Lämnad utan förvarning
Lycka till!
Hej TS! Så fruktansvärt jobbigt att bli lämnad bara sådär, både för dig och barnen (och hundarna). Hur mår barnen i detta förutom att tonåringen verkar arg?
Om jag får komma med en fundering så tror jag att de allra flesta av oss är heterosexuella. Jag menar inte att alla är straighta, verkligen inte, utan att vi dras sexuellt till personer som är olika oss själva. Hetero betyder ju olika. Ofta är det något bra, att två personer i en relation kompletterar varann. Det kan vara en speciellt stor tillgång för oss som har barn, där barnen får två föräldrar som bildar en föräldra-helhet som kan ge barnen olika saker i föräldraskapet.
Men det kan också vara något dåligt. I ert fall kanske du har tagit på dig rollen som den viljestarka och verbala, medan din ex förstärkts i sin roll som den jag-svaga och tysta, vilket gjort att du känt att du behöver bli ännu mer viljestark och verbal, och så vidare. I ditt tydliga funderande över vad du gjort fel, läser jag in att du tar nästan helt och hållet ansvar för att ditt ex valde att lämna dig, och plågar dig själv med vad du kunde gjort annorlunda. Gör inte så mot dig själv!
Vad gäller ditt ex läser jag in att hon kanske är och har varit den sortens "svag" person som inte säger vad hon vill rakt ut, utan försöker få sin vilja fram genom att manipulera fram önskat resultat genom att bli tyst, dra sig tillbaka eller verka må dåligt, tills du har listat ut vad hon vill ha för att bli glad och komma ut ur skalet igen. Det är destruktivt och dysfunktionellt, och folk tror ofta inte att en som är så tyst och verkar så beskedlig kan vara manipulerande.
(Jag kanske tolkar in alldeles för mycket av mina erfarenheter av av relationsuppbrott, och är det något som låter helt tokigt får du strunta i det och läsa vidare.)
Absolut.
Ibland kan problem uppstå fast man tycker likadant och vill åt samma håll bara för att man pratar olika språk.
Det där är en hårfin linje att gå på, som blir ännu svårare att navigera när det blir mer känslomässiga problem man måste lösa.
Jag läser dina svaar sedan jag skrev sist och jag kan väl tycka att själreflektion är nyttigt för har ni gemensamma barn måste ni ju ändå fortsätta ha samarbete och då är det viktigt att det funkar så ni inte fuckar upp kommunikationen även i fortsättningen....
Och apropå hennes pussar och kramar så var verkligen på din vakt så ni inte hamnar i ett berömt situationship med hit och dit-sex och oklar relationsstatus... slut betyder slut..
Hjärtat går sönder.
Du pratar om att tta gränser. Lät du henne sätta gräns gentemot dig? Sket du fullständigt i dem eller fick hon inte ens chansen.
Jag tror ni skulle behöva ha hjälp utifrån som kan se till att båda får komma till tals. Att även du får lyssna och förstå vad hon säger. Hur kuvad är den stackaren eg?
Trir du inte barnet redan farit illa. Inte nu när hon tagit sitt pick och pack. Någonstans kommer de att förstå. Arga är de alltid vid varje förändring. Tänk också på att ilska ofta är en sekundär känsla. Annat ligger bakom.
Oftast har man gått o tänkt på det en längre tid. Man börjar kolla lägenhet/ hus. Men ja en chock för dig o otroligt hemskt. Själv försvann han. ( Han dog) Så efter 17 år satt man singel o med 3 barn. Det va ett helvete för mig. Men nu är det 14 år sen. Men önskar dig allt gott. Det kommer bli bättre även fast man inte tror det.
Texten i visan "Om du nånsin kommer fram till Samarkand" stämmer fint med hur jag ser det här.