• Anonym (Vera)

Hur viktigt är sexet?

Lever i en jättebra relation, förutom sexet. Jag känner helt enkelt inte det starka suget med denna partner som jag känt med tidigare. Min partner har dessutom mer lust än mig så blir liksom en jobbig grej. Vet inte vad som är hönan eller ägget. Vi har inte varit ihop jättelänge och jag kan sakna den starka passionen där man ligger i timtal och är helt uppslukade av varandra. Bådar detta illa? Allt annat i relationen är verkligen super. Är även äldre nu så tänker det kanke inte blir lika intensivt? 

• Svar på tråden Hur viktigt är sexet?
  • Anonym (Kajsa)

Jag vet inte vad du menar med äldre. Jag är 46 år och singel. För mig är ett bra sexliv otroligt viktigt om jag ska ge mej in i en relation. Är inte sexet bra kan jag lika gärna vara singel. Sen är det såklart inte bara sexet som ska fungera och vara bra, det finns mycket annat som är lika viktigt. Men ja, sexet är absolut en väldigt viktig del. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-09-11 21:48:14 följande:

Jag vet inte vad du menar med äldre. Jag är 46 år och singel. För mig är ett bra sexliv otroligt viktigt om jag ska ge mej in i en relation. Är inte sexet bra kan jag lika gärna vara singel. Sen är det såklart inte bara sexet som ska fungera och vara bra, det finns mycket annat som är lika viktigt. Men ja, sexet är absolut en väldigt viktig del. 

Sexet funkar absolut. Jag saknar det där starka suget efter min partner bara.
  • Anonym (Julianna)

Är det något jag inte kompromissar om överhuvudtaget så.är det sexet.  Det har jag lärt mig den hårda vägen. Sex för mig är inte förhandlingsbart.  

Att ha ett bra sexliv är inte samma sak som att känna stark attraktion och åtrå , att känna passion och stark kemi . 
    Man kan vara kompatibel sexuellt rent tekniskt och veta vad man vill ha , ge sig hän etc men saknas någon komponent kommer det förr eller senare att skava i  sexet och man drar sig kanske undan ibland. 

Känner du redan nu att bitar saknas så lyssna.på det. Fundera på vad du behöver för att kanske känna den sista biten och se om det möjligen går att jobba på . 

• Mayjel

Hur gammal är du TS? Ibland kan man behöva ta piller, såna är inte enbart till för männen.

• Anonym (Man kan avvänja sig)

Vårt förhållande var nog som ert. Jag gissar att vi är äldre (vi börjar närma oss 60). Min lust (jag är man) var alltid starkare än hennes och jag upplevde att hon tyckte det var jobbigt med sex. Det var alltid på mitt initiativ och det här födde en frustration hos oss bägge under många år. Men jag har avvänjt mig från att ha sex. Det tar ett antal år men idag är jag där. Om hon (eller någon annan) mot förmodan skulle ta initiativ till sex med mig skulle jag avböja. Jag är inte intresserad av att ha sex längre. Sex är "förgiftat" och jag ser inget positivt med det alls. 

Så till din fråga...sex kan vara viktigt. Men man kan också byta spår...och dår är det totalt ointressant. Man kan leva vidare tillsammans ändå

• Anonym (Vera)
    Anonym (Man kan avvänja sig) skrev 2025-09-12 09:11:04 följande:

Vårt förhållande var nog som ert. Jag gissar att vi är äldre (vi börjar närma oss 60). Min lust (jag är man) var alltid starkare än hennes och jag upplevde att hon tyckte det var jobbigt med sex. Det var alltid på mitt initiativ och det här födde en frustration hos oss bägge under många år. Men jag har avvänjt mig från att ha sex. Det tar ett antal år men idag är jag där. Om hon (eller någon annan) mot förmodan skulle ta initiativ till sex med mig skulle jag avböja. Jag är inte intresserad av att ha sex längre. Sex är "förgiftat" och jag ser inget positivt med det alls. 

Så till din fråga...sex kan vara viktigt. Men man kan också byta spår...och dår är det totalt ointressant. Man kan leva vidare tillsammans ändå

Fast sex är inte oviktigt för mig. Jag kan tänka mig sex 2-3 gånger i veckan. 
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Vera) skrev 2025-09-11 21:50:03 följande:
    Sexet funkar absolut. Jag saknar det där starka suget efter min partner bara.
    För mej är bra sex ett måste för att jag ska känna det där riktigt starka suget. Ju bättre sex, desto mer sugen blir jag. Är sexet bara okej så tappar jag sakta lusten. När sexet är riktigt bra får jag inte nog och kan ligga flera gånger om dagen. 
  • Anonym (Hhh)

Jag tycker sex är viktigt. men såklart så dalar ju passionen lite grann när man vart ihop ett tag.
    hade ett jättebra sexliv med mitt ex, som tog mycket intiativ och ville alltid tillfredsställa mig.
    men när jag träffade min nuvarande kille insåg jag att alla inte är så.
    Min kille idag tänker mest på sig själv och jag har funnit mig i att aldrig få komma.
    Sen vill ju jag ha sex helst var tredje dag eller nåt, Han kan nöja sig med varannan vecka.
    så vi är olika 

• KimLinnefeldt

Det blir oftast lite mindre passion efter ett eller två år. Det är så spännande i början, att experimentera och utforska en annan människa.

Det man kan göra är att tillföra olika kryddor som höjer spänningen, som rollspel, erotiska noveller, porrfilm, bondage etc.

Men grunden måste finnas där, att man faktiskt älskar varandra och åtrår. Det som kan nöta bort kärleken är oenighet om hushållssysslor eller ekonomi, missnöje med bristande ansvar för barnen, bristande initiativkraft hos den ena. Allt sånt behöver pratas igenom.

Men tyvärr räcker inte alltid pratet. Det kan vara kört.

• Anonym (Hej)

Sex är överskattat. Det är inte viktigt för fem öre. Det finns bättre och viktigare saker att ägna sig åt.

Svar på tråden Hur viktigt är sexet?