• fornminne

Får inte hålla mitt barn

TS, det din sambo gör är tekniskt sett egenmäktighet med barn. Det är brottsligt.

Han verkar instabil. Kan du ringa någon, släkting eller vän, som kan komma och försöka tala förnuft med honom? Du måste ha hjälp att få tillbaka barnet utan att det skadas. Sedan måste du och barnet därifrån, alternativt din sambo. Han har mycket att förklara om han inte vill bli polisanmäld. Kanske behöver han hjälp?

• fornminne
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-09-14 21:21:37 följande:

Fick barnet nu lagom till läggdags, tack och lov. Men jag kommer nog inte kunna komma över det här i första taget. Bebisen har ju varit ganska glad åtminstone, tror det mest varit jobbigt för mig. Men ändå. Kommer inte våga släppa taget om hen imorgon ju. 

Fast du ska inte vara kvar med en sambo som beter sig så där. Du och barnet måste i säkerhet.

Jobbar han i morgon? Kan du packa det viktigaste när han är borta, och ta med dig barnet till en släkting eller vän?

Ni behöver hjälp. Din sambo har som sagt mycket att förklara. Och du måste göra vad du kan för att något liknande inte ska hända igen!
  • fornminne
    Goneril skrev 2025-09-16 17:49:05 följande:
    Otroligt, du hävdar att jag lider autism, en neuropsykiatrisk funktionsstörning samt narcissism, en personlighetsstörning! Dessa tillstånd kan endast fastställas av en psykiatriker och knappast av någon random skribent i ett öppet forum, någon som aldrig träffat mig men ändå tar sig friheten att diagnostisera mig. Ett gott råd till dig är att avstå från att ställa amatördiagnoser på det sätt du gör, det gäller både internet och IRL. Om jag vill kan jag säkert hitta något lämpligt lagrum för detta beteende  men jag lägger inte mer krut på denna fullkomligt meningslösa diskussion.
    Du har rätt i sak. Man ska undvika personpåhopp och självklart aldrig försöka sätta amatör-diagnoser på folk. Det sker alltför ofta på detta forum, oftast av andra än sköldmö. Men oavsett vem som gör det, är det fel.

Bara en expert kan avgöra om någon har autism eller narcissistisk personlighetsstörning eller något annat.

Däremot får man tycka - och även skriva - att någon har ett autistiskt eller narcissistiskt beteende. Det är inte att detsamma som att påstå att personen faktiskt har diagnosen, det ska man aldrig göra. Men någon kan ha det beteendet, eller uppfattas som det.

Om någon bemöter andra otrevligt eller märkligt, har man rätt att påpeka det utan att det klassas som personangrepp.
  • fornminne
    Goneril skrev 2025-09-16 17:49:05 följande:
    Otroligt, du hävdar att jag lider autism, en neuropsykiatrisk funktionsstörning samt narcissism, en personlighetsstörning! Dessa tillstånd kan endast fastställas av en psykiatriker och knappast av någon random skribent i ett öppet forum, någon som aldrig träffat mig men ändå tar sig friheten att diagnostisera mig. Ett gott råd till dig är att avstå från att ställa amatördiagnoser på det sätt du gör, det gäller både internet och IRL. Om jag vill kan jag säkert hitta något lämpligt lagrum för detta beteende  men jag lägger inte mer krut på denna fullkomligt meningslösa diskussion.
    Sen vill jag påpeka att autism inte är en störning, det är en funktionsnedsättning.
    Eller funktionsvariation om man så vill. 

Ursäkta om jag är petig och märker ord, men du verkar själv tycka att det är viktigt att inte klanka ner på dessa människor samt använda rätt begrepp.
Svar på tråden Får inte hålla mitt barn