Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Jag tycker att det är tråkigt och omständigt med mat. Inte bara själva tillagningen utan allt runtomkring med val, planering, inköp, disk. Som tur är så är jag gift med en man som tycker att matlagning är roligt och avkopplnde så han lagar mycket mat från grunden.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vic) skrev 2025-09-16 11:25:17 följande:

Du sätter fingret på en viktig grej här. Det är jättelätt för mig att laga mat från grunden. Jag tycker som din man att det är roligt och avkopplande. Att laga storkok och äta samma maträtt tio portioner om, låter som rena döden för mig. Jag vill prova nytt och lagar minst ett nytt recept varje vecka. Det är en rolig utmaning att hitta recept som är näringsriktiga, vardagsprissatta och tidsmässigt gjorda för en tisdag mitt i veckan. Jag älskar det!

Ändå har jag full förståelse för dem som inte tycker som jag. Det finns en massa saker som jag tycker är oerhört trist och som inte alla ger mig energi. Jag tar inte ut mina barn på skogsutflykt om ingen står med en pistol mot mitt huvud. Jag försörjer ensam vår lokala skräddare, eftersom jag inte ser skillnad på nål och tråd. 

Och fastän jag älskar att laga mat, serveras också mina barn fiskpinnar eller köpa hamburgare ibland. Ibland kör det ihop sig och tiden räcker inte till. Och fastän mina barn huvudsakligen serveras hembakt bröd, hemrullade köttbullar och hemgjord såser, är det bästa de vet ändå polarbröd, varmkorv med bröd och hamburgare från Max. Det är liksom värsta lyxen, som en av dem uttryckte sig. 

Ja, det är ju olika vad man tycker är roligt och avkopplande. Jag är gärna ute i skogen med barnen och tycker att det är rätt rogivande att tvätta. Bra när man hittar någon i tvåsamhet som enkelt kan ta hand om det man själv ogillar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 11:54:24 följande:
    Fast att rulla köttbullar till många middagar kommer ändå att ta samma tid, bara att all tid läggs vid ett tillfälle. 

Det är inte ett självval att försörja sig, nej. 
    En stor del av att göra egna köttbullarna är ju inte rullandet. Planering, smaksättning, disk. Självklart går det snabbare att göra många på en gång! Jag som inte gillar matlagning lagar ofta så det räcker till minst en lunch också. En dubbel sats köttfärssås är inte dubbelt jobb t ex.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 12:03:23 följande:
    Faktum är ändå att det tar mer tid än många har, och jo, rullandet är det som är mer tidskrävande. 

Dubbel sats köttfärssås är nåt annat än att rulla dubbel sats köttbullar. Det fattar du ju själv.
    Min poäng var att det inte tar dubbel tid att göra köttbullar till två måltider. Man slipper dubbel tid för smaksättning och disk och städning av kök. Men personligen väljer jag biffar för att slippa kladda så mycket överhuvudtaget.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (xxx) skrev 2025-09-16 11:28:56 följande:
    Vet du vad hel- och halvfabrikat är?

Helfabrikat är t ex: bröd, fil, mjölk, pålägg, sylt

Halvfabrikat är t ex: mjöl, havregryn, ris, falukorv, pasta

Är det onyttig mat, tycker du?

Mkt av det du själv äter är nog hel- och halvfabrikat. Även om du bakar eget bröd så gör du det av halvfabrikat. 

Så använd inte dessa ord, för jag tror att det du menar är ultraprocessad och/eller mat/färdigmat. 

Så när du tycker andra är okunniga så blottar du din egen okunnighet. 
    Fast är väl inte riktigt så orden används till vardags? Säger man att någon använder mycket halvfabrikat i matlagningen så brukar man mena falukorv och inte mjöl. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 13:00:49 följande:
    Är ju ändå bra att ha koll på vad orden faktiskt betyder innan man sätter sig till doms över hur andra gör.
    Jovisst är det bra att veta. Men tycker ändå att orden brukar användas såsom ts använder dom. Ingen tänker på mjölk och mjöl när halvfabrikat diskuteras.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 13:30:05 följande:
    Så du kan uttala dig om vad andra tänker också? 

Det finns många som har koll på vad begreppen egentligen betyder, även om inte du har det eller tror att andra har det.
    Du lär bli missförstådd om du säger halvfabrikat och syftar på mjöl och mjölk. Handlar inte om definitionen utan om vad man brukar mena i dagligt tal. Men lycka till
  • Anonym (Mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-16 14:05:35 följande:
    Du tror de flesta använder ordet helt fel? Det som undviker missförstånd är att använda korrekt term, om folk hittar på egen tolkning blir det förvirrande. 
    Fel och fel. Man brukar syfta på ultraprocessad mat i det här sammanhanget. Behöver inte betyda att folk inte vet definitionen av ordet. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skill) skrev 2025-09-16 13:57:18 följande:
    Ofta kan man ju förtydliga sig om man har en diskussion. Som här på forumet, du har ju nu lärt dig något om halvfabrikat och kan i fortsättningen välja att använda uttrycket korrekt eller som ett slagträ för ditt eget tyckande. 
    Nu är det inte jag som använt uttrycket utan förklarar för dig hur ordet brukar användas i dagligt tal. 
  • Anonym (Mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-16 15:14:49 följande:

Om man syftar på ultraprocessad, skulle man kunna säga ultraprocessad. Att kalla tex chips halvfabrikat men inte kalla köttfärs det, skulle ju bli helt fel. 

Har svårt att tro att folk kan definitionerna men struntar i dem. Hur som helst, svårt att diskutera ämnet om folk använder godtyckliga begrepp. Jag förstår ju inte exakt vad TS menar pga det. 

Säger inte vad som är rätt eller fel att säga utan vad folk brukar syfta på med sina ordval. Man kan låtsas att man inte förstår vad ts syftar på för dåliga halvfabrikat, om man vill.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-09-16 16:42:14 följande:
    Vad av följande är i daglig tal halvfabrikat
    Kallrökt lax
    Ströbröd
    Ketchup
    Vinäger
    Curry
    Rökt skivad skinka
    Marmelad
    Curd
    Falukorv
    Aioli
    Inlagd sill
    Matjesill
    Fråga ts vetja
  • Anonym (Mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-16 21:10:39 följande:

Lustigt att du vet vad folk brukar syfta på när de använder (fel) ord, finns det undersökningar om detta eller mammgissar du bara? 

Jag antar att TS främst vänder sig emot färdiggjorda måltider som säljs frusna eller på burk, men är lite osäker på exakt vad hon menar. Verkar som om hon trodde att tex ris, mjöl, köttfärs och pasta inte är halvfabrikat och därför inte djävulens redskap, men kanske finns det andra halvfabrikat som hon verkligen är emot? Oklart. 

Undersökning? Haha

Läs hennes exempel så borde det inte vara så svårt vad hon menar med att laga mat från grunden.
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?