar ju inte ha särskilt stark röst. Och jag upplevde inget annat än leenden och förståelse från medpassagerare och personal. T o m piloten kom och hälsade då han sade att vår son var den yngsta passageraren han haft nöjet att flyga.
I dag har sonen med råge passerat 21 år. Han verkar inte ha tagit skada utan har tvärtom fortsatt klara sig utmärkt genom livet.
Små barn tål och klarar en hel del, självfallet med rätt hjälp och stöd från föräldrarna.
Långt tillbaka i tiden fick ju små barn, också nyfödda, utstå i jämförelse en hel del prövningar och utmaningar och fick överleva i mycket svårare omständigheter.
Kolla med bvc om vaccinationer.
Vi åkte på bilsemester till Baltikum när sonen var 5 månader, han hatade att åka bil så det var lite jobbigt. Det var på sommaren så vi oroade oss inte för RS virus på båten, restauranger mm.
Att bo på ett hotellrum är totalt ofarligt. Vattnet i Spanien är inte smittbärarande så det behöver ni inte heller oroa er för.
Till de som skriver att de ogillar barn på kollektiva färdmedel: barn är en del av samhället och livet, de är inte "jobbiga husdjur". Och det är stor skillnad på hur föräldrarna uppfostrat och hanterar sitt barn. Om de gör vad de kan för att sysselsätta och lugna barnet är det en sak. Men föräldrar som låter ungen härja fritt och störa sina medpassagerare borde få resförbud.
Flög till Grekland (charter) med dottern när hon var fem månader gammal. Inga problem alls! Hon sov mest, ammade, hade inte lärt sig krypa. Det svåra är ju när de börjar röra på sig... Hon är nu 20 månader och nej, att flyga med henne nu lockar verkligen inte. Eventuellt nästa år, då hon är 2,5. Men det är på gränsen.
Flög varje månad med sonen från 5 mån tills han var några år. Med dotter första gången när hon var 4 månader. Det är som att åka buss men säkrare.
Det var redan 2021
Det var redan 2021
Jag hade inte velat vara borta från bvc och svensk sjukvård med en så liten. Däremot var vi på bilsemester och hälsade på släktingar och hyrde lägenhet i turistort i Sverige ganska tidigt.
Det var olika år ,1983 och 1985
Det gjorde vi inte, för jag vet vad RS-virus är och ville inte utsätta en bebis med helt nybakat otränat immunförsvar för en massa extra smittrisker på en internationell flygplats. Det finns inget i evolutionen som har förberett oss för det.
Jag tycker verkligen man kan stanna hemma i alla fall första året, vad är det som är så förbannat bråttom?
Vet två par (grannar) som åkte till Thailand och det slutade med 4 respektive 8 veckor på sjukhus med bebis, strul med jobbet, strul med försäkringar.... Så otroligt själviskt och korttänkt att riskera ökad risk för astma och nedsatt lungkapacitet för livet på sitt lilla barn för en strand och några palmer.
Det finns kvar om ett år så ni kan skita i miljön med era långflygningar då också, jag lovar.
Vi reste utomlands första gången när barnet var 3 år, inom Europa.
Sex veckor när vi reste inom Sverige, från Stockholm till Leksand sommarland. Hon sov precis hela tiden. Vid 8 månader åkte vi till Turkiet men för vår del skulle vi väntat. När vi var där nere gick det väl an men det var sjukt knöligt med flyg och många timmar i bil när vi kom fram. Jag vet dock många som lyckats helt smärtfritt