Inlägg från: Anonym (Scrollande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Scrollande)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Det är scrollandet på sociala medier och data/TV-spel samt Netflix som är de största bovarna. Nej, de har "Inte tid att laga mat" eftersom de är upptagna med det, dessutom är det tråkigt och ansträngande att laga mat. Och detta säger jag, som för bara 10 år sedan var "kungen" av snabbmat. Jag förstod inte varför jag bara blev fetare och otympligare och mer orörlig, tills jag läste på om vad det att leva på bara snabb/hämtmat gör med kroppen i förlängningen.

Idag är jag piggare, smidigare och rörligare än någonsin, tack vare att jag i tid förstod vikten av att laga hälsosam mat från grunden.

• Anonym (Scrollande)
    Maycel skrev 2025-09-15 19:30:40 följande:

Jag lagar inte mat från grunden för jag helt enkelt är dålig på att laga mat. Kalla mig lat men en gorbys pirog till lunch och en troccazero är aldrig fel.

Vad är en trocazzero? Trocadero menar du väl? Gorbys innehåller knappt någon näring. Allting kan du bli bättre på, och lär du dig laga hälsosam mat från grunden kommer din kropp att tacka dig.
  • Anonym (Scrollande)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 09:57:57 följande:
    Fast det är inte bara planeringen som tar tid, eller spar tid. Att laga en gryta eller rulla egna köttbullar tar längre tid än att värma på färdiga köttbullar eller steka korv. Och visst kan man förbereda på helgen, men återigen så tar det tid att laga den maten som är helt från grunden. 

Jobbar man heltid, har resväg, har barn med aktiviteter så finns inte alltid den tiden. Och man kanske vill ägna tid åt något annat än hushållsarbete också, tex träffa vänner, träna eller annat. 

Däremot det du beskriver, steka köttfärs med tacokrydda, det tar ju ingen tid såklart. Då funderar jag mest varför man ens skulle spara färdigstekt köttfärs eller kyckling till en annan rätt. För att använda rester, visst, men spara tid för matlagning? Nej det kan jag inte riktigt se. Godare också att använda färsk köttfärs eller kyckling till den andra rätten.
    Är väl inte många som ägnar sig åt att träffa vänner idag, när allt sker på mobilen? Den tid folk INTE ägnar åt sina vänner kunde de ju förslagsvis använda till matlagning.
  • Anonym (Scrollande)
    Core skrev 2025-09-17 15:48:42 följande:

Vi lagar i princip alltid riktig mat från grund, men får ändå dålig smak i munnen av trådstarten. Det är nån högtravande underton jag inte riktigt tål.

En sak jag undrar är hur TS kan veta vilka övriga levnadsvanor dom som äter fryspizza har? Har du så pass många i din direkta närhet som lever på helfabrikat kanske du ska fråga dig hur du hamnade i den kretsen från första början 😂

Det är så pass vanligt idag att man ofta ofrivilligt hamnar i sådana "kretsar". Folk har blivit otroligt lata och bekväma under 20 års tid, och som jag skrev tidigare så är scrollande i mobilen, data- och TV-spel och Netflix den största boven. Man vill bara göra sådant som är roligt och underhållande och slippa anstränga sig "i onödan".
  • Anonym (Scrollande)
    Anonym (KalleGbg) skrev 2025-09-20 02:05:30 följande:

Jag är 42 år och har inte lärt mig att laga mat. Jag äter bara snabbmat. Just nu så är jag inne i en period då jag enbart äter Pizza Pockets.

42 år och har inte lärt dig laga maf. Alarmerande, minst sagt.
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?