Inlägg från: Anonym (Erfaren_man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erfaren_man)

Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp

Som du beskriver det så var detta väldigt illa reagerat från hans sida. 

Har du gett oss hela historien? Att du gick på fest, utan honom, och försatte dig i en sådan situation (väldigt berusad) var dumt av dig. Var du, under alkoholens påverkan, med på det just när det hände? Eller var det en ren våldtäkt? Det framgår inte av din trådstart. 

Jag ser två historier: Antingen var du otrogen på fyllan, eller så blev du våldtagen. Om det sistnömnda så hoppas jag du gjort en polisanmälan. Var det en våldtäkt så ska din pojkvän givetvis stötta dig ordentligr. 

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (D) skrev 2025-09-15 12:42:31 följande:
    Jag vet inte vad som hände, det vet bara TS. 

Men varför ska hon klandras så hårt för att hon blev berusad? Visserligen är det inte alls bra för hälsan och hjärnan, men hon var faktiskt på fest hemma hos sin väninna och hennes pojkvän. Normalt riskerar man inte att bli våldtagen i den situationen!
    Frågan är, som sagt, ifall det var frivilligt sex som hon ångrade dagen efter. Eller om det var en våldtäkt. Det var min frågeställning. 
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (D) skrev 2025-09-15 13:17:09 följande:

Kvinnor brukar klandras i händelse av våkdtäkt för helt andra saker, som t.ex. att ha en för kort kjol eller berusning. Superklassiskt. 

Inte särskilt klassiskt, skulle jag säga. 

En våldtäkt är en våldtäkt, oavsett andra omständigheter. Och det tror jag de allra flesta är helt överens om. Och en dömd våldtäktsman bör dömas mycket hårt! Det tror jag också att de allra flesta är helt överens om. 

Men det tar inte bort ens eget ansvar. Om jag lämnar min iPhone eller plånbok på restaurangbordet för att gå på toaletten, har jag ett eget ansvar ifall den blir stulen. Det minskar dock inte gärningsmannens brott. Om jag åker ut till förorten en sen kväll och skriker något kränkande mot Islam, så lär jag bli misshandlad. Det vore i så fall självförvållat. Men det minskar inte gärningsmännens brott. 

I den bästa av världar borde jag kunna lämna min iPhone var som helst utan att någon tar sig rättigheten att stjäla den. Och jag ska kunna skrika vad jag vill, var jag vill, utan att bli misshandlad. 

Men vi lever inte i den bästa av världar. Så man har ett eget ansvar för att inte utsätta sig för situationer som kan vara potentiellt farliga. Som t ex att, som tjej, supa sig redlös där det finns andra män närvarande. 

Om TS har blivit utsatt för något brottsligt, hoppas jag att hon polisanmäler och att gärningsmannen döms hårt. 
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (D) skrev 2025-09-15 18:14:49 följande:
    Enligt den logiken får en kvinna aldrig bli berusad, förutom inlåst i sitt eget hem, om hon är ensamboende.

Jag menar att hemma hos sin vänninna förväntar man sig normalt inte att bli våldtagen.
    Hon får, men det är tyvärr inte riskfritt. 
  • Anonym (Erfaren_man)
    molly50 skrev 2025-09-15 20:36:21 följande:
    Fast när du pratar om eget ansvar så känns det lite som att du skuldbelägger kvinnan för att hon blivit för full,klätt sig för utmanande eller helt enkelt bara somnat.
    Och det känns lite som ett hån mot oss som har blivit utsatta för sexuella övergrepp.

När jag var lite yngre så var jag ute med en killkompis en kväll och blev lite för full.
    Kompisen hjälpte mig hem och frågade om han fick sova kvar. Jag svarade att han fick det men bara om han sov på soffan.
    Jag vaknade lite senare av att han hade krupit ner i min säng och hade halva inne.
    Var det mitt ansvar då,tycker du,för att jag lät honom sova över hos mig?

Man kan ställa samma fråga när det gäller TS. Var det hennes ansvar att väninnans pojkvän kom ut och utförde sexuella övergrepp på henne för att hon råkat somnat i deras lägenhet?

Jag tycker att det där är något man bör lära pojkar redan från småbarnsåren att man aldrig får ta sig friheter med en kvinna bara för att hon råkar vara full eller lättklädd.
    Att sex alltid ska ske med samtycke.

Läs gärna mitt inlägg en gång till, för jag tror inte riktigt att du förstått det fullt ut. 

Och angående din egen historia med killkompisen du bjöd hem för att sova hos dig. Killkompisar vill nästan alltid mer än att bara vara kompis. Det är så vi killar fungerar. Men han var såklart ett svin, inget tvekan om det. Jag beklagar att du drabbades. 

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Po) skrev 2025-09-15 19:37:34 följande:
    Men vad är det här för dum kommentar? Som kvinna måste man väl för fan kunna somna var som helst, hur full som helst utan att bli våldtagen/sexuellt utnyttjad? 

Det är inte kvinnas ansvar att se till att hon inte blir det. Det är mannens ansvar att se till att INTE våldta. 

Skärp dig för fan 
    Du är alltför långt ifrån att kunna begripa vad jag menar, så jag ödslar ingen tid på att diskutera med dig. 
  • Anonym (Erfaren_man)
    molly50 skrev 2025-09-15 20:50:58 följande:
    ?Jag tycker att det största ansvaret för att inte kvinnan ska bli våldtagen ligger hos mannen. Kan han inte kontrollera sina lustar så är det kanske bättre att han håller sig hemma.

?Men jag tycker inte att det ursäktar att man utsätter en kvinna för sexuella övergrepp,att man som man vill ha mer än bara vänskap...

Tack!
    Håller med till 100%
  • Anonym (Erfaren_man)
    molly50 skrev 2025-09-16 13:14:40 följande:
    Det är ingen som argumenterar emot att kvinnor har ett ansvar för att skydda sig själva då det är en självklarhet.
    Det som däremot argumenteras emot är att männens ansvar inte ens tas upp.
    Männens ansvar att hålla sina fingrar och snorrar i styr när de ser en kvinna.
    Att hon är lättklädd eller berusad är ingen ursäkt för att utsätta henne för ett övergrepp.
    Dessutom så förekommer ju övergrepp även på kvinnor som är fullt påklädda och nyktra. Vari ligger kvinnans ansvar där?
    Kanske borde även männen tänka på att inte bli berusade och/eller söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på?
    Detta är så otroligt självklart att det inte ens borde behöva nämnas. 
Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp