• Anonym (No excuses)

Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

• Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?
  • Anonym (X)
    Anonym (No excuses) skrev 2025-09-10 12:14:39 följande:
    Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

Tror inte att bacon och mycket smör är särskilt nyttigt i längden. Annan lågkolhydratkost är däremot hälsosam.
  • Anonym (HP)

Hoppas att du slipper drabbas av gallsten!

• Anonym (Ssk)

Nej, LCHF kommer inte stoppa fetmaepidemin. I mitt yrke har jag tvärtom sett många som gått på LCHF och fått problem med näringsbrist, gallsten, förstoppning, förhöjd risk hos personer med hjärt- & kärlsjukdomar, sämre munhälsa och dålig andedräkt, förvärrade hudproblem som acne etc. Ett av de mer chockerande fallen var en man i tjugoårsåldern som gått från 140 kilo till 98 på några månader men fått skörbjugg(!) på köpet. Hans tandkött var i så dåligt skick att det var risk att han skulle förlora sina tänder. Å andra sidan var han knappast hälsosam vid 140 kilo heller, men den dramatiska viktnedgången bidrog inte till att förbättra hans hälsa.
    Han gick ner till 75 kilo och kunde behålla vikten efter att han la till långsamma kolhydrater och näringsrika grönsaker till sina middagar bestående kött med beasås/lax med smörsås.

Vissa mår toppen på en LCHF-diet (framför allt människor med grav fetma och personer som är överkänsliga mot stärkelserik kost) men de flesta friska människor gör inte det. Vi behöver fibrer och vitaminer i naturlig form, inte från kosttillskott, vilket många på LCHF får förlita sig på.

• Anonym (AB)

Aldrig mer LCHF. Körde med det under några månaders tid för några år sedan. Jag har aldrig någonsin varit så förstoppad.
    Nä, bättre att äta vanlig sund mat i lagom mängd, ha lite koll på mängden kalorier och ha ett aktivt liv; rör man inte på sig till vardags, får man göra det på fritiden.

• Anonym (X)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-09-10 12:54:43 följande:

Nej, LCHF kommer inte stoppa fetmaepidemin. I mitt yrke har jag tvärtom sett många som gått på LCHF och fått problem med näringsbrist, gallsten, förstoppning, förhöjd risk hos personer med hjärt- & kärlsjukdomar, sämre munhälsa och dålig andedräkt, förvärrade hudproblem som acne etc. Ett av de mer chockerande fallen var en man i tjugoårsåldern som gått från 140 kilo till 98 på några månader men fått skörbjugg(!) på köpet. Hans tandkött var i så dåligt skick att det var risk att han skulle förlora sina tänder. Å andra sidan var han knappast hälsosam vid 140 kilo heller, men den dramatiska viktnedgången bidrog inte till att förbättra hans hälsa.
    Han gick ner till 75 kilo och kunde behålla vikten efter att han la till långsamma kolhydrater och näringsrika grönsaker till sina middagar bestående kött med beasås/lax med smörsås.

Vissa mår toppen på en LCHF-diet (framför allt människor med grav fetma och personer som är överkänsliga mot stärkelserik kost) men de flesta friska människor gör inte det. Vi behöver fibrer och vitaminer i naturlig form, inte från kosttillskott, vilket många på LCHF får förlita sig på.

Håller med dig om näringsrika grönsaker men vilka övriga kolhydrater menar du och vad skulle de tillföra hans hälsa som inte grönsakerna gör?
  • Anonym (No excuses)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-09-10 12:54:43 följande:

LCHF är långt ifrån farlig när den görs korrekt. Den fungerar för överviktiga, insulinresistenta och många friska människor som vill stabilisera vikt och blodsocker. De problem som påstås uppstå är ofta resultat av dålig planering, överdrift eller okunskap, inte principen LCHF.
  • Anonym (No excuses)
    Anonym (AB) skrev 2025-09-10 12:58:16 följande:

Aldrig mer LCHF. Körde med det under några månaders tid för några år sedan. Jag har aldrig någonsin varit så förstoppad.
    Nä, bättre att äta vanlig sund mat i lagom mängd, ha lite koll på mängden kalorier och ha ett aktivt liv; rör man inte på sig till vardags, får man göra det på fritiden.

Förstoppning på LCHF är nästan alltid ett problem med hur kosten är sammansatt, inte med själva principen. LCHF betyder inte ?bara kött och smör? ? den ska innehålla grönsaker med låg kolhydrathalt, nötter, frön och tillräckligt med vätska. De som upplever förstoppning äter ofta för lite fibrer och dricker för lite vatten, eller går in i ketos för snabbt utan gradvis anpassning.

Att ?vanlig sund mat i lagom mängd? fungerar för vissa är sant, men det löser inte insulinresistens, blodsockersvängningar eller svårigheter att hålla vikten för många. LCHF kan ge stabilare blodsocker, minskad hunger och enklare viktkontroll utan att man behöver räkna kalorier hela tiden.

Dessutom är vardagsmotion viktig oavsett diet. Men kosten är det som ger kroppen rätt bränsle för att orka röra på sig, och för många fungerar LCHF bättre än ?kalorikoll och lagom mat? just för energi och mättnad.

• Anonym (No excuses)
    Anonym (HP) skrev 2025-09-10 12:39:23 följande:

Hoppas att du slipper drabbas av gallsten!

Gallsten uppstår framför allt vid extrem snabb viktnedgång eller vid vissa genetiska predispositioner, inte automatiskt av att äta fett. Faktum är att en balanserad LCHF, med lagom fett, grönsaker och långsam anpassning, oftast minskar risken för gallstensproblem eftersom viktnedgången sker på ett mer stabilt sätt än vid extrema ?svältkurer? eller crash-dieter.
  • cosinus

Jag tycker det är skittråkigt med LCHF, jag gillar kolhydrater och jag upplever dessutom att jag mår bra av det.

Det är jättetråkigt att träna hårt och inte äta kolhydrater. Sen mår man såklart inte bra av socker men jag mår utmärkt på havregrynsgröt t ex.

Potatis, morötter och palsternackor har gjort väldigt få personer överviktiga under senaste seklen. Potatis är ju en av de stora faktorerna som gjorde att både överlevnad och medellivslängd ökade i Sverige på 1700-talet och väldigt få blev feta där och då. 

Jag gillar uttrycket att inget är så nyttigt att du bara kan äta det och inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det. Balans och variation i kosten. 

• Anonym (No excuses)
    cosinus skrev 2025-09-10 13:41:16 följande:

Jag tycker det är skittråkigt med LCHF, jag gillar kolhydrater och jag upplever dessutom att jag mår bra av det.

Det är jättetråkigt att träna hårt och inte äta kolhydrater. Sen mår man såklart inte bra av socker men jag mår utmärkt på havregrynsgröt t ex.

Potatis, morötter och palsternackor har gjort väldigt få personer överviktiga under senaste seklen. Potatis är ju en av de stora faktorerna som gjorde att både överlevnad och medellivslängd ökade i Sverige på 1700-talet och väldigt få blev feta där och då. 

Jag gillar uttrycket att inget är så nyttigt att du bara kan äta det och inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det. Balans och variation i kosten. 

Jag förstår vad du menar, många älskar kolhydrater och upplever att de mår bra av dem ? men att må bra på kort sikt betyder inte att kosten är optimal för hälsan på lång sikt. Blodsocker och insulin påverkas av kolhydratrik mat, och över tid kan det leda till viktuppgång, insulinresistens och ökad risk för typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Även om man känner sig pigg efter havregrynsgröt eller potatis till middag så döljer sig ofta små, långsiktiga belastningar på kroppen.

När det gäller hård träning är det sant att kolhydrater ger snabbt bränsle, men kroppen kan lära sig använda fett som energikälla. Många som tränar på lågkolhydrat- eller ketogen kost presterar utmärkt, och energin blir mer jämn under dagen utan de toppar och krascher som kolhydratrik mat kan ge.

Argumentet att potatis och andra rotfrukter inte gjorde folk feta på 1700-talet måste också sättas i sitt sammanhang. Då var maten oprocessad, portionerna mindre och fysisk aktivitet konstant. Få blev feta eftersom kroppen var i rörelse hela tiden, inte för att kolhydrater är ofarliga i dagens moderna livsstil med stillasittande och överproduktion av kaloririk mat.

Balans och variation är viktiga principer, men balans kan se olika ut. LCHF handlar inte om att förbjuda kolhydrater, utan om att prioritera lågkolhydratgrönsaker, protein och fett framför socker och raffinerade kolhydrater. Balans handlar inte om ?lite av allt? utan om att ge kroppen det den behöver för stabil energi, viktkontroll och långsiktig hälsa.

Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?