• Goneril

Får inte hålla mitt barn

Det var det värsta jag läst, vad är detta för en kille egentligen? Nu är det för sent att komma med kommentarer i stil med " märkte du inte att den här killen har en skruv lös innan ni skaffade barn", TS sitter ju redan i "skiten" och bör se till att komma ifrån honom, fortast möjligt.                                                                         

Vad säger lagen om den här killens beteende? Att TS inte kan amma eller få tillgång till sitt barn måste jämställas med bar misshandel. Sambons förhindrande agerande gentemot TS kan innebära brott mot liv och hälsa. Som någon skrev är varje dag viktig, ett barn som inte får näring regelbundet kan komma att lida skada. BrB 3, kap. 5 reglerar just brott mot liv och hälsa. Dessutom: Var och en som får kännedom om detta har en anmälningsplikt enligt Socialtjänstlagen, 14  kap. Första paragrafen. TS bör underrätta sina eller sambons föräldrar som då bör anmäla. Detta ska TS informera sambon om, han är ute på tunn is genom ett beteende fullt jämförbart med bar misshandel. Det som jag förstår kommer att bekymra TS är hur sambon kan fungera vid vv. I det här fallet, och med anmälan kommer TS säkerligen att få enskild vårdnad. Än så länge är barnet för litet dock för vv. Förmodligen.blir det heller inte aktuellt eftersom sambon visat sig ytterst olämplig som förälder.                      

• Goneril

Tonläget är ett annat nu än i trådstarten. TS fick ju inte hålla, sambon verkar köra över henne rätt rejält. Jag befarar att TS lägger sig platt och låter sambon ta över förhållandet. Skruv ner det lagrym jag refererade till tidigare! Tillåt dig inte att bli hjärntvättad, du verkar vara på god väg! 

• Goneril

Inlägg 36, där angav jag lagrum  Brb. M
    "Någon" har just talat med jurist och fått veta att mannens agerande kan vara barnmisshandel. Läs mitt inlägg eller läs Brottsbalken!  Ibland undrar jag vad jag gör i Familjeliv, fakta avseende juridik och ekonomi där jag brukar göra inlägg läses inte eller också upprepas mina inlägg där skribenten agerar som om det var vederbörande som kom på det.

• Goneril
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-16 15:33:34 följande:
    Om du syftar på mitt inlägg, menade min källa att mannens agerande kan vara egenmäktighet med barn. Inte barnmisshandel.

Om du är så kunnig i juridik, borde du veta skillnaden?

Varför skulle någon här läsa Brottsbalken eller dina inlägg, bara för att du tycker det? Menar du att dina inlägg är viktigare än andras?

Om du blir så frustrerad över vad andra skriver här, sluta läsa då. Sluta hänga här. Tror få skulle sakna dig, då du ofta är otrevlig och onyanserad och dömande i dina inlägg. Du påstår dessutom att jag dels skrev samma sak som du, dels försöker få det till att det var jag som "kom på" det, vilket inte stämmer. Sluta sprida lögner.

Detta är ett öppet forum. Kan du inte hantera det, ska du inte vara här. Är du så självupptagen att du surar för att du inte tycker att dina inlägg får den uppmärksamhet de förtjänar, bör du nog inte heller hänga här.

Sök hjälp för din narcissism. Kanske har du en släng av autism också, då du ofta har ett väldigt fyrkantigt sätt att resonera och se på världen.
    Otroligt, du hävdar att jag lider autism, en neuropsykiatrisk funktionsstörning samt narcissism, en personlighetsstörning! Dessa tillstånd kan endast fastställas av en psykiatriker och knappast av någon random skribent i ett öppet forum, någon som aldrig träffat mig men ändå tar sig friheten att diagnostisera mig. Ett gott råd till dig är att avstå från att ställa amatördiagnoser på det sätt du gör, det gäller både internet och IRL. Om jag vill kan jag säkert hitta något lämpligt lagrum för detta beteende  men jag lägger inte mer krut på denna fullkomligt meningslösa diskussion.
  • Goneril
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-16 15:33:34 följande:
    Om du syftar på mitt inlägg, menade min källa att mannens agerande kan vara egenmäktighet med barn. Inte barnmisshandel.

Om du är så kunnig i juridik, borde du veta skillnaden?

Varför skulle någon här läsa Brottsbalken eller dina inlägg, bara för att du tycker det? Menar du att dina inlägg är viktigare än andras?

Om du blir så frustrerad över vad andra skriver här, sluta läsa då. Sluta hänga här. Tror få skulle sakna dig, då du ofta är otrevlig och onyanserad och dömande i dina inlägg. Du påstår dessutom att jag dels skrev samma sak som du, dels försöker få det till att det var jag som "kom på" det, vilket inte stämmer. Sluta sprida lögner.

Detta är ett öppet forum. Kan du inte hantera det, ska du inte vara här. Är du så självupptagen att du surar för att du inte tycker att dina inlägg får den uppmärksamhet de förtjänar, bör du nog inte heller hänga här.

Sök hjälp för din narcissism. Kanske har du en släng av autism också, då du ofta har ett väldigt fyrkantigt sätt att resonera och se på världen.
    Inlägget har anmälts. Att anklaga någon för att lida av "narcissism" och "autism", uttryck som här har använts
    som tillmälen i nedsättande avsikt, drabbar också personer som faktiskt lider av dessa tillstånd. 
  • Goneril
    fornminne skrev 2025-09-17 10:45:28 följande:
    Sen vill jag påpeka att autism inte är en störning, det är en funktionsnedsättning.
    Eller funktionsvariation om man så vill. 

Ursäkta om jag är petig och märker ord, men du verkar själv tycka att det är viktigt att inte klanka ner på dessa människor samt använda rätt begrepp.
    Tack för korrigeringen! Det stämmer väl att jag värnar om funktionsnedsatta, eller utvecklingsstörda, som man sa förr. Livet blir svårt för dessa familjer, alla drabbas. I dag finns möjligheter till avlastning för föräldrar för att underlätta livet. Man måste också ha i åtanke att det  varierar högst väsentligt mellan individer, många med funktionsvariation klarar sig hyfsat och behöver inte sä mycket stöd.                                                                                                                                                                                   Den juridiska aspekten av sambons beteende som det återges av TS: Detta kan mycket väl rubriceras som egenmäktigt förfarande, men svårt att ha en uppfattning baserad enbart på TS skildring. Inför skranket behöver man ytterligare information. Om sambon sätter det i verket att försvåra TS kontakt med sitt barn kan det nog ses som barnmisshandel. Små barn är känsliga för stämningar och höga röster såsom när  föräldrar skriker ilsket. Skulle barnet vägra flaskan och endast vilja ammas men mamman inte får komma i närheten är det definitivt barnmisshandel.                                              
                                                                                                    En viss normaliseringsprocess har redan ägt rum,det vill säga att TS har börjat överse med beteendet, "gaslighting" som jag ser det. Sambon måste förstå att det han utsätter TS för genom att inte låta henne hålla sitt barn inte är Okej och skadar relationen i grunden.
Svar på tråden Får inte hålla mitt barn