Inlägg från: Anonym (Urk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Urk)

Reflux från helvetet

Som en blixt ifrån himlen (helvetet) har jag sedan några veckor tillbaka vansinnig reflux. Det kommer och går lite under dagen men varje dag känns det emellanåt som att något fastnat i halsen eller bröstet som känns spänt, jag rapar och får sura uppstötningar, ofta med lite mat i, och mår illa.

Har lite spänningar i axlar också som säkert är sammankopplat men i övrigt mår jag bra, kan röra på mig som vanligt, men det är hemskt att gå omkring och må småilla.

Vad kan det bero på att det kom så plötsligt? (Jag är inte gravid.) Vilka är era bästa tips för att bli av med skiten?

• Svar på tråden Reflux från helvetet
  • Anonym (Urk)

Tack jag har googlat förstås men är intresserad av andras erfarenheter.

• Anonym (Urk)
    Tow2Mater skrev 2025-09-12 00:26:33 följande:

Någon ändring i din normal diet? Ny medicin?

Nej, inte alls tyvärr. Jag kan säkert äta bättre och dricka mindre svart kaffe etc men är inte överviktig eller har ändrat något :(
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Samma) skrev 2025-09-18 03:38:24 följande:

Jag har samma som dig och det började nu i våras. När jag sväljer mat så är det som att det går nån nerv från strupen till axeln med smärta. Väldigt obehagligt. Jag har testat omeprazol flera gånger och det har hjälpt en del, men jag har fått andra problem av det så har fått sluta med det. Något man inte ska göra är att gå och lägga sig när man har ätit. Man ska vänta tre timmar. Du kan ju testa det och se om det blir bättre. För mig funkar det att ta lite vatten när det blir som värst för att neutralisera smärtan. Om du söker för detta så kan nog läkaren föreslå gastroskopi. Det gjorde dom när jag sökte, och det är nog det sista jag vill. Usch. 🤮 

Vilka symptom har du fått av Omeprazol? Det funkar lite mot uppstötningarna på mig men klumpkänslan är kvar och en känsla av typ undertryck i bröstet, illamående.

Gastroskopi verkar jobbigt men blir du inte orolig om vad det är? Jag är det och skulle gärna göra gastro för att utesluta att det är cancer i matstrupen eller magsäcken eller nåt.
  • Anonym (Urk)
    baaa skrev 2025-09-13 12:49:35 följande:
    fastnar det något i halsen? eller är det som en klump i halsen? jag tycker du ska ringa din vårdcentral. har man gått länge med halsbränna så kan det bli sväljsvårigheter och måste behandlas. 
    Jag har varit på VC men blev bara tipsad om Omeprazol, och det funkar ju typ annat än mot just uppstötningarna :( det är som en klump eller svullet eller vag smärtpunkt, varierar. Förutom illamåendet och undertryckskänslan och viss magont. Det går att svälja men tycker jag har mer obehag av piller än jag brukar ha. 
  • Anonym (Urk)
    Postman skrev 2025-10-01 17:54:29 följande:
    Hur länge har du ätit Omeprazol? Det är ingen quick fix. Är man dessutom riktigt nedgången tar det lång tid att få balans på allt igen. Har du tagit ämnesomsättningsprov? 
    Tack för svar, det är lite skönt att höra ändå.

Bara i 2-3 veckor. Ska ta i 6-8 veckor. Men känns inte alls som att matstrupen eller magen blivit bättre än, kanske kanske värre förutom uppstötningarna. Inga prover togs tyvärr och jag har aldrig haft problem med mage eller dyl innan, därför min oro.
  • Anonym (Urk)
    Postman skrev 2025-10-01 20:05:37 följande:

Det kan ta tid och 3-6 månader tycker jag att du skulle äta. Omeprazol är som sagt inget snabbverkande, har du provat Gaviscon, det är mer för akuta besvär. 

Be att få göra ett ämnesomsättningsprov också. 

Ska kika på Gaviscon, tack! Har du själv haft problem som du lyckats bli av med? Vad var tricket i så fall?

Varför ska jag be om ämnesomsättningsprov just?
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Ki) skrev 2025-10-01 21:20:16 följande:

Sov halvsittande, är väl det råd jag har som inte redan är skrivet. 

Åh, det låter svårt, för att inte säga omöjlig? Har du lyckats bota reflux? hur lång tid tog det och vad gjorde du? 
  • Anonym (Urk)
    Postman skrev 2025-10-01 22:10:43 följande:
    Jag har bråck på magmunnen, äter omeprazol livslångt. Kan ta gaviscon eller novalucol vid akuta besvär.

Se upp med vad du äter (och dricker), oftast så kommer symtomen någon dag eller två efter att man har ätit /druckit) något olämpligt eller bara allmänt misskött sig. Kan vara för mycket rå lök, tacokrydda, godis osv osv, mer än man tror kan bidra. Som sagt håll koll på vad du äter och försök koppla ihop det. 

Ämnesomsättningsprov är för att kolla om din sköldkörtel fungerar, gör den inte det så kan den orsaka problem som fn med mage och annat, bara en tanke. 
    Starka kryddor och rå lök förstår jag, men godis? Verkar ju kunna utlösas av vad som helst?

Vet du hur du fick ditt bråck? Du har inte övervägt att operera?
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2025-10-01 21:37:28 följande:

Usch, jag har haft det i flera år vilket har lett till magmunsbråck. Tror tyvärr att det är väldigt svårt att göra något om man har fått det ordentligt. Jag har varit på akuten några gånger för jag fått så ont av det och trott att det var hjärtat. Nu har jag gett upp, de verkar inte kunna göra något. Provat alla mediciner som finns. Vidrigt!

Stackare, det är hemskt! Har du känningar i magen också? Övervägt att operera?
  • Anonym (Urk)
    Postman skrev 2025-10-01 22:10:43 följande:
    Jag har bråck på magmunnen, äter omeprazol livslångt. Kan ta gaviscon eller novalucol vid akuta besvär.

Se upp med vad du äter (och dricker), oftast så kommer symtomen någon dag eller två efter att man har ätit /druckit) något olämpligt eller bara allmänt misskött sig. Kan vara för mycket rå lök, tacokrydda, godis osv osv, mer än man tror kan bidra. Som sagt håll koll på vad du äter och försök koppla ihop det. 

Ämnesomsättningsprov är för att kolla om din sköldkörtel fungerar, gör den inte det så kan den orsaka problem som fn med mage och annat, bara en tanke. 
    Finns det mat du behövt utesluta helt och hållet?
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Samma) skrev 2025-10-08 19:05:12 följande:
    Problemet har blivit att det känns som att jag flyttar ner problemet när jag tar Omeprazol så att jag får ont på andra ställen i magen i stället. Har blivit fruktansvärt illamående av det också, men det är tydligen en vanlig biverkning. Nu när jag har läst den här tråden tänker jag försöka ge det en chans till ändå, om det blir för jobbigt kan man kanske hoppa över att ta tabletten en dag och sen ta den nästa. Bättre än inget?🤔
    Läste på någon läkarsida att det är vanligt att problemen uppstår pga allergi, mjölk var visst vanligast, i andra hand gluten och i tredje hand baljväxter. Så man kan prova utesluta det, en grupp i taget. Men tror man måste äta rent i en längre period, lite meckigt.
  • Anonym (Urk)

En uppdatering för intresseklubben är att jag fått lite färre uppstötningar av Omeprazolen (eller av att jag bara äter små portioner, utesluter fet mat, kaffe, alkohol, kryddstarkt kanske) men jag har definitivt mycket tydlig hals- och bröstbränna fortfarande och en massa rapar.

Men jag har märkt att jag nästan uteslutande känner av det när jag sitter rakt upp, på jobbet tex. Om jag går, ligger i sängen, halvligger i en soffa så har jag i princip inga besvär. Känner någon igen det? 

Svar på tråden Reflux från helvetet