• molly50

Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp

Du ska nog förbereda dig på att vara singel. Men du borde vara den som lämnar.
    En vettig man ger sin flickvän sitt stöd om hon har blivit utsatt för övergrepp.
    Han blir inte äcklad av henne.
    Din vän borde också få veta vilken slags partner hon har,om hon inte redan vet.
    Både du och din vän förtjänar bättre.

• molly50
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-15 17:51:42 följande:
    Inte särskilt klassiskt, skulle jag säga. 

En våldtäkt är en våldtäkt, oavsett andra omständigheter. Och det tror jag de allra flesta är helt överens om. Och en dömd våldtäktsman bör dömas mycket hårt! Det tror jag också att de allra flesta är helt överens om. 

Men det tar inte bort ens eget ansvar. Om jag lämnar min iPhone eller plånbok på restaurangbordet för att gå på toaletten, har jag ett eget ansvar ifall den blir stulen. Det minskar dock inte gärningsmannens brott. Om jag åker ut till förorten en sen kväll och skriker något kränkande mot Islam, så lär jag bli misshandlad. Det vore i så fall självförvållat. Men det minskar inte gärningsmännens brott. 

I den bästa av världar borde jag kunna lämna min iPhone var som helst utan att någon tar sig rättigheten att stjäla den. Och jag ska kunna skrika vad jag vill, var jag vill, utan att bli misshandlad. 

Men vi lever inte i den bästa av världar. Så man har ett eget ansvar för att inte utsätta sig för situationer som kan vara potentiellt farliga. Som t ex att, som tjej, supa sig redlös där det finns andra män närvarande. 

Om TS har blivit utsatt för något brottsligt, hoppas jag att hon polisanmäler och att gärningsmannen döms hårt. 
    Fast när du pratar om eget ansvar så känns det lite som att du skuldbelägger kvinnan för att hon blivit för full,klätt sig för utmanande eller helt enkelt bara somnat.
    Och det känns lite som ett hån mot oss som har blivit utsatta för sexuella övergrepp.

När jag var lite yngre så var jag ute med en killkompis en kväll och blev lite för full.
    Kompisen hjälpte mig hem och frågade om han fick sova kvar. Jag svarade att han fick det men bara om han sov på soffan.
    Jag vaknade lite senare av att han hade krupit ner i min säng och hade halva inne.
    Var det mitt ansvar då,tycker du,för att jag lät honom sova över hos mig?

Man kan ställa samma fråga när det gäller TS. Var det hennes ansvar att väninnans pojkvän kom ut och utförde sexuella övergrepp på henne för att hon råkat somnat i deras lägenhet?

Jag tycker att det där är något man bör lära pojkar redan från småbarnsåren att man aldrig får ta sig friheter med en kvinna bara för att hon råkar vara full eller lättklädd.
    Att sex alltid ska ske med samtycke.
  • molly50
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-15 20:41:18 följande:

Läs gärna mitt inlägg en gång till, för jag tror inte riktigt att du förstått det fullt ut. 

Och angående din egen historia med killkompisen du bjöd hem för att sova hos dig. Killkompisar vill nästan alltid mer än att bara vara kompis. Det är så vi killar fungerar. Men han var såklart ett svin, inget tvekan om det. Jag beklagar att du drabbades. 

Jo,jag förstår hur du menar. Men jag håller inte helt med.
    Jag tycker att det största ansvaret för att inte kvinnan ska bli våldtagen ligger hos mannen. Kan han inte kontrollera sina lustar så är det kanske bättre att han håller sig hemma.

Ja,hans ursäkt var att han var kär i mig,när jag krävde en förklaring.
    Men jag tycker inte att det ursäktar att man utsätter en kvinna för sexuella övergrepp,att man som man vill ha mer än bara vänskap.
    Jag hade föredragit att han sagt som det var till mig så hade vi kunnat satt vänskapen på paus ett tag,framför det han gjorde.

Tack!
  • molly50
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-15 20:55:49 följande:
    Håller med till 100%
    Tack! Glad
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-15 23:59:08 följande:

Jag brukar ALDRIG hålla med Erfaren man, men den här gången gör jag faktiskt det. Vad är det som gör er så upprörda? Han säger att man BORDE kunna vara trygg, men att världen inte ser ut så. Och det är ju helt sant. Alla män BORDE fatta att man inte ska begå övergrepp, men vissa män fattar inte det och därför måste vi skydda oss själva så gott vi kan.

Det som gör att man reagerar på hans inlägg är att han verkar anse att kvinnan bär en del av ansvaret för att hon blir våldtagen.
    Lite som att kvinnan bör hålla sig isolerad hemma för att slippa bli utsatt.
    Men det förekommer ju även att kvinnor som är fullt påklädda och nyktra blir våldtagna. Hur förklarar man det,om kvinnan nu har tagit sitt ansvar och skyddat sig själv?
    Och de flesta övergrepp sker ju faktiskt i hemmet.
    Hur förklarar man där att kvinnan inte har tagit sitt ansvar?
    Har inte männen något ansvar alls över vad de gör? Är de några slags offer för sina lustar?
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 12:31:19 följande:
    Det finns män som våldtar, oavsett anledning. Förstår inte folk som argumenterar mot att vi kvinnor måste skydda oss. Det är obegripligt. Självklart vore det bättre om män slutade våldta, men nu ser världen inte ut så. Men absolut, om du inte vill skydda dig själv, strunta i det. För min del tänker jag inte gå runt och vänta på att världen ska bli trygg och hoppas på det bästa. 

Sedan pratade jag inte överfallsbrott, utan om våldtäkt, som verkligen inte alltid är ett överfall. 
    Det är ingen som argumenterar emot att kvinnor har ett ansvar för att skydda sig själva då det är en självklarhet.
    Det som däremot argumenteras emot är att männens ansvar inte ens tas upp.
    Männens ansvar att hålla sina fingrar och snorrar i styr när de ser en kvinna.
    Att hon är lättklädd eller berusad är ingen ursäkt för att utsätta henne för ett övergrepp.
    Dessutom så förekommer ju övergrepp även på kvinnor som är fullt påklädda och nyktra. Vari ligger kvinnans ansvar där?
    Kanske borde även männen tänka på att inte bli berusade och/eller söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på?
  • molly50
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-16 13:45:31 följande:
    Detta är så otroligt självklart att det inte ens borde behöva nämnas. 
    Nej,precis. Men uppenbarligen så behövs det.
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 14:59:23 följande:
    Fast det är ju precis det som sker. Folk går igång som tusan när vi säger att man måste vara försiktig som kvinna. Det andra har ni nog tolkat in själva. 
    Återigen. Det som många reagerar på är att det största ansvaret verkar läggas på kvinnan. Hon ska inte dricka sig berusad eller vara lättklädd osv.
    Men mannen verkar inte tillskrivas något ansvar flr att hålla fingrar och snopp i styr eller att söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på.
    Som sagt,det förekommer ju att kvinnor blir utsatta för övergrepp även när de är fullt påklädda och är nyktra. Vems är ansvaret då?
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 15:23:18 följande:
    Men det är ju inte NÅGON som skrivit så?!
    Nej,men ingen har väl direkt tagit upp männens ansvar heller. Som att det största ansvaret ligger på kvinnan. Och det är det som många vänder sig emot.
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 15:45:18 följande:
    Jag får ge upp nu, vi kommer inte att nå fram till varandra här. Ingen har skrivit något om att det största ansvaret ligger på kvinnorna. Det vore befängt att skriva så. Kan dock inte argumentera mot saker jag varken tycker eller skrivit, så jag lägger ner nu.
    Nej,vi lär nog inte göra det om vi inte förstår varandra.
    Det enda jag reagerar på är att det alltid är kvinnans ansvar som tas upp först när det handlar om våldtäkter. Inte mannens. 

Men jag håller med om att vi kan lägga ner det här. Det är dessutom OT för trådens ämne.
  • molly50
    Tecum skrev 2025-09-16 18:00:41 följande:
    Men mannens ansvar är ju självklart! Han har begått ett brott, gjort sig skyldigt till övergrepp. Ingen har förnekat det! Måste man påpeka självklarheter i varje inlägg? Ett brott är begått och givetvis har brottslingen ansvaret för det.

Det fanns en annan syn på brott förr, t ex på 70-talet. Då var allt samhällets fel och brottslingen var offret för har hade inte lika mycket pengar/prylar som gemene man. Och om en kvinna blev utsatt för övergrepp måste hon bevisa att hon inte varit oaktsam eller fel klädd.

Men så är det lyckligtvis inte idag, utom hos vissa extremt naiva och mesiga personer. Därför behöver man inte längre skriva att en brottsling har ansvar för sina brott.
    Det låter dom att hela förklaringen till att en kvinna blir våldtagen är att hon har varit oaktsam. Full eller lättklädd t ex.
    Men en stor del i förklaringen är ju att männen som begår dessa brott inte är normalt funtade. Eller inte fattar att de begår ett brott.
    Men detta kommer sällan eller aldrig fram i dessa diskussioner.
    Och det är nog det som många irriterar sig på.

Men,som sagt,detta är OT.
  • molly50
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 19:37:14 följande:
    Exakt detta... 

Det är just detta många har tydligen mycket svårt att förstå...

Det är trist att det finns många som sjunker så lågt och bara säger "man skall inte behöva påpeka självklarheter" när  det försöker tas upp till diskussion om idioten som begår övergreppet.  
    Ja,precis.

Jag kan visserligen förstå vad som menas med att kvinnor ska vara aktsamma och hålla med om det.
    Men hela förklaringen till att övergrepp sker ligger inte i att kvinnan har varit oaktsam.
    Hur förklarar man då de övergrepp som sker på kvinnor som är fullt påklädda och nyktra?
    Eller t om på äldre kvinnor på äldreboenden?
  • molly50
    EnAnonumius skrev 2025-09-17 01:13:53 följande:
    Det kan jag också hålla med om att aktsamhet skall man ha som kvinna.

Det undra jag också, och jag läste en undersökning för någras år sedan, (letar som sjutton efter den på nätet) om att i praktiken så hade klädseln egentligen ingen betydelse då bland våldtäktsoffren, med fällande domar, så var det vanligast att offren var fullt påklädda och nyktra. 

Så ja jag håller med dig, en förklaring är på sin plast hur fullt påklädda kvinnor och även gamla kvinnor blir utsatt för våldtäkter.
    Ja,det hade varit intressant att få en förklaring på vilket ansvar dessa kvinnor har då de blivit utsatta för övergrepp.
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-17 15:12:19 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar, men är det verkligen kläderna som folk ifrågasatt i tråden?
    Ja,bl a. Att man som kvinna inte ska vara för lättklädd när man går ut.
    Det tas ofta upp i diskussioner om detta ämne. 
    Men,som sagt,det är OT för denna tråden.
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-17 16:31:39 följande:
    Det jag undrade var om folk skrivit det i tråden här? 
    Ja,det har väl tagits upp i och med diskussionen om att kvinnor ska vara aktsamma. Om inte jag har sett fel.
  • molly50
    Tecum skrev 2025-09-17 16:55:38 följande:
    Inte alls konstigt, det ligger helt i linje med försöken att demonisera män, som vissa kvinnor sysslar med här. Men jag är förvånad över att det kommer från just Molly som är en av de vettiga och trevliga kvinnorna här.

Det är sant att klädsel var något som lyftes fram i våldtäktsmål  förr men numera tillmäts det inget bevisvärde.
    Tror också att klädsel inte har någon betydelse för våldtäktsmän, se på Hagamannen som utförde övergreppen utomhus på vintern...
    Jag är inte ute efter att demonisera män.
    Men har själv märkt av att män har tafsat och varit närgångna mer om jag har haft t ex kort kjol och urringning när jag har gått ut. Även om jag tycker att det inte ska ha någon betydelse.
    Därav mina funderingar.
  • molly50
    Tecum skrev 2025-09-18 19:35:13 följande:
    Jag tar inte illa vid mig att man ryter till, men ryt då på rätt person! Alltså de som begår övergrepp eller försvarar det. Jag upplever inte att någon i tråden försvarat varken TS` kille eller den som utförde övergreppet. Att diskutera det olämpliga i att dricka för mycket är att slå in öppna dörrar, det borde alla förnuftiga människor veta. Men ändå händer det ständigt, både män och kvinnor får i sig för mycket. Visst är det OT att snacka om riskbedömningar men det är inte heller skäl nog att hoppa på några skribenter, som jag tycker du gjorde. Om man bara ska skriva om sådant som aldrig tidigare varit uppe till debatt blir nog forumet tämligen tomt... Och som jag skrev tidigare, man trodde att TS fanns till hands och kunde svara.

Om jag ska killgissa, (och rätta mig om jag har fel), tror jag att du och Molly är extra känsliga för ämnet övergrepp då ni har personliga erfarenheter av det. Då reagerar man kanske lite för snabbt och hårt på det man upplever som förringande eller skuldbeläggande av offret. Vilket inte är konstigt alls.

Jag i min tur har gång på gång råkat ut för påhopp och medvetna feltolkningar av mina inlägg, och fått anklagelser om att vara kvinnohatare. Jag har även fått indirekta hot "om du bara visste vem jag är". Nästa steg är väl "jag vet var du bor".
    Så jag är också överkänslig för det jag uppfattar som svepande anklagelser mot män i allmänhet och feltolkningar av mina inlägg.

Så jag hoppas att vi kan lägga denna lilla dispyt bakom oss och se framåt? Synd att TS är så tyst, det skulle vara intressant att veta om hennes kille håller fast vid sina stollerier och om TS lämnat? Eller om TS berättat för vännen vad dennes kille gjorde mot henne? Vilket hon borde, han kan ju göra så mot andra tjejer också.

Men tystnaden gör att jag tvekar om tråden, ja du vet vad jag menar...
    Det är möjligt att vi kanske reagerar starkare på denna diskussion om sexuella övergrepp.
    Men jag reagerade även på en annan sak. Och det var en skribent som menade att TS kanske varit med på att ha sex med vännens pojkvän men kallar det för övergrepp.
    Oavsett vilket så tycker jag att man,som man borde inse att en kvinna som är för berusad och har somnat inte kan ge samtycke till sex.
    Även om hon kanske vaknar till och inte protesterar.
    Det räknas ju då som oaktsam våldtäkt.
    Så även som man så bör man ju vara försiktig.

TS tystnad kan kanske också bero på att vi har hamnat lite OT i diskussionen.
    Men jag tycker också att det hade varit intressant med en uppdatering från TS och om hennes kille har fortsatt med sitt beteende.
Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp