Inlägg från: Anonym (Mats) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mats)

Vem ska lära ut sex?

Den prakiska delen av sex får man lära sig på egen hand och man får helt enkelt leva med att de första försöken kommer att vara fumliga och tafatta speciellt om det är två personer som är lika fumliga det är helt naturlig och det ända man kan vara säker på att fumligheten och osäkerheten går över och på något sätt kan jag nästan sakna att ta de första stapplande stegen på resan av sexuellt utforskande. 

Skolan och föräldrar har ett ansvar att prata om hur man skyddar sig och vad ett genuint samtycke innebär men som sagt den praktiska biten får man utforska på egen hand. Kan tillägga att min syster tog sitt ansvar på ett handgripligt sätt när jag började träffa tjejer. Hon kom helt enkelt med en skål med kondomer, glidmedel och massageolja som honstälde in på mitt rum med orden var rädda om varandra. 

• Anonym (Mats)
    OlleSQ skrev 2025-09-15 09:39:03 följande:

Skolor brukar plocka in folk från RFSU i högstadiet och då är det oftast rätt unga personer som gör lite teater om sakerna. Sen hålls oxå föredrag av dessa. Det tycker jag har fungerat bra. Sen har ju skolorna kuratorer som drar rätt mycket sånt även om jag träffat på en del som varit rätt aktivistiska av sig. Där brukar man ju dela upp pojkar och flickor då tex mensfrågor inte kommer vara lika ingående för pojkar som för flickor. 

Men precis som det mesta annat, som att lära sig cykla eller åka skridskor så krävs det övning och man gör misstag när man börjar och som vanligt så är det ju alltid en fördel att börja på egen hand innan så man har koll på sin egen kropp till att börja med.

Sen kan man mycket väl få lära veta mycket av sina föräldrar, min mamma som jobbade inom sjukvården var duktig på att berätta, men det beror ju helt på om man kan göra det på ett otvunget sätt.

Har man äldre syskon så lär man få lite förmaningar därifrån oxå.

Som föräldrar är det viktigt oxå att man visar varandra ömhet, att det är det som ett förhållande bygger på.

Finns också väldigt mycket på UR och andra ställen som man kan använda i undervidning och som tips för egna studier och det som är trevligt med många av dessa program är att dom inte enbart är heteronomstiva utan även tar upp homosexualitet och att så att säga komma ut och att tala om icke hetronormstivt sex och relationer. 
Svar på tråden Vem ska lära ut sex?