Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Min pojkvän kan inte hantera alkohol.

Hej. Jag är 21 och min kille är 24. Vi har varit tillsammans i ungefär ett år. Som rubriken lyder så är jag orolig för honom när han dricker. Han har berättat att han förut brukade få blackout fylla, men att han nu tydligen inte har haft det sedan han träffade mig. Förra helgen söp han med kompisar, och jag var inte med då utan umgicks med mina kompisar. När han söp förra helgen så hamnade han tydligen i slagsmål på en parkering, och någon filmade och la ut det, min kompis såg det och visade det för mig och då såg jag ju att det var min kille. 

Kort efter att jag hade sett klippet så ringde han mig, när jag var på väg att ringa honom. Han kom då hem till mig, helt stupfull och la sig ner på golvet i duschen. Jag lyckades få honom till sängen. Han erkände att det var han som hade startat slagsmålet. 

Till saken hör att han har varit i slagsmål förut, men då innan han träffade mig. Jag har ifrågasatt varför och han säger att man alltid måste backa sina vänner när det behövs. Kan också tillägga att när vi precis hade börjat träffas så hamnade han på akuten och var nära att dö på grund av spritförgiftning (och en annan substans.. som jag fick reda på i efterhand). Han sa då att det aldrig kommer hända igen. En annan gång var vi på krogen och då såg jag att mitt ex var på samma ställe. Så fort jag såg det så tog jag med min kille och drog därifrån, för jag vet att om han hade sett mitt ex så hade han börjat mucka gräl med honom. 

Mot mig blir han väldigt kärleksfull och klängig när han har druckit. 

Vad ska jag göra? Jag har försökt prata om det här, men han tycker att jag tjatar och han tar det inte alls lika allvarligt. Han kan ju uppenbarligen inte hantera alkohol och han säger själv att det beror på spriten, men att han kan dricka annat. 

• Svar på tråden Min pojkvän kan inte hantera alkohol.
  • Anonym (Anonym)
    KimLinnefeldt skrev 2025-09-10 17:13:27 följande:

Sätt ner foten. Kräv att han söker vård. Och dra en gräns - om liknande händer igen så lämnar du honom.

Annars kan du hamna i ett livslångt medberoende, utan äkta kärlek.

Rädda ditt liv. Och samtidigt kan du rädda honom från honom själv, genom att inte spela med i hans fylleproblem.

Han skulle aldrig söka vård för detta. Han har nyligen också börjat med anabola, vilket jag verkligen inte tycker om. Jag tycker att det har eskalerat ända sedan han börjat med det. Han är besatt av gymmet och att vara störst av alla. Han är lång och muskulös, ja, men det är ju inte allt. Vem bryr sig, tycker jag. Han däremot, han vet att han är stor och han är nu besatt av att bli ännu större. Han vet vad jag tycker om detta. Egentligen så älskar jag honom, men jag älskar ju inte denna sida. Vet inte vad jag ska göra. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Idiot) skrev 2025-09-10 18:02:25 följande:

Varför är du med denna IDIOT till man? Du verkar vara en fin och klok kvinna, baserat på hur du skriver och verkar. Gör slut eller kräv att han söker vård!

Egentligen så älskar jag honom, men jag älskar inte just denna sida av honom. Han har nyligen börjat med anabola och jag tycker att det här eskalerat sedan dess. Han var inte så här i början. Jag tycker verkligen inte om att han tar anabola och han vet var jag står i den frågan. Han tycker att jag tjatar. Han är besatt av gymmet och att vara störst av alla. Han är lång och muskulös, ja, men det är ju inte det viktigaste. Vem bryr sig, tycker jag. Han däremot, han vet att han är stor och han är nu besatt av att bli ännu större. Jag tror att han jämför sig med andra. Han säger att han är störst av alla på gymmet. 

Han skulle aldrig söka vård för detta. Han är inte den typen som gör det. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag är inte en person som lämnar någon så fort det blir problem. Jag vill lösa saker tillsammans och hitta vägar framåt. Annars blir det ju aldrig något långvarigt med någon, om man ger upp direkt det blir jobbigt. 

• Anonym (Anonym)
    fornminne skrev 2025-09-10 21:26:48 följande:

TS, det är ett sundhetstecken att du förstår att din killes spritvanor och aggressivitet är ett problem, samt inte gillar att han tar anabola. Det visar att du i alla fall inser att det inte är normalt.

Det är mindre sunt att du trots detta är kvar i relationen, samt på allvar verkar tro att ni har en framtid tillsammans? Trots att han inte ens vill förändras.

Man ska inte ge upp för lätt, men som någon skrev ovan gäller det normala killar, inte slagskämpar som käkar anabola och inte kan hantera alkohol. Sådana har man ingen framtid med. Alls.

De flesta skulle ha sprungit för länge sen i din sits, eller inte fallit för din kille från början. Du skriver att han började med anabola nyligen, att han inte var sån innan. Det är möjligt, men andra varningstecken fanns ju där redan när ni träffades eller i början av er relation, eller hur? Hans våldsamma bakgrund, att han nästan dog av spritförgiftning, att du inte ville att han skulle få syn på ditt ex, för då skulle han mucka gräl?

Det är liksom röda flaggor alltihop. Eller brukar du falla för den typen av killar?

Kanske är det som någon ovan skriver. Kanske skulle du själv behöva hjälp.

Min tidigare kille var inte sådan, alls. Raka motsatsen. Min nuvarande var väldigt fin och gullig, det var därför jag började gilla honom från början. Han var så fin mot mig och jättemysig. Visade verkligen att han tyckte om mig. Jag slutade till och med att träffa honom i början, och ett tag senare ångrade jag mig och då var han kvar. Han är fortfarande fin, men allt eftersom har det ju eskalerat, vilket jag inte visste från början, att det skulle bli så här. 
  • Anonym (Anonym)
    fornminne skrev 2025-09-11 22:03:50 följande:
    Det räcker inte att vara fin och gullig när man har så stora problem som din nuvarande pojkvän. Om din förra pojkvän var raka motsatsen, tycker jag att du ska fråga dig själv varför du har fallit för en slagskämpe, samt håller fast vid honom fast du vet hur han är.

Många killar är fina och gulliga utan att slåss, käka anabola och ha dåligt ölsinne. Om du trots detta är så kär i din nuvarande kille att det gör dig blind, att du inte vill göra slut, tycker jag att du ska söka hjälp för egen del.
    Personen frågade varför jag föll för honom från första början, därav mitt svar. Antagligen för att han var jättefin och snäll. Han var ju inte så här i början, jag visste ju inte det då.
    Jag säger inte att det räcker att vara fin och gullig nu, jag förklarar varför jag drogs till honom från första början. Från början så visste jag inte att han var en slagskämpe, eller att han skulle bli det senare. Läs ordentligt. 

Jag kommer inte att söka hjälp för min del då jag anser att jag inte behöver det, men tack för tipset. 
Svar på tråden Min pojkvän kan inte hantera alkohol.