• Tecum

Varför hatar ni?

Vardagen för en klimatjournalist på SVT. Ni hatare, varav en del finns här, varför går ni alltid till personangrepp istället för att hålla er till sakfrågan?

"Högerextrema krafter med med inflytande över världspolitiken övertygade allt fler missnöjda om att klimatkrisen inte alls var något att oroa sig för ? istället riktades ilskan mot krafterna som ville se förändring.
    I Erika Bjeströms mejlkorg blev det tydligt att ho?gerpopulisterna gjort klimatfo?rnekelse till en av sina ideologiska grundbultar. Ett par år in på sitt uppdrag som klimatkorrespondent var hon en av Sveriges mest hatade och bespottade journalister. Ett enskilt reportage kunde generera uppemot tusen hatiska inlägg på sociala medier. Hon attackerades i tunnelbanan, dödshotades, tvingades skaffa överfallslarm i mobilen och anonymisera sin identitet. Lögner om hennes person och familj och glåpord om hennes utseende spreds som löpeldar på nätet.
    Nästan varje framträdande hon gjorde i Aktuellt och Rapport anmäldes till Granskningsnämnden. Hon berättar att hennes och kollegornas granskning av klimatförnekaren Elsa Widding, sedermera riksdagsledamot för SD, fick omkring 70 anmälningar."
  • Svar på tråden Varför hatar ni?
  • Tukt

Det finns nog inget rimligt svar på den frågan, annat än att det tycks så att våra hjärnor är konstruerade lite olika. Det är nog det man borde forska en del i.

• Tukt
    Anonym (Läskigt) skrev 2025-09-11 16:26:29 följande:

Mordet på Charlie Kirk i USA visar hur mycket hat denna polarisering mellan två läger kan bygga upp.

Fast det där vet vi ju inget om än. Att spekulera i det och rent av påstå saker, är minst lika förödande i sig. 
  • Anonym (Seckatöör)
    Tukt skrev 2025-09-11 16:41:28 följande:
    Fast det där vet vi ju inget om än. Att spekulera i det och rent av påstå saker, är minst lika förödande i sig. 
    Kan inte tänka mig annat än att han blev skjuten pga sina politiska åsikter. Sen så har han ju själv bidragit till ett polariserande klimat som har slagit tillbaka. Fruktansvärt sorgligt.

Tror att de flesta är trötta på den typen av politik nu. Där det bara ska tjafsas för att försöka dominera andra. Man kan ju göra en lönsam karriär nuförtiden av sånt. Inte för att man vill bidra till något positivt. Allting ska vara så löjligt provokativt. Jag är övertygad om att de som sprider sånt som han gjorde inte tror på det själva. Det är så överdrivet. 
  • Anonym (Seckatöör)

Kirk blev ju glad över uppmärksamheten han fick från south park. Han försökte väl få så mycket uppmärksamhet som möjligt med alla medel. Jag tror inte att han ville ha det för att föra fram ett budskap egentligen. Det var en människa som skulle kunna befinna sig på vilket spelfält som helst.

• Tukt
    Anonym (Seckatöör) skrev 2025-09-11 17:15:32 följande:
    Kan inte tänka mig annat än att han blev skjuten pga sina politiska åsikter. Sen så har han ju själv bidragit till ett polariserande klimat som har slagit tillbaka. Fruktansvärt sorgligt.

Tror att de flesta är trötta på den typen av politik nu. Där det bara ska tjafsas för att försöka dominera andra. Man kan ju göra en lönsam karriär nuförtiden av sånt. Inte för att man vill bidra till något positivt. Allting ska vara så löjligt provokativt. Jag är övertygad om att de som sprider sånt som han gjorde inte tror på det själva. Det är så överdrivet. 
    Ja det ligger ju nära till hands och är kanske det troligaste. Men även om det är politik behöver det per automatik inte vara någon "vänster" som gjort det.
  • Tecum
    Anonym (Mm) skrev 2025-09-11 12:42:10 följande:

Spelar förstås makt och möjligheter roll.

Människor som känner sig maktlösa kan tendera att bli våldsammare i sina åsikter och uttryck.

Tack för svar, det är bra att någon hatare har stake nog att stå för vad man gör!

Du har rätt så långt att behandlingen av SD gick helt överstyr och motverkade sitt syfte. Att döma ut en väljarkår som bara luftar sin åsikt är inte demokrati. Och vänsteraktivister är inte ett dugg bättre än högeraktivister.
    Men det fanns en viktig skillnad, kritiken mot SD gick inte på personer på samma sätt som sker idag. Visst, politikerna fick höra ett och annat, men de står ju automatiskt i skottlinjen då de har makten att driva och genomföra sin agenda. Men jag tror inte att någon förföljde SD-are in i deras hem? Eller hotade SD-journalister till livet?

Sen tänker du avigt, två fel gör inte ett rätt. Om SD-are nu blev så illa behandlade borde de inte utsätta andra för samma sak. Dessutom har den sidan eskalerat utvecklingen genom att ge sig på familjen med sina hot, något som andra aktivister tagit efter. T ex när "rovdjursvänner" hotar jägares familjer. SD har som bekant reguljära trollfabriker som med tyst stöd uppifrån driver hatkampanjer mot den som har fel åsikt.

Det finns absolut en väg tillbaka. Det som behövs är att politiker går före och hyfsar till sina debatter som mest är pajkastning. Media har en än viktigare roll, att sluta med dreven och diskutera sakfrågor istället för personfrågor. Kanske viktigast är skärpt lagstiftning mot aktivister. Ofredande som att tränga sig in i personers hem och förfölja dem på gatan borde innebära automatiskt fängelse. Dessa personer gömmer sig ju inte bakom anonymitet utan agerar öppet, de är lätta att komma åt men ändå får de hållas. 
  • Tecum
    Xenia skrev 2025-09-11 15:15:47 följande:

När man kan komma undan med att säga vadsomhelst, då visar sig folk precis så otrevliga som de är. Före internet och sociala medier kunde man bara okväda och hota öga mot öga (eller i brev), och fanns risk för att man fick stå till svars för det. Anonymiteten på nätet gör att man slipper ta ansvar.

Det är sorgligt men sant. Bakom skärmen visar folk sitt  rätta jag. Människan är i grunden ond och klarar inte för mycket frihet. Som du skriver var det mer riskfyllt förr att ofreda, hota och förtala. Och då detta beteende går genom alla samhällsklasser är det ingen som gör något åt det.
  • Anonym (Seckatöör)
    Tukt skrev 2025-09-11 17:32:27 följande:
    Ja det ligger ju nära till hands och är kanske det troligaste. Men även om det är politik behöver det per automatik inte vara någon "vänster" som gjort det.
    Nej, det är sant. Men antagligen någon enskild individ med motsatta åsikter som agerade för sig själv. Det är väl den mest troliga förklaringen.

Ska man nu tänka konspiratoriskt så kanske t o m samma sida som kirk befann sig på arrangerade det hela. Kanske i syfte att agitera eller "rally up the troops" kanske som ursäkt att ha och budgetera för en militär närvaro. De kanske hoppas på oroligheter under de närmaste dagarna. Kanske som en teststat. Vi får se hur saken yttrar sig.
  • Anonym (Mm)
    Tecum skrev 2025-09-11 17:35:05 följande:
    Tack för svar, det är bra att någon hatare har stake nog att stå för vad man gör!
    Vänta nu ...

Kallar du mig precis för "hatare" och gjorde ett personangrepp av ditt svar?!

I en tråd där du vill framstå som den vuxne i rummet och fråga varför det är så svårt för folk att vara sakliga?

Eller tolkade jag dig fel?
  • Anonym (Mm)
    Tukt skrev 2025-09-11 16:41:28 följande:
    Vi behöver inte låtsas om annat. Nu vet vi att polisen hittat vapnet och  antifascistiska budskap kopplat till detta.

Men det är ointressant i sammanhanget.

Det intressanta är hur små steg, hur normalisering, till slut leder till att någon "går för långt" och så plötsligt är alla de som igår gladeligen hånade en person och stöttade mobbingen av denna bestörta över att personen drabbas av våld.

Nätet är fyllt nu av glädje-jubel över att kilen blev mördad. Där har stora grupper människor hamnat. När de jublar över en annans död för att denna hade en annan åsikt om det ena eller det andra.

Och folk är generellt inte smarta.

De tror att bara för att jag inte vill döda killen så kommer inte heller någon annan att ta mitt hån av honom som ett OK för att ta våldet till nästa nivå.

Det blir rätt fånigt att läsa Aftonbladets ledarsida och deras förfäran över att en mobb förföljt ministern Bohlin när man bara behöver gå tillbaka nån månad i tiden för att hitta texter hos dem som hetsar mot regeringen och ministrarna och högerpartierna.

Tveksamt att folk verkligen fattar vad det är som sker - innan det är för sent.
Svar på tråden Varför hatar ni?