Varför äter inte fler LCHF?
Anonym (Dieter är döende) skrev 2025-09-11 00:48:36 följande:
Ja, diabetes typ 2 har ökat explosionsartat. Varför? För att vi lever längre. Desto äldre du är desto mer ökar risken att få diabetes 2. Vi blir äldre därför ökar diabetes 2. Tyvärr har de glömt detta i undersökningarna som gjorts. Ålder har inte tagits hänsyn till, ju äldre du blir desto svårare blir det att reglera blodsockret. Om du kollar statistik för t ex 45 åringar med diabetes 2 så är den likadan som för 50 år sedan. Vi äter dessutom inte mer socker än vi gjorde 1955 vi äter den dock i annan form. Till exempel dricker vi inte längre kaffe på bit. Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion. Varför skulle det inte vara en hållbar lösning att vissa som riskerar att drabbas av fetma får medicin? Helt ok att de tar denna resten av livet så länge det inte finns några allvarliga biverkningar. Vilket det än så länge inte verkar finnas. Dessutom pekar alla uppföljningsstudier på att de som får medicin (inkl deras familj) ändrar sina kostvanor (kanske inte lchf men mer åt det gröna hållet).
De nya medicinerna har dessutom visat sig minska risken för många hjärt- och kärlsjukdomar redan efter ett par veckor (det beror inte på viktnedgången då utan något annat som de inte fastställt ännu). Jag tror att utvecklingen av dessa mediciner i framtiden kommer att beskrivas i samma nivå som penicillinets utveckling. Vi är mitt i en revolution. Sen finns det idag överdriven rapportering absolut, t ex läser man om att de skulle kanske innebära diverse skydd mot cancer.
Mycket intressant att följa och jag tror mycket mer på detta än dieter för ingen diet har lyckats utom i enskilda fall. Medicinerna kommer dessutom att bli mycket billigare i och med att patenterna går ut. Om de kommer fram till att de flesta biverkningarna är som idag (typ diarré och illamående) så kommer medicinerna vara ungefär som Alvedon när mitt yngsta barn är 14. Det är jag absolut övertygad om.