• Anonym (No excuses)

Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

• Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?
  • Anonym (Dieter är döende)
    Anonym (No excuses) skrev 2025-09-10 12:14:39 följande:
    Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

Du har rätt i en sak vi har aldrig varit så överviktiga som nu. Du har fel när det gäller trötta och sjuka. Vi har aldrig i mänsklighetens historia varit så friska och levt så länge som vi gör nu. 

Vi har provat massa olika dieter de senaste 70 åren, ingen av dessa har fungerat eftersom vi fortsatt blivit fetare. Vi är olika och vi har olika specialiteter. Vi har alltid som grupp varit tvugna att försvara oss och hålla ut. Vissa agerar snabbt (kallat adhd idag), vissa blir aldrig mätta för att lägga på sig allt de kan för att ta hand om oss senare (kallat fetma idag), vissa somnar sent för att ha koll att ingen attackerar oss när vi sover (kallas sömnproblem idag), vissa vaknar tidigt för att försvara oss (kallas super jobbigt barn när de vaknar 04.00 men funkar bra i vuxenlivet när de ställt in sig på 06.00) och andra (framförallt en grupp av män) är superathletiska, utan extra fett detta för att stå emot det första försvaret vid en attack.

När det gäller fetma har det varit dåligt i max 80 år medan det varit fördelaktigt i 10 000-tals år. En diet kommer inte att förändra vår biologi endast vetenskap kan. Vi jobbar på det och har fått fram fantastiska läkemedel för att reglera vår biologiska drift hunger. Fetma kommer inte att lösas av dieter utan av vetenskap. 

Just nu är medicinerna superdyra men nästa år går patenten ut i Kina och Indien så det kommer att explodera. Dieter som LCHF kommer inte vara ett alternativ förutom för en marginel grupp.
  • Meddelande borttaget
  • Mayjel

Det handlar inte bara om fetma. Man kan vara normalviktig och ändå dra hälsomässiga fördelar av att utesluta vitt mjöl, socker och kolhydrater (som omvandlas till socker i kroppen) ur sin dagliga diet. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-09-10 12:54:43 följande:

Nej, LCHF kommer inte stoppa fetmaepidemin. I mitt yrke har jag tvärtom sett många som gått på LCHF och fått problem med näringsbrist, gallsten, förstoppning, förhöjd risk hos personer med hjärt- & kärlsjukdomar, sämre munhälsa och dålig andedräkt, förvärrade hudproblem som acne etc. Ett av de mer chockerande fallen var en man i tjugoårsåldern som gått från 140 kilo till 98 på några månader men fått skörbjugg(!) på köpet. Hans tandkött var i så dåligt skick att det var risk att han skulle förlora sina tänder. Å andra sidan var han knappast hälsosam vid 140 kilo heller, men den dramatiska viktnedgången bidrog inte till att förbättra hans hälsa.
    Han gick ner till 75 kilo och kunde behålla vikten efter att han la till långsamma kolhydrater och näringsrika grönsaker till sina middagar bestående kött med beasås/lax med smörsås.

Vissa mår toppen på en LCHF-diet (framför allt människor med grav fetma och personer som är överkänsliga mot stärkelserik kost) men de flesta friska människor gör inte det. Vi behöver fibrer och vitaminer i naturlig form, inte från kosttillskott, vilket många på LCHF får förlita sig på.

Näringsbrist? Då har de inte ätit lchf.

Jag äter nig aldrig så nyttigt och näringsrikt som de perioderna som jag äter lchf. 

Massor av grönsaker
    Bär
    Nötter och fröer
    Ägg
    Kyckling
    Kött
    Fisk
    Avokad
    Fullfeta mejeriprodukter
    90% choklad

Skulle jag få näringsbrist för att jag struntade i pastan, mackan och fikabrödet? Vilka näringsämnen är det i pastan och fikabrödet som jag missar då menar du?

Finns det inte fiber i grönsaker? 

Lchf är inte kött, bacon och bearnaisesås som många hör verkar tro. Dags för folk att googla lite. 
  • Anonym (No excuses)
    Mayjel skrev 2025-09-10 21:07:00 följande:
    Tack för ditt svar!

Intressant att läsa om din kost och jag har till följd ännu ett par frågor i ämnet - Utesluter du även vanlig kokt potatis ur din diet? Isåfall tänker jag att du är ganska strikt och tar denna livsstil på allvar? Potatis är väl annars inte lika rik på kolhydrater som produkter med vitt mjöl? 

Själv gillar jag inte mörk choklad men tänker att det kanske går lika bra med ljus sockerfri choklad till olika efterrätter och sånt? 

Använder du mandelmjöl till ex. bröd, kakor eller bullbakning? Vad tycker du om sötningsmedel likt Stevia? 

Ja, det kan jag tänka mig. Har själv sett positiva resultat av att utesluta vitt socker och mjöl ur min diet. Allt blir bättre, hud, hår, naglar och framförallt - ens eget mående. Vet inte varför man föll tillbaks i gamla vanor. Var väl nåt som fattades en antar jag. 

Tack själv för ditt fina inlägg, kul att du tycker det är intressant! 😊
    Ja, jag utesluter vanlig kokt potatis för det mesta eftersom den är ganska kolhydratrik, även om den inte är lika ?snabb? som vitt bröd eller pasta. Jag ser det som en del av att hålla mig konsekvent med LCHF ? men jag skulle inte kalla det fanatiskt, mer ett medvetet val. Jag tycker att blomkål, zucchini eller rättika är riktigt bra alternativ som man kan använda på samma sätt i många rätter.

När det gäller choklad så är det absolut inget måste att äta mörk om man inte gillar det ? ljus sockerfri choklad fungerar fint, och det finns faktiskt flera bra sorter idag som smakar riktigt gott. Till efterrätter går det även att använda vispgrädde, bär eller till exempel cheesecake på mandelbotten, så man behöver inte känna att man saknar något.

Ja, jag använder mandelmjöl ibland till bakning, både till bröd och till olika kakor. Det blir annorlunda än vetemjöl, men man vänjer sig snabbt vid smaken. Kokosmjöl är också ett alternativ som jag tycker funkar i vissa recept. Stevia och andra sötningsmedel använder jag sparsamt ? mest till bakning om jag vill göra något speciellt. Jag tycker inte man ska basera kosten på sötningsmedel, men som ett komplement fungerar det utmärkt.

Och jag håller helt med dig ? att utesluta vitt socker och mjöl gör verkligen stor skillnad, både för kroppen och hur man mår i vardagen. Det svåra är ofta att gamla vanor smyger sig tillbaka, men det fina är att man alltid kan börja om och hitta den balans som känns hållbar i längden. Jag tror att ?det som fattas? för många är just bra alternativ ? när man hittar goda ersättningar för det man saknar blir det mycket enklare att hålla fast vid en mer hälsosam livsstil.

Mayjel skrev 2025-09-10 23:12:07 följande:

Det handlar inte bara om fetma. Man kan vara normalviktig och ändå dra hälsomässiga fördelar av att utesluta vitt mjöl, socker och kolhydrater (som omvandlas till socker i kroppen) ur sin dagliga diet. 

Det finns inget vetenskapligt som visar på detta. Däremot finns det många människor som tjänar pengar på att du tror detta.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-09-10 12:54:43 följande:

Nej, LCHF kommer inte stoppa fetmaepidemin. I mitt yrke har jag tvärtom sett många som gått på LCHF och fått problem med näringsbrist, gallsten, förstoppning, förhöjd risk hos personer med hjärt- & kärlsjukdomar, sämre munhälsa och dålig andedräkt, förvärrade hudproblem som acne etc. Ett av de mer chockerande fallen var en man i tjugoårsåldern som gått från 140 kilo till 98 på några månader men fått skörbjugg(!) på köpet. Hans tandkött var i så dåligt skick att det var risk att han skulle förlora sina tänder. Å andra sidan var han knappast hälsosam vid 140 kilo heller, men den dramatiska viktnedgången bidrog inte till att förbättra hans hälsa.
    Han gick ner till 75 kilo och kunde behålla vikten efter att han la till långsamma kolhydrater och näringsrika grönsaker till sina middagar bestående kött med beasås/lax med smörsås.

Vissa mår toppen på en LCHF-diet (framför allt människor med grav fetma och personer som är överkänsliga mot stärkelserik kost) men de flesta friska människor gör inte det. Vi behöver fibrer och vitaminer i naturlig form, inte från kosttillskott, vilket många på LCHF får förlita sig på.

Skörbjugg? Det finns väl ganska mycket c vitamin i grönsaker. Tex paprika. Även i bär gissar jag. 

Åt han verkligen lchf?
  • Anonym (No excuses)
    Anonym (Dieter är döende) skrev 2025-09-10 22:17:54 följande:
    Du har rätt i en sak vi har aldrig varit så överviktiga som nu. Du har fel när det gäller trötta och sjuka. Vi har aldrig i mänsklighetens historia varit så friska och levt så länge som vi gör nu. 

Vi har provat massa olika dieter de senaste 70 åren, ingen av dessa har fungerat eftersom vi fortsatt blivit fetare. Vi är olika och vi har olika specialiteter. Vi har alltid som grupp varit tvugna att försvara oss och hålla ut. Vissa agerar snabbt (kallat adhd idag), vissa blir aldrig mätta för att lägga på sig allt de kan för att ta hand om oss senare (kallat fetma idag), vissa somnar sent för att ha koll att ingen attackerar oss när vi sover (kallas sömnproblem idag), vissa vaknar tidigt för att försvara oss (kallas super jobbigt barn när de vaknar 04.00 men funkar bra i vuxenlivet när de ställt in sig på 06.00) och andra (framförallt en grupp av män) är superathletiska, utan extra fett detta för att stå emot det första försvaret vid en attack.

När det gäller fetma har det varit dåligt i max 80 år medan det varit fördelaktigt i 10 000-tals år. En diet kommer inte att förändra vår biologi endast vetenskap kan. Vi jobbar på det och har fått fram fantastiska läkemedel för att reglera vår biologiska drift hunger. Fetma kommer inte att lösas av dieter utan av vetenskap. 

Just nu är medicinerna superdyra men nästa år går patenten ut i Kina och Indien så det kommer att explodera. Dieter som LCHF kommer inte vara ett alternativ förutom för en marginel grupp.

Intressant inlägg, tack för ditt perspektiv! Jag håller med dig om att vi lever längre och friskare idag än förr ? medicin, sjukvård och bättre hygien har gett oss en enorm fördel jämfört med tidigare generationer. Men att vi lever längre betyder inte automatiskt att vi lever friskare under hela livet. Fetma, diabetes typ 2 och andra metabola sjukdomar har ökat explosionsartat, och många människor lever idag sina sista 20?30 år med kroniska besvär. Det är en enorm skillnad mellan livslängd och livskvalitet.

Jag tycker också att du har rätt i att vi är olika och att vi bär på olika biologiska strategier från evolutionen. Men just därför tror jag inte på idén att ?vetenskapen löser allt med läkemedel?. Läkemedel kan absolut vara ett stöd för vissa, men det är också en väldigt dyr, passiv och riskfylld väg att gå om man inte samtidigt tar tag i grunden: vad vi faktiskt äter. Att vi har blivit fetare de senaste 70 åren beror knappast på generna, utan på att vår kost och vår livsstil har förändrats dramatiskt under samma period.

När du säger att dieter inte kan förändra vår biologi så stämmer det i strikt mening ? men de kan påverka hur vi uttrycker vår biologi. Att minska intaget av socker och raffinerade kolhydrater är inte en ?modefluga? utan ett sätt att anpassa oss bättre till den mat som våra kroppar klarar av. LCHF är ett exempel på en metod som fungerar för väldigt många, just eftersom den hjälper människor att bryta blodsockersvängningar och överätande.

Visst, läkemedel kommer att spela en roll framöver, men att säga att LCHF bara är för en marginell grupp tror jag är att underskatta hur många som faktiskt lyckas förbättra både vikt, hälsa och energi genom att förändra kosten. Vetenskap och kosthållning behöver inte stå emot varandra ? de kan komplettera varandra. Men att förlita sig enbart på mediciner utan att ändra livsstilen är knappast en hållbar lösning i längden.

• Mayjel
    Anonym (Dieter är döende) skrev 2025-09-10 23:36:44 följande:
    Det finns inget vetenskapligt som visar på detta. Däremot finns det många människor som tjänar pengar på att du tror detta.
    Det finns annars en del människor som säger sig uppleva en positiv skillnad med denna livsstil, jag däribland. Då vet åtminstone vi att det stämmer. Och som en vanlig civil så tjänar jag inget på att ljuga heller så. 
    Anonym (No excuses) skrev 2025-09-10 23:38:11 följande:

Intressant inlägg, tack för ditt perspektiv! Jag håller med dig om att vi lever längre och friskare idag än förr ? medicin, sjukvård och bättre hygien har gett oss en enorm fördel jämfört med tidigare generationer. Men att vi lever längre betyder inte automatiskt att vi lever friskare under hela livet. Fetma, diabetes typ 2 och andra metabola sjukdomar har ökat explosionsartat, och många människor lever idag sina sista 20?30 år med kroniska besvär. Det är en enorm skillnad mellan livslängd och livskvalitet.

Jag tycker också att du har rätt i att vi är olika och att vi bär på olika biologiska strategier från evolutionen. Men just därför tror jag inte på idén att ?vetenskapen löser allt med läkemedel?. Läkemedel kan absolut vara ett stöd för vissa, men det är också en väldigt dyr, passiv och riskfylld väg att gå om man inte samtidigt tar tag i grunden: vad vi faktiskt äter. Att vi har blivit fetare de senaste 70 åren beror knappast på generna, utan på att vår kost och vår livsstil har förändrats dramatiskt under samma period.

När du säger att dieter inte kan förändra vår biologi så stämmer det i strikt mening ? men de kan påverka hur vi uttrycker vår biologi. Att minska intaget av socker och raffinerade kolhydrater är inte en ?modefluga? utan ett sätt att anpassa oss bättre till den mat som våra kroppar klarar av. LCHF är ett exempel på en metod som fungerar för väldigt många, just eftersom den hjälper människor att bryta blodsockersvängningar och överätande.

Visst, läkemedel kommer att spela en roll framöver, men att säga att LCHF bara är för en marginell grupp tror jag är att underskatta hur många som faktiskt lyckas förbättra både vikt, hälsa och energi genom att förändra kosten. Vetenskap och kosthållning behöver inte stå emot varandra ? de kan komplettera varandra. Men att förlita sig enbart på mediciner utan att ändra livsstilen är knappast en hållbar lösning i längden.

Ja, diabetes typ 2 har ökat explosionsartat. Varför? För att vi lever längre. Desto äldre du är desto mer ökar risken att få diabetes 2. Vi blir äldre därför ökar diabetes 2. Tyvärr har de glömt detta i undersökningarna som gjorts. Ålder har inte tagits hänsyn till, ju äldre du blir desto svårare blir det att reglera blodsockret. Om du kollar statistik för t ex 45 åringar med diabetes 2 så är den likadan som för 50 år sedan. Vi äter dessutom inte mer socker än vi gjorde 1955 vi äter den dock i annan form. Till exempel dricker vi inte längre kaffe på bit. 

Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion. Varför skulle det inte vara en hållbar lösning att vissa som riskerar att drabbas av fetma får medicin? Helt ok att de tar denna resten av livet så länge det inte finns några allvarliga biverkningar. Vilket det än så länge inte verkar finnas. Dessutom pekar alla uppföljningsstudier på att de som får medicin (inkl deras familj) ändrar sina kostvanor (kanske inte lchf men mer åt det gröna hållet).

De nya medicinerna har dessutom visat sig minska risken för många hjärt- och kärlsjukdomar redan efter ett par veckor (det beror inte på viktnedgången då utan något annat som de inte fastställt ännu). Jag tror att utvecklingen av dessa mediciner i framtiden kommer att beskrivas i samma nivå som penicillinets utveckling. Vi är mitt i en revolution. Sen finns det idag överdriven rapportering absolut, t ex läser man om att de skulle kanske innebära diverse skydd mot cancer.

Mycket intressant att följa och jag tror mycket mer på detta än dieter för ingen diet har lyckats utom i enskilda fall. Medicinerna kommer dessutom att bli mycket billigare i och med att patenterna går ut. Om de kommer fram till att de flesta biverkningarna är som idag (typ diarré och illamående) så kommer medicinerna vara ungefär som Alvedon när mitt yngsta barn är 14. Det är jag absolut övertygad om.
Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?