• Anonym (No excuses)

Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

• Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?
  • Anonym (njava)
    Mayjel skrev 2025-09-10 15:03:29 följande:
    Men den var sockerfri, din smoothie? Använder du nåt annat än vitt socker för att tillföra sötma i dina bakverk och sötsaker? Kan LCHF-are äta dadlar? 
    Inte helt, det var en halv tesked vitt socker i. Jag äter som sagt mer på gränsen av LCHF, och jag undviker inte socker eller mjöl, eller underjordgörnsaker, jag bara ser till att jag landar under 150 g kolhydrater per dag. Exakt var de kolhydraterna kommer ifrån är inte så viktigt för just mig.

Just den här smoothien i originalreceptet är sötad med flytande stevia men jag avskyr verkligen sörningsmedel av olika slag, jag tycker de smakar illa.

Dadlar vet jag inte, det har aldrig ingått i min matrepertoar så jag har aldrig tänkt på det.

Man måste inte gå hela vägen till ketogen kost för att äta lchf. Upp till 100 g kolhydrater är low carb och tittar man då över en hel dag så kan man få plats med lite allt möjligt. Jag kan visa ett par dagar om du vill.
  • Anonym (njava)
    Anonym (Bg) skrev 2025-09-10 15:31:42 följande:

Därför att läkarna varnar för att äta för mycket animaliskt fett, vilket det gärna blir med den kosten. Bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar.

Ju fler studier de gör, desto mer dementeras den bilden. 
  • Anonym (qwerty)

Så lägger vi till klimatet på det och kött och ägg är det värsta du kan äta.

LOL. Folk ä feta för att den mänskliga kroppen är gjord för att röra på sig och spara på fettet när den kan, gör man det blir man inte fet. Men vi rör oss för lite och äter för mycket. Du går ned i vikt av att bara äta grönsaker också men den dieten är det få som propagerar för för vem fan vill byta sitt bacon mot en palsternacka.

• Toxicated
    Anonym (No excuses) skrev 2025-09-10 15:24:08 följande:

Det är en vanlig missuppfattning att LCHF bara handlar om att hälla i sig feta såser, men i praktiken är det mycket mer varierat och kan vara riktigt hälsosamt om man gör det rätt. En typisk dag för mig kan till exempel se ut så här: till frukost äter jag ägg i någon form, kanske en omelett med spenat och ost eller stekta ägg med avokado vid sidan. Till lunch blir det ofta kyckling eller lax tillsammans med en stor portion grönsaker, som broccoli, blomkål eller zucchini, och en klick smör eller en god sås som hollandaise. Middagen kan vara en köttbit eller fisk, gratäng med blomkål eller aubergine, sallad med fetaost och oliver eller något liknande. Som mellanmål eller ?guldkant? kan det vara en handfull nötter, bär med vispgrädde eller en bit mörk choklad.

Det handlar alltså inte om att äta bacon dränkt i grädde dag ut och dag in, utan om att välja naturliga råvaror som håller blodsockret stabilt och ger långvarig mättnad. Många som kör LCHF märker att de inte ens behöver räkna kalorier, för kroppen reglerar hungern mycket bättre när man inte matar den med snabba kolhydrater hela tiden. För mig handlar LCHF inte bara om vikt, utan lika mycket om energi, fokus och välmående. Kaloriunderskott kan vara målet vid viktminskning, men det fina med LCHF är att det blir lättare att nå dit naturligt, utan ständig hunger.

Det låter ju som att majoriteten i din kost är bra mat, grädde och feta såser är ju oftast höga på mättat fett som inte är bra. Det kan ju vara så att LCHF missbrukas av dem som bara vill gå ner i vikt och ändå kuna äta gott därmed göder de bilden av att LCHF är feta såser, majonäs m.m

Men jag håller med, prio ett är att må bra, ha energi och vara frisk. Att inte vara supersmal är underordnat. 
    I min egen kosthållning försöjer jag fokusera på protein för att hålla mättnad, men även sömnen är prioriterad då man lätt blir sugen på skräpmat när man är trött, eller jag blir det i alla fall. 

Men det är inte så konstigt att fler inte går på LCHF,  jag menar många röker trots det är jättedåligt, det är en större gåta för mig. Det korta svaret är väl att människan är dålig på att väja för risker som ev ligger långt fram i tiden. 

• Dr Nail

Testade LCHF när den var trendig för ungefär 15 år sedan. Aldrig igen. Vad är det för liv utan potatis, utan bröd, utan ris?! Kolhydrater är bra! Kolhydrater är gott och nyttigt. Ät mindre bara.

• Anonym (?)

Det jag har mest emot LCHF är att månag anhängar ser det som en religion och enda vägen till frälsning. Samt missioner som värsta mormoner.

Sen efter två veckor ser ser man när de frossar tårta på jobbfika eller efter en öl klämmer i sig en pizza med någon lam ursäkt.

Fyra veckor senare äter de som de flesta andra. Eventuellt håller de nere på bröd , pasta ochj potatis men äter gärna glass och chips då och då.

• Anonym (njava)
    Toxicated skrev 2025-09-10 14:29:10 följande:

För min egen del försöker jag skippa det självklara så som godis, läsk chips...............minimerar processad mat så gott det går, lagar mat och äter den så nära sitt urspuing så som kött, potatis , ägg, ........m.m ........protein mättar bra ........jag är ingen expert men min kosthållning känns okey. 

min personliga uppfattning är att den inte är vanlig mat som gör folk överviktiga utan det är snabbmaten och godis, chips, läsk och alkohol. 

LCHF - kan man leva ett liv på LCHF? Kan man minimera det mättade fettet så man inte blir "smal men fet som en pommes" så att säga?
    Jag såg nått bantar program där de gick på LCHF och de hade ingen energi för de inte åt tillräckligt med kolhydrater, nu menar jag energi till fysisk aktivitet. 

Hur ser en typsik dag ut med LCHF - det enda jag sett är folk som var glada att de kunde äta feta såser m.m men jag fick inte intrycket av att det var hälsosamt även om de nådde kaloriunderskott som jag förstår är målet?

Eftersom du frågade hur en typisk dag med LCHF ser ut, så svarar jag på det utan att vänta. jag veckoplanerar eftersom jag bor en bit ifrån affärer så här är min nästa veckas måndag:

Måndag:
    Frukost: 2 stekta ägg som äggröra, stekt i 1 msk smör tillsammans med en näve spenat, tre cocktailtomater och ca 1 dl avokado-bitar. Det är ca 400 kcal och ca 10 kolhydrater
    Lunch: En tallrik med kallskuret och grönt, närmare bestämt ca 100 g kalkon, ca 1 dl avokado, en näve eller två salladsblad av något slag, två matskedar kallpressad rapsolja, samt ca 50 g färskost. Det är ca 600 kcal och ca 11 g kolhydrater.
    Middag: Ugnsbakad ostig falukorv i kryddig gräddsås med blomkål. Denna är ca 650 kcal och 16 g kolhydrater. Plus en liten sallad på sidan med spenat, gurka och rödlök, som är ytterligare ca 30 kcal och 5 kolhydrater.
    Så måndagen blir totalt: 1680 kcal och 42 kolhydrater. Lite för lite kolhydrater för mig, så jag måste få in ett mellanmål också. En frukt eller så. 
  • Anonym (Nej tack)

Som gallopererad och nötallergisk så nej tack. 

Äter jag mer än ett ägg per varannan/ var tredje dag får jag sota för det.  För mycket fet mat lika så. Är hellre med familjen än ligger och har ont/sitter på dass med diarré. 

• Anonym (Suck)

Vi fungerar inte slla på samma sätt och vi är alla inte lika kroppsfixerade.
    jag har provat lchf i flera olika omgångar och vist jag går ner lite (inte jättemycket) men det slutar alltid med att jag mår konstant illa. som mest klarar jag 2 månader innan kroppen börjar må dåligt. Så nej, alla mår inte bra av detta.

Jag mår helt enkelt bättre när jag äter kolhydrater och då får de där extra 5kg stanna och jag har lärt mig trivas med dom. Vad du tycker om min vikt o utseende är inte så intressant.

• Anonym (S)

Det är väl bra om det funkar för vissa men dieter är verkligen inte för alla. Jag får ont i magen och mår illa av att äta på det sättet. Jag äter nyttig blandkost vilket fungerar för mig. TS du får försöka förstå att alla inte fungerar på samma sätt och mår bra av samma saker.

Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?