• Anonym (Anonym)

Min pojkvän kan inte hantera alkohol.

Hej. Jag är 21 och min kille är 24. Vi har varit tillsammans i ungefär ett år. Som rubriken lyder så är jag orolig för honom när han dricker. Han har berättat att han förut brukade få blackout fylla, men att han nu tydligen inte har haft det sedan han träffade mig. Förra helgen söp han med kompisar, och jag var inte med då utan umgicks med mina kompisar. När han söp förra helgen så hamnade han tydligen i slagsmål på en parkering, och någon filmade och la ut det, min kompis såg det och visade det för mig och då såg jag ju att det var min kille. 

Kort efter att jag hade sett klippet så ringde han mig, när jag var på väg att ringa honom. Han kom då hem till mig, helt stupfull och la sig ner på golvet i duschen. Jag lyckades få honom till sängen. Han erkände att det var han som hade startat slagsmålet. 

Till saken hör att han har varit i slagsmål förut, men då innan han träffade mig. Jag har ifrågasatt varför och han säger att man alltid måste backa sina vänner när det behövs. Kan också tillägga att när vi precis hade börjat träffas så hamnade han på akuten och var nära att dö på grund av spritförgiftning (och en annan substans.. som jag fick reda på i efterhand). Han sa då att det aldrig kommer hända igen. En annan gång var vi på krogen och då såg jag att mitt ex var på samma ställe. Så fort jag såg det så tog jag med min kille och drog därifrån, för jag vet att om han hade sett mitt ex så hade han börjat mucka gräl med honom. 

Mot mig blir han väldigt kärleksfull och klängig när han har druckit. 

Vad ska jag göra? Jag har försökt prata om det här, men han tycker att jag tjatar och han tar det inte alls lika allvarligt. Han kan ju uppenbarligen inte hantera alkohol och han säger själv att det beror på spriten, men att han kan dricka annat. 

• Svar på tråden Min pojkvän kan inte hantera alkohol.
  • KimLinnefeldt

Sätt ner foten. Kräv att han söker vård. Och dra en gräns - om liknande händer igen så lämnar du honom.

Annars kan du hamna i ett livslångt medberoende, utan äkta kärlek.

Rädda ditt liv. Och samtidigt kan du rädda honom från honom själv, genom att inte spela med i hans fylleproblem.

• Anonym (A)
    KimLinnefeldt skrev 2025-09-10 17:13:27 följande:

Sätt ner foten. Kräv att han söker vård. Och dra en gräns - om liknande händer igen så lämnar du honom.

Rädda ditt liv. Och samtidigt kan du rädda honom från honom själv, genom att inte spela med i hans fylleproblem.

Håller med.
  • Queen81

Håller med till 100%.
  • Anonym (Anonym)

Han skulle aldrig söka vård för detta. Han har nyligen också börjat med anabola, vilket jag verkligen inte tycker om. Jag tycker att det har eskalerat ända sedan han börjat med det. Han är besatt av gymmet och att vara störst av alla. Han är lång och muskulös, ja, men det är ju inte allt. Vem bryr sig, tycker jag. Han däremot, han vet att han är stor och han är nu besatt av att bli ännu större. Han vet vad jag tycker om detta. Egentligen så älskar jag honom, men jag älskar ju inte denna sida. Vet inte vad jag ska göra. 
  • Anonym (Idiot)

Varför är du med denna IDIOT till man? Du verkar vara en fin och klok kvinna, baserat på hur du skriver och verkar. Gör slut eller kräv att han söker vård!

• Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-10 17:33:52 följande:
    Han skulle aldrig söka vård för detta. Han har nyligen också börjat med anabola, vilket jag verkligen inte tycker om. Jag tycker att det har eskalerat ända sedan han börjat med det. Han är besatt av gymmet och att vara störst av alla. Han är lång och muskulös, ja, men det är ju inte allt. Vem bryr sig, tycker jag. Han däremot, han vet att han är stor och han är nu besatt av att bli ännu större. Han vet vad jag tycker om detta. Egentligen så älskar jag honom, men jag älskar ju inte denna sida. Vet inte vad jag ska göra. 
    Sorgligt nog kan man både bli aggressiv och fysiskt sjuk av anabola. 

Hade en arbetskamrat som hade allt, var förmögen, frisk, såg trevlig ut, bra jobb o.s.v. Men han använde anabola för att bygga muskler och fick ett hjärtfel. De fann honom död i duschen. Otroligt sorgligt, han hade hela livet framför sig.

En tid före det hände kunde han bli väldigt aggressiv på jobbet. Han slog ingen, men var otrevlig och aggressiv.

Sedan var vi problemet med alkoholen som din kille inte kan hantera. En person som börjar slåss när han är berusad ska vara väldigt försikrtg med alkohol, men det är han uppenbarligen inte.

När man är 24 år är hjärnan färdigutvecklad. Det vill säga.man kan inte längre skylla på ungdomligt oförstånd, han borde förstå mer. 

Det betyder att du inte kan hoppas på någon spontan förbättring. 

Det verkar finnas brister i personligheten också. Normalt är man inte besatt av att vara störst. Man kan vilja träna sig till stora muskler, jättevanligt, men utan att ta anabola och vilja bli störst av alla. 
    Så dy har ett öroblem med en person som vernar vilja kompensera för andra saker genom att bli störst.
    Ham verkar ha öroblem med att han STARTAR slagsmål. Det är en varnimg. För det kan hända att en kille ofrivilligt hamnar i slagamål en sen kväll, men han söker upp det!

Har han ADHD och vill kompensera för de svårigheterna? Personer med ADHD har svårt med impulskontroll från början. När de dricker alkohol tappar de ofta omdömet helt och gör galenskaper!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Idiot) skrev 2025-09-10 18:02:25 följande:

Varför är du med denna IDIOT till man? Du verkar vara en fin och klok kvinna, baserat på hur du skriver och verkar. Gör slut eller kräv att han söker vård!

Egentligen så älskar jag honom, men jag älskar inte just denna sida av honom. Han har nyligen börjat med anabola och jag tycker att det här eskalerat sedan dess. Han var inte så här i början. Jag tycker verkligen inte om att han tar anabola och han vet var jag står i den frågan. Han tycker att jag tjatar. Han är besatt av gymmet och att vara störst av alla. Han är lång och muskulös, ja, men det är ju inte det viktigaste. Vem bryr sig, tycker jag. Han däremot, han vet att han är stor och han är nu besatt av att bli ännu större. Jag tror att han jämför sig med andra. Han säger att han är störst av alla på gymmet. 

Han skulle aldrig söka vård för detta. Han är inte den typen som gör det. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag är inte en person som lämnar någon så fort det blir problem. Jag vill lösa saker tillsammans och hitta vägar framåt. Annars blir det ju aldrig något långvarigt med någon, om man ger upp direkt det blir jobbigt. 

• UngGubbeinorr

Jag dejtade en kvinna, vars 30-årige son sa till mig -Mamma brukar inte kunna sluta när hon väl börjat. 

Kvinnlig version av din kille, du kommer inte kalla honom din särskilt länge till..

• Anonym (s)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-10 18:13:45 följande:

Han skulle aldrig söka vård för detta. Han är inte den typen som gör det. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag är inte en person som lämnar någon så fort det blir problem. Jag vill lösa saker tillsammans och hitta vägar framåt. Annars blir det ju aldrig något långvarigt med någon, om man ger upp direkt det blir jobbigt. 

Du vill fixa någon som inte anser sig ha problem eller kommer att vilja söka hjälp. Att jobba med förhållandet handlar inte om att försöka fixa någon som inte bryr sig eller ens vill jobba på förhållandet. 
Svar på tråden Min pojkvän kan inte hantera alkohol.