• Anonym (Berätta!)

Vilka biverkningar av bältrosvaccinet fick du?

Maken och jag tog bältrosvaccin i torsdags. Båda fick rejält ont i armen och det sitter fortfarande i nu på dag 3 men lättar dag för dag. Men maken fick först idag ett ganska stort illrött utslag och det är varmt att ta på det där nålen gick in.
    Hur orolig behöver han vara för det och att det kom så sent som dag tre?

Jag fick direkt under torsdag natt och på fredagen illamående, rejäl huvudvärk, frossa, lite feber, ont i kroppen etc som en influensa. Dag två, igår var huvudvärken kvar och allmän sjukdomskänsla. Idag är det ganska bra men har fortfarande ont i armen. 

Vi fick båda stelkramp, difteri och kikhostavaccinet samtidigt i andra armen. 

Dum som jag var så googlade jag biverkningar på vaccinet och nu är jag livrädd för att ta spruta nummer två som ska vara värre. Försöker intala mig själv att bältros förmodligen är värre att få men just nu känns det inte bra med vaccinet. 

Hur var det för dig? Framför allt, fick du några bestående men av vaccinet? 

• Svar på tråden Vilka biverkningar av bältrosvaccinet fick du?
  • Tow2Mater

Minns jag tog första dosen tidigt på en lördagmorgon, och var sedan utslagen från lördag kväll och hela söndagen.Jobbade måndagen men kände mig fortfarande halvrisig. Tog som du även stelkrampskombon samtidigt. Och som dig såg jag inte heller fram emot andra dosen, men tror inte den var värre, har inget specifikt minne av att varit speciellt sjuk då av den, det var under en julledighet. 

Inga bestående men.

• Anonym (Berätta!)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 23:02:44 följande:

Minns jag tog första dosen tidigt på en lördagmorgon, och var sedan utslagen från lördag kväll och hela söndagen.Jobbade måndagen men kände mig fortfarande halvrisig. Tog som du även stelkrampskombon samtidigt. Och som dig såg jag inte heller fram emot andra dosen, men tror inte den var värre, har inget specifikt minne av att varit speciellt sjuk då av den, det var under en julledighet. 

Inga bestående men.

Vi tog den i torsdagskväll och vad som hände sen läste du nyss. Fick du Shingrix eller det äldre vaccinet?  

Jag googlade mannens symptom och biverkningar kom upp och då främst Guillain-Barré och nu har jag smått panik och tycker mig känna det i kinden. Att den känns konstig och pirrig. För stunden ångrar jag att jag tog vaccinet men förhoppningsvis får jag inga bestående men. 
  • Anonym (Bara bältrosvaccinet)

Det som har med armen att göra vet ni ju vad som kommer från vilket vaccin, men de allmänna symptomen går ju inte att veta.

Sambon och jag tog bältrosvaccinet för en månad sedan, en fredag efter jobbet. Vi återkommer en annan gång för åtminstone stelkrampsvaccin, ville inte ta fler på en gång.

Sambon fick lite ont i armen, så att han inte låg på den ett par nätter, men dagtid märkte han inte av den om han inte rörde vid stället då förstås. Inga andra biverkningar. Han var ute i skogen hela följande dag.

Jag fick ont i armen, allmän sjukdomskänsla, muskelvärk och trötthet. Ingen feber, men lördag var jag liksom sjuk, låg större delen av dagen. På söndag bättre men inte så jag orkade med enkelt program. På söndag kväll kände jag mig återställd, förutom att jag fortfarande hade ont i armen, men inte så det var jobbigt. Tog ett par nätter till innan jag sov på den.
    (Efter TBE-vaccin fick jag en gång så att armen var helt obrukbar ett par dagar och hade det inte varit helg hade jag varit tvungen att sjukskriva mig. Sambon fick hjälpa mig med det mesta.)

Även andra dosen kommer vi ta en fredag inför en helg då vi inte har något inplanerat.

Ring vaccinationsgivaren imorgon om ni är oroliga över nuvarande biverkning eller funderar över dos två. 
    Vad jag läst ska inte dos två vara värre. En del reagerar på första, andra på andra, en del på båda och en del på ingendera. Jag läste också att bältrosvaccinet ger oftare biverkningar än många andra, men inte farliga. 
    Själva sjukdomen bältros, som en tredjedel av befolkningen får, är inget kul alls. Några får förstås lindrigt, men de som får riktigt jobbigt är fler. Man kan ha ont i veckor, månader eller år och såna smärtor som värkmedicin inte biter på. Nyligen har jag också lärt mig att bältros också kan angripa ögon eller inre organ och orsaka svår sjukdom.

• Tow2Mater
    Anonym (Berätta!) skrev 2025-09-14 23:11:02 följande:
    Vi tog den i torsdagskväll och vad som hände sen läste du nyss. Fick du Shingrix eller det äldre vaccinet?  

Jag googlade mannens symptom och biverkningar kom upp och då främst Guillain-Barré och nu har jag smått panik och tycker mig känna det i kinden. Att den känns konstig och pirrig. För stunden ångrar jag att jag tog vaccinet men förhoppningsvis får jag inga bestående men. 
    Jag tog den nya, Shingrix.
  • Mrs Green

Efter båda doserna kändes det som jag hade en rejäl influensa dagen efter, men på andra dagen mådde jag bra igen. 

• Anonym (Nålsögat)

Shingrix 1: Lite rodnad/bula, ömt om jag rörde stickstället, lite trtött dagen efter.

Dos 2: Som ovan, lite segare dag 2 men inget som gjorde att jag avbröt mina planer för dagen.

Tog också båda doserna en fredag, eftersom vaccinbyrån sa att just Shingrix kan ge lite mer eftereffekter än andra vaccin.

• Anonym (Berätta!)

Tack för alla svar. 

Svar på tråden Vilka biverkningar av bältrosvaccinet fick du?