Inlägg från: Anonym (Hedda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hedda)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag håller med i stort TS. Jag och maken lagar storkok omkring 2 gånger i månaden (beroende på behov) - eller storkok och storkok, två rätter per gång och 8-10 portioner av varje. Då har vi också matlådor att värma alla andra dagar. Godare och billigare än färdigrätter eller lunchen på jobbet.

Men... var ska man dra gränsen. Att köpa en fryst kyckling i affären är också en typ av halvfabrikat. Du slipper plocka och ta ur den. Kan börja tillaga den direkt efter att den tinat. Samma sak med filskfilér.

• Anonym (Hedda)
    Anonym (Det räcker nu) skrev 2025-09-15 15:12:00 följande:

Är du samma ts som startat otaliga trådar om mat och matlagning? Folk får väl äta vad de vill, hur rör det dig?

Om väldigt många äter helfabrikat påverkar det hälsan, som i förlängningen påverkar oss alla iofs.
  • Anonym (Hedda)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 15:33:04 följande:

Enligt statistik lägger vi i genomsnitt 15 minuter om dagen på matlagning.... och många tycker att det "räcker väl?"...  nja på den....

Det säger en hel del om hur svenska folket faktiskt mår och då pratar jag bara om psykisk ohälsa och stress.... som är den största folksjukdomen vi har. 

Och kolla bara sommarhalvåret vad folk stoppar i sig under grillsäsongen.... ohemula mängder öl och sprit på det dessutom... 

Jag kan nog komma under den tiden - på vardagar. Jag äter som jag gjorde när jag bodde hemma hos mina föräldrar i Skåne: rejält mitt på dagen, vilket på vardagarna innebär att jag värmer egengjord matlåda i mikro, och smörgås eller fil på kvällen. 
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Vic) skrev 2025-09-16 11:25:17 följande:

Du sätter fingret på en viktig grej här. Det är jättelätt för mig att laga mat från grunden. Jag tycker som din man att det är roligt och avkopplande. Att laga storkok och äta samma maträtt tio portioner om, låter som rena döden för mig. 

Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är ju inte så att vi lagar samma mat varje gång vi gör storkok, och det innebär inte heller att vi äter samma mat varje dag. När barnen bodde hemma räckte de 20 portionerna vi gjorde på söndagen till 5 dagar, men vi hade ju alltid kvar av annat i frysen plus att vi gjorde matlådor av middagsmaten som blev över på lördagen och söndagen, så det blev olika mat varje dag ändå.
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?