Inlägg från: Anonym (Filly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filly)

Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp

Jag brukar ALDRIG hålla med Erfaren man, men den här gången gör jag faktiskt det. Vad är det som gör er så upprörda? Han säger att man BORDE kunna vara trygg, men att världen inte ser ut så. Och det är ju helt sant. Alla män BORDE fatta att man inte ska begå övergrepp, men vissa män fattar inte det och därför måste vi skydda oss själva så gott vi kan.

• Anonym (Filly)
    Anonym (m) skrev 2025-09-16 00:43:10 följande:
    Fattar de inte? Eller fattar de men väljer att göra det ändå? 

Tror du att alla som begår brott inte fattar att man inte ska?
    Det vet jag inte, det är nog olika från fall till fall. Men det var inte poängen i mitt inlägg. Min poäng var att vi tyvärr måste skydda oss själva. För så ser världen ut.
  • Anonym (Filly)
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 06:43:19 följande:
    Nej, det är inte olika från fall till fall. Övergreppsbrott (Våldtäkt, misshandel etc) är så väldigt väl upplyst i Svenska samesamhället så det går knappt att missa det. Så det är bara en konstig förklaring att komma med "från fall till fall". 

Så det är rent patetiskt att dumförklara människor som begår överfallsbrott med att de inte fattar att de har begått brott.
    Det finns män som våldtar, oavsett anledning. Förstår inte folk som argumenterar mot att vi kvinnor måste skydda oss. Det är obegripligt. Självklart vore det bättre om män slutade våldta, men nu ser världen inte ut så. Men absolut, om du inte vill skydda dig själv, strunta i det. För min del tänker jag inte gå runt och vänta på att världen ska bli trygg och hoppas på det bästa. 

Sedan pratade jag inte överfallsbrott, utan om våldtäkt, som verkligen inte alltid är ett överfall. 
  • Anonym (Filly)
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 13:02:00 följande:
    Varför sitter du och direkt hittar på att jag anser att vi kvinnor inge skall skydda oss själva? Vart vill du komma med den direkta lögnen? 

Kommer du med den direkta lögnen för att jag tycker det är patetiskt att skriva att  jag ansåg att det är patetiskt att skriva att det finns ätt det finna människor som inte skulle fatta att det begår överfallsgrepp? Är det därför du kommer med den direkta lögnen om att jag inte anser att kvinnor skall skydda sig?
    För att det är min poäng i mina inlägg! Att vi måste skydda oss. Då får jag skäll för att jag säger att det är kvinnornas fel. Men det gör jag ju inte. Tror inte att du förstår vad jag skriver och du går gärna lugna ner dig.
  • Anonym (Filly)
    Tecum skrev 2025-09-16 10:27:03 följande:
    Du brukar skriva så mycket vettigt här, men nu tycker jag att du är för hård mot filly och "erfaren man". Ingen försvarar män som begår övergrepp, du märker ord genom att hänga upp dig på "borde fatta". Dessa män fattar mycket väl att de inte ska göra som de gör men de tror att de ska komma undan, det är det de inte fattar. Det finns ett antal män som väljer att begå brott av olika slag, det är ett faktum som vi måste förhålla oss till. Har du förslag på hur man ska åtgärda detta faktum är vi alla tacksamma. Men tills vidare måste vi hantera verkligheten och inte ta onödiga risker.

Män ska inte dricka om de inte kan hantera alkohol, det är alla överens om. Men det gäller även kvinnor, de ska inte dricka så de tappar kontrollen även om det inte finns män i närheten. Det är dåligt för hälsan och kan framkalla andra faror än övergrepp.
    Tack Hjärta
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-16 13:14:40 följande:
    Det är ingen som argumenterar emot att kvinnor har ett ansvar för att skydda sig själva då det är en självklarhet.
    Det som däremot argumenteras emot är att männens ansvar inte ens tas upp.
    Männens ansvar att hålla sina fingrar och snorrar i styr när de ser en kvinna.
    Att hon är lättklädd eller berusad är ingen ursäkt för att utsätta henne för ett övergrepp.
    Dessutom så förekommer ju övergrepp även på kvinnor som är fullt påklädda och nyktra. Vari ligger kvinnans ansvar där?
    Kanske borde även männen tänka på att inte bli berusade och/eller söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på?
    Fast det är ju precis det som sker. Folk går igång som tusan när vi säger att man måste vara försiktig som kvinna. Det andra har ni nog tolkat in själva. 
  • Anonym (Filly)
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 15:01:37 följande:
    Jag är lugn.  

Folk är inte automatiskt upprörda bara för att man inte accepterar att man får en direkt lögn pådyvlad av vad man har skrivit.
    Du framstår inte som lugn. Och jag har inte ljugit. Du fultolkar mig i inlägg efter inlägg. 
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-16 15:10:51 följande:
    Återigen. Det som många reagerar på är att det största ansvaret verkar läggas på kvinnan. Hon ska inte dricka sig berusad eller vara lättklädd osv.
    Men mannen verkar inte tillskrivas något ansvar flr att hålla fingrar och snopp i styr eller att söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på.
    Som sagt,det förekommer ju att kvinnor blir utsatta för övergrepp även när de är fullt påklädda och är nyktra. Vems är ansvaret då?
    Men det är ju inte NÅGON som skrivit så?!
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-16 15:37:53 följande:
    Nej,men ingen har väl direkt tagit upp männens ansvar heller. Som att det största ansvaret ligger på kvinnan. Och det är det som många vänder sig emot.
    Jag får ge upp nu, vi kommer inte att nå fram till varandra här. Ingen har skrivit något om att det största ansvaret ligger på kvinnorna. Det vore befängt att skriva så. Kan dock inte argumentera mot saker jag varken tycker eller skrivit, så jag lägger ner nu.
  • Anonym (Filly)
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 16:36:28 följande:
    Jag är lugn, oavsett vad du anser och tycker, så kan du sluta att tjata om irrelevanta saker om mig som person bakom datorn och hålla dig till diskussionen nu? 

Jo du har ljugit.. 

Inlägg 54 dina egna ord citerar:

"Men absolut, om du inte vill skydda dig själv, strunta i det. För min del tänker jag inte gå runt och vänta på att världen ska bli trygg och hoppas på det bästa. "

(slut på citatet)

Ditt påstående här är en direkt lögn.
    Och jag tänker inte köpa din (bort)förklaring om fultolkning. Stå för vad du själv faktiskt skriver. 

Jag har aldrig hävdat och kommer aldrig att hävda att jag inte vill skydda mig själv, och/eller påstå heller att ingen kvinna skall skydda sig själv.

Men vill du fortsätta att hävda att "det är så jag uppfattar det", då kanske du skall fundera på vem som fultolkar vem egentligen. 
    Ok, du är lugn, men uttrycker dig otrevligt. Och nej, det inte irrelevant för du påverkar stämningen i tråden negativt. Jag pratar inte om dig person, jag pratar om hur du skriver i tråden.

Jag har inte ljugit. Min poäng har genom HELA tråden varit att kvinnor måste skydda sig och du har gått igång på mina inlägg. Tolkade det 100 procent som att du tycker att kvinnor inte ska behöva skydda sig. Men vi släpper detta nu. Vi kommer inte längre och jag tycker inte om din diskussionsteknik.
  • Anonym (Filly)
    Tecum skrev 2025-09-16 18:39:48 följande:
    Jag förstår dig och beklagar att du blivit så fultolkad. Men när det handlar om övergrepp mot kvinnor tycks vissa tappa det helt och letar bara syndabockar. Det är så tråkigt att indirekt bli anklagad för att försvara män som begår övergrepp, jag blir lika ledsen varje gång.

Hoppas vi ses i andra debatter!
    Tack för att du förstår vad jag menar, Tecum!
    Det gör vi säkert {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-17 13:57:53 följande:
    Ja,det hade varit intressant att få en förklaring på vilket ansvar dessa kvinnor har då de blivit utsatta för övergrepp.
    Nu har jag inte läst alla svar, men är det verkligen kläderna som folk ifrågasatt i tråden?
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-17 15:40:48 följande:
    Ja,bl a. Att man som kvinna inte ska vara för lättklädd när man går ut.
    Det tas ofta upp i diskussioner om detta ämne. 
    Men,som sagt,det är OT för denna tråden.
    Det jag undrade var om folk skrivit det i tråden här? 
  • Anonym (Filly)

Kollat igenom tråden nu och det är INGEN som ifrågasatt vad TS hade på sig. De enda som nämnt kläder är ju du och den andra som håller med dig.- Så det blir ju lite konstigt att du sitter och använder det som ett argument här. 

Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp