Goneril skrev 2025-09-16 17:49:05 följande:
Otroligt, du hävdar att jag lider autism, en neuropsykiatrisk funktionsstörning samt narcissism, en personlighetsstörning! Dessa tillstånd kan endast fastställas av en psykiatriker och knappast av någon random skribent i ett öppet forum, någon som aldrig träffat mig men ändå tar sig friheten att diagnostisera mig. Ett gott råd till dig är att avstå från att ställa amatördiagnoser på det sätt du gör, det gäller både internet och IRL. Om jag vill kan jag säkert hitta något lämpligt lagrum för detta beteende men jag lägger inte mer krut på denna fullkomligt meningslösa diskussion.
Du har rätt i sak. Man ska undvika personpåhopp och självklart aldrig försöka sätta amatör-diagnoser på folk. Det sker alltför ofta på detta forum, oftast av andra än sköldmö. Men oavsett vem som gör det, är det fel.
Bara en expert kan avgöra om någon har autism eller narcissistisk personlighetsstörning eller något annat.
Däremot får man tycka - och även skriva - att någon har ett autistiskt eller narcissistiskt beteende. Det är inte att detsamma som att påstå att personen faktiskt har diagnosen, det ska man aldrig göra. Men någon kan ha det beteendet, eller uppfattas som det.
Om någon bemöter andra otrevligt eller märkligt, har man rätt att påpeka det utan att det klassas som personangrepp.