Inlägg från: Anonym (Seckatöör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Seckatöör)

Varför hatar ni?

Anonym (Läskigt) skrev 2025-09-11 16:26:29 följande:

Mordet på Charlie Kirk i USA visar hur mycket hat denna polarisering mellan två läger kan bygga upp.

Ja, man undrar hur långt det kan gå. Vill de polariserade krafterna ha ett inbördeskrig?
  • Anonym (Seckatöör)
    Tukt skrev 2025-09-11 16:41:28 följande:
    Fast det där vet vi ju inget om än. Att spekulera i det och rent av påstå saker, är minst lika förödande i sig. 
    Kan inte tänka mig annat än att han blev skjuten pga sina politiska åsikter. Sen så har han ju själv bidragit till ett polariserande klimat som har slagit tillbaka. Fruktansvärt sorgligt.

Tror att de flesta är trötta på den typen av politik nu. Där det bara ska tjafsas för att försöka dominera andra. Man kan ju göra en lönsam karriär nuförtiden av sånt. Inte för att man vill bidra till något positivt. Allting ska vara så löjligt provokativt. Jag är övertygad om att de som sprider sånt som han gjorde inte tror på det själva. Det är så överdrivet. 
  • Anonym (Seckatöör)

Kirk blev ju glad över uppmärksamheten han fick från south park. Han försökte väl få så mycket uppmärksamhet som möjligt med alla medel. Jag tror inte att han ville ha det för att föra fram ett budskap egentligen. Det var en människa som skulle kunna befinna sig på vilket spelfält som helst.

• Anonym (Seckatöör)
    Tukt skrev 2025-09-11 17:32:27 följande:
    Ja det ligger ju nära till hands och är kanske det troligaste. Men även om det är politik behöver det per automatik inte vara någon "vänster" som gjort det.
    Nej, det är sant. Men antagligen någon enskild individ med motsatta åsikter som agerade för sig själv. Det är väl den mest troliga förklaringen.

Ska man nu tänka konspiratoriskt så kanske t o m samma sida som kirk befann sig på arrangerade det hela. Kanske i syfte att agitera eller "rally up the troops" kanske som ursäkt att ha och budgetera för en militär närvaro. De kanske hoppas på oroligheter under de närmaste dagarna. Kanske som en teststat. Vi får se hur saken yttrar sig.
  • Anonym (Seckatöör)
    Tukt skrev 2025-09-11 20:35:13 följande:
    Att någon skriver saker på ammunitionen är ju knappast ett bevis, utan kanske tvärt om.
    Så varför spekulera innan man vet mer...
    Ja, känns nästan för mycket.
  • Anonym (Seckatöör)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-09-12 10:18:04 följande:
    Helt rätt även fast jag inte är enig när det kommer till klimatet. Hotet där är verkligt. Även om jag förstår att det är trevligt att tro annat. 

Det är som du säger inte hat att ha olika åsikter eller att bli upprörd i diskussioner.
    Det är inte hat att tycka att vissa politiker, kändisar och andra människor som valt att vara officiella, är helt kokko i sitt tankesätt. Att börja med trakasserier och dagliga nedlåtande mail eller förföljelse är det däremot.
    Inte heller hat att tycka att någon här har helt fel ibland och säga emot.

Hat är hur man väljer att uttrycka sin ståndpunkt. Att välja särskilt nedlåtande ord till någon för att trycka till kan vara hat, oavsett åsikter den man vill ge sig på kan ha. 
    Så länge alla väljer neutrala ord istället för medvetet nedlåtande så kan man diskutera nästan vad som helst utan att det övergår till hat. Men det kräver en viss mogenhet av deltagarna i diskussionen vilket är svårt online. 

Jämför insändare i tidningar och deras svar jämfört med vad som ibland händer på forum.

Jämför fraserna som får lika mycket sagt i slutänden. Den ena med hat den andra helt utan hat.
    1. -Du är en jävla trashig lowlife incel, inte konstigt att tjejerna inte vill ha dig ditt perverterade snusk!
    Eller
    2.-Jag tror att du kan behöva ändra på både en och två saker i din jakt på tjejer, nuvarande sätt har bevisligen inte fungerat. Jag tror att du bör se över ditt sätt att närma dig tjejer på flera punkter, tex...

Kan tycka att det är snudd på hatande att bemöta hatiska inlägg med silkeshandskar. Det är som att stryka hatande medhårs. Är någon arg och sprider galla över andra, kanske iklädd en offerkofta så borde denne få osminkade reaktioner tillbaka. Det är inte ok att bete sig hur som helst.

I ditt exempel så är inget av alternativen ok om man gissar sig till att det rör sig om en aggressiv incel med offermentalitet.  Det som är ok är att såna saker bemöts med att människor säger ifrån, inte ger dejtingråd. För att inte tala om att nu är det ok och normalisera att visa aggressioner över kvinnor de vill träffa. Normalisera en hatisk attityd mot kvinnor.

Båda exemplen skapar en mer hatisk miljö.
    1. Blir en aggressiv opponent - aggressionerna (och identiteten som ett offer) förstärks. Speciellt om andra sympatiserande incels tycker synd om denne.
    2. Aggressionerna och offermentaliteten förstärks. Det fungerade tydligen.

• Anonym (Seckatöör)
    Tukt skrev 2025-09-12 16:36:43 följande:
    Att svara ett hatiskt inlägg handlar väl egentligen inte om att försöka få den hatiska bli mindre hatiskt. Där bemöter man rimligen inlägget för att andra ska se att hat blir bemött. Och då är det viktigaste att man är saklig.
    Håller med, men har ändå en viss förståelse om reaktionerna på aggressiva inlägg kan vara upprörda. Det är ju ändock människor.

De som borde sitta i strålkastarljuset är den som startat ett aggressivt inlägg samt de som bemöter reaktionerna på inlägget med olika sätt i syfte att normalisera hatet.

Såsom: "varför skriver du om det gör sig upprörd" "jag kan till viss del hålla med (det aggressiva inlägget)" "Var finns empatin" "människor är så empatilösa" (med undertonen att det ska tyckas synd om den som sprider hatet) osv osv.
Svar på tråden Varför hatar ni?