Inlägg från: Anonym (Vic) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vic)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 11:06:11 följande:

Jag tycker att det är tråkigt och omständigt med mat. Inte bara själva tillagningen utan allt runtomkring med val, planering, inköp, disk. Som tur är så är jag gift med en man som tycker att matlagning är roligt och avkopplnde så han lagar mycket mat från grunden.

Du sätter fingret på en viktig grej här. Det är jättelätt för mig att laga mat från grunden. Jag tycker som din man att det är roligt och avkopplande. Att laga storkok och äta samma maträtt tio portioner om, låter som rena döden för mig. Jag vill prova nytt och lagar minst ett nytt recept varje vecka. Det är en rolig utmaning att hitta recept som är näringsriktiga, vardagsprissatta och tidsmässigt gjorda för en tisdag mitt i veckan. Jag älskar det!

Ändå har jag full förståelse för dem som inte tycker som jag. Det finns en massa saker som jag tycker är oerhört trist och som inte alla ger mig energi. Jag tar inte ut mina barn på skogsutflykt om ingen står med en pistol mot mitt huvud. Jag försörjer ensam vår lokala skräddare, eftersom jag inte ser skillnad på nål och tråd. 

Och fastän jag älskar att laga mat, serveras också mina barn fiskpinnar eller köpa hamburgare ibland. Ibland kör det ihop sig och tiden räcker inte till. Och fastän mina barn huvudsakligen serveras hembakt bröd, hemrullade köttbullar och hemgjord såser, är det bästa de vet ändå polarbröd, varmkorv med bröd och hamburgare från Max. Det är liksom värsta lyxen, som en av dem uttryckte sig. 

• Anonym (Vic)
    Anonym (Hedda) skrev 2025-09-16 12:44:48 följande:
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är ju inte så att vi lagar samma mat varje gång vi gör storkok, och det innebär inte heller att vi äter samma mat varje dag. När barnen bodde hemma räckte de 20 portionerna vi gjorde på söndagen till 5 dagar, men vi hade ju alltid kvar av annat i frysen plus att vi gjorde matlådor av middagsmaten som blev över på lördagen och söndagen, så det blev olika mat varje dag ändå.
    Ni har så klart hittat ett sätt som passar er. För mig är det fruktansvärt trist och tar glädjen från vad matlagning och mat innebär för mig. 
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?