Anonym (D) skrev 2025-09-15 13:17:09 följande:
Kvinnor brukar klandras i händelse av våkdtäkt för helt andra saker, som t.ex. att ha en för kort kjol eller berusning. Superklassiskt.
Inte särskilt klassiskt, skulle jag säga.
En våldtäkt är en våldtäkt, oavsett andra omständigheter. Och det tror jag de allra flesta är helt överens om. Och en dömd våldtäktsman bör dömas mycket hårt! Det tror jag också att de allra flesta är helt överens om.
Men det tar inte bort ens eget ansvar. Om jag lämnar min iPhone eller plånbok på restaurangbordet för att gå på toaletten, har jag ett eget ansvar ifall den blir stulen. Det minskar dock inte gärningsmannens brott. Om jag åker ut till förorten en sen kväll och skriker något kränkande mot Islam, så lär jag bli misshandlad. Det vore i så fall självförvållat. Men det minskar inte gärningsmännens brott.
I den bästa av världar borde jag kunna lämna min iPhone var som helst utan att någon tar sig rättigheten att stjäla den. Och jag ska kunna skrika vad jag vill, var jag vill, utan att bli misshandlad.
Men vi lever inte i den bästa av världar. Så man har ett eget ansvar för att inte utsätta sig för situationer som kan vara potentiellt farliga. Som t ex att, som tjej, supa sig redlös där det finns andra män närvarande.
Om TS har blivit utsatt för något brottsligt, hoppas jag att hon polisanmäler och att gärningsmannen döms hårt.