Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Tid kan jag köpa till viss del, för det tar lite tid att planera.
    Det tar inte längre tid utspritt på en vecka att laga själva maten men planeringen och inköpen kan möjligen ta längre tid än att bara slänga några köttbullar i pannan och koka snabbmakaroner.

MEN om man är ärlig med att man VILL laga mat från grunden och kan tänka sig att lägga en kvart på att planera och kanske en kvart extra i butiken (man ska ju ändå dit och köpa Mamma Scan men om vi säger att man behöver ha lite mer tid att hitta det man planerat att laga istället) så är det inte raketforskning.

För mig var det planeringen som tog tid i början. Planera vad som ska lagas och vilken dag för att det sen ska rulla på. Laga större volymer av kött/kyckling/ fisk och en laddning potatis/ris pasta. Sen har man det man behöver. Och har man också en uppsättning tillbehör såsom tortillabröd, såser och röror, feferoni, cornichos, oliver, fetaost, grönsaker, bönor etc att kombinera med så behöver man inte äta "samma mat" varje dag. Tacoköttfärs kan bli tacos en dag, köttfärssås en annan. Kyckling som lagas på en kvart i ugnen kan man hacka upp och ha till ris och goda såser eller i en tortilla wrap. Möjligheterna är oändliga.

Ica har nåt liknande koncept i sin tidning Buffe som är rätt kul att köra nån vecka då och då. Det bygger på samma princip, att man lagar saker som sen går att kombinera på olika sätt under veckan. Lite större insats någon dag, mindre insats följande dagar (i princip motsvarande att steka köttbullar eller fiskpinnar). 

• Anonym (Ida)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 09:57:57 följande:
    Fast det är inte bara planeringen som tar tid, eller spar tid. Att laga en gryta eller rulla egna köttbullar tar längre tid än att värma på färdiga köttbullar eller steka korv. Och visst kan man förbereda på helgen, men återigen så tar det tid att laga den maten som är helt från grunden. 

Jobbar man heltid, har resväg, har barn med aktiviteter så finns inte alltid den tiden. Och man kanske vill ägna tid åt något annat än hushållsarbete också, tex träffa vänner, träna eller annat. 

Däremot det du beskriver, steka köttfärs med tacokrydda, det tar ju ingen tid såklart. Då funderar jag mest varför man ens skulle spara färdigstekt köttfärs eller kyckling till en annan rätt. För att använda rester, visst, men spara tid för matlagning? Nej det kan jag inte riktigt se. Godare också att använda färsk köttfärs eller kyckling till den andra rätten.
    Ja men nej.
    Att rulla köttbullar tar en stund men du gör ju inte köttbullar då till EN middag. Du kanske gör på 3kg färs. Den insatsen kan ge dig många middagar efter det sen. 

Det är ett självval att arbeta heltid (och ha resväg). Vi alla gör våra prioriteringar och vi prioriterar bra mat, matlagning tillsammans och samvaro i köket framför två heltidslöner.

Vi sparar massor med tid på att göra som jag beskrev det. Vi har färs i frysen men den ska tas fram och tinas. Steker jag 1,8kg på måndagen så blir det tacos måndag + lunchlådor till föräldrar + arbetande ungdom, middag dag två blir köttfärssås och spaghetti + lunchlådor onsdag till föräldrar + arbetande ungdom. Tisdag kväll plockar vi fram en påse "salladskyckling" som vi kallar det från frysen, dvs kyckling som jag/vi stekt upp och kryddat och vet precis vad den innehåller till skillnad från random fryspåsar ur disken. Det gör vi wraps av onsdag kväll. Helgerna har vi fritt för spontant matlagning där vi äter "färsk" mat om det har högre prio än att avstå halvfabrikat. Men även där med tänket att man kan laga volym för frys eller för att äta tex måndag kväll. 
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?