Inlägg från: Anonym (skill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skill)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:12:36 följande:

Absolut, många lagar fortfarande mat hemma ? men frågan är vad man menar med att "laga mat". Att steka upp färdigkryddade kycklingbitar och hälla på en färdig sås ur burk räknas tekniskt sett som matlagning, men det är långt ifrån samma sak som att laga något från riktiga råvaror.

Halvfabrikat som "komplement" låter oskyldigt, men ofta blir det just de som tar över tallriken: färdiga såser, dressingar, marinader, kryddblandningar, köttbullar, pannkakor, pizzabottnar, bröd osv. När man staplar allt det på varandra blir det inte mycket genuint kvar.

Och visst, Sverige är inte helt bortkopplat från riktig matlagning ? men jämför med hur det såg ut för bara några generationer sedan. Då var basen husmanskost och folk hade grundläggande kunskaper i hur man gör en sås, reder en soppa eller tar hand om rester. Idag är det snarare en minoritet som gör sådant regelbundet.

Så ja, det finns fortfarande matlagning i de svenska köken, men att påstå att vi inte har ett problem med bekvämlighetskultur och halvfabrikat är att blunda för verkligheten.

Skillnaden är väl att alla vuxna i familjen förväntas arbeta nu. Och då hinner man allt mindre av långkok och hackande. 

Sen vet jag inte heller om du baserar dina antaganden å faktiska siffror eller din egen känsla. Har du siffror på att vi generellt lagar allt mindre mat, eller är det nåt du bara tycker eller påstår för diskussionen? Skulle vara intressant att se de siffrorna i så fall.
  • Anonym (skill)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 15:33:04 följande:

Enligt statistik lägger vi i genomsnitt 15 minuter om dagen på matlagning.... och många tycker att det "räcker väl?"...  nja på den....

Det säger en hel del om hur svenska folket faktiskt mår och då pratar jag bara om psykisk ohälsa och stress.... som är den största folksjukdomen vi har. 

Och kolla bara sommarhalvåret vad folk stoppar i sig under grillsäsongen.... ohemula mängder öl och sprit på det dessutom... 

Vilken statistik? Vore trevligt om ni visade var siffrorna kommer ifrån. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Kök) skrev 2025-09-15 15:42:31 följande:

Klart att ?från grunden? är relativt ? ingen förväntar sig att man ska stå och mala sitt eget mjöl eller slakta djur hemma. Att köpa köttfärs eller pasta är inte problemet, det är ju helt rimliga basvaror. Skillnaden ligger i om man använder råvaror som grund och själv tillagar maten, eller om man mest värmer upp färdiga industriprodukter.

Att du inte bryr dig om vad dina kompisar äter är förståeligt på ett personligt plan. Men det är just det här resonemanget som blir lite för snävt: maten vi väljer handlar inte bara om individen. När halvfabrikat blir vardagsmat i stor skala får det effekter på folkhälsan, miljön och matkulturen. Det är alltså större än att du råkar stå ut med falukorv när du hälsar på hos en vän.

Så visst, man kan blunda för det och säga ?det påverkar inte mig? ? men i praktiken påverkar det oss alla.

Ändå säljs det ju en hel del köttfärs, obehandlade kycklingdelar, fisk, grönsaker osv. Så någon måste ju ändå tillaga de råvarorna. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-16 09:14:16 följande:

Tid kan jag köpa till viss del, för det tar lite tid att planera.
    Det tar inte längre tid utspritt på en vecka att laga själva maten men planeringen och inköpen kan möjligen ta längre tid än att bara slänga några köttbullar i pannan och koka snabbmakaroner.

MEN om man är ärlig med att man VILL laga mat från grunden och kan tänka sig att lägga en kvart på att planera och kanske en kvart extra i butiken (man ska ju ändå dit och köpa Mamma Scan men om vi säger att man behöver ha lite mer tid att hitta det man planerat att laga istället) så är det inte raketforskning.

För mig var det planeringen som tog tid i början. Planera vad som ska lagas och vilken dag för att det sen ska rulla på. Laga större volymer av kött/kyckling/ fisk och en laddning potatis/ris pasta. Sen har man det man behöver. Och har man också en uppsättning tillbehör såsom tortillabröd, såser och röror, feferoni, cornichos, oliver, fetaost, grönsaker, bönor etc att kombinera med så behöver man inte äta "samma mat" varje dag. Tacoköttfärs kan bli tacos en dag, köttfärssås en annan. Kyckling som lagas på en kvart i ugnen kan man hacka upp och ha till ris och goda såser eller i en tortilla wrap. Möjligheterna är oändliga.

Ica har nåt liknande koncept i sin tidning Buffe som är rätt kul att köra nån vecka då och då. Det bygger på samma princip, att man lagar saker som sen går att kombinera på olika sätt under veckan. Lite större insats någon dag, mindre insats följande dagar (i princip motsvarande att steka köttbullar eller fiskpinnar). 

Fast det är inte bara planeringen som tar tid, eller spar tid. Att laga en gryta eller rulla egna köttbullar tar längre tid än att värma på färdiga köttbullar eller steka korv. Och visst kan man förbereda på helgen, men återigen så tar det tid att laga den maten som är helt från grunden. 

Jobbar man heltid, har resväg, har barn med aktiviteter så finns inte alltid den tiden. Och man kanske vill ägna tid åt något annat än hushållsarbete också, tex träffa vänner, träna eller annat. 

Däremot det du beskriver, steka köttfärs med tacokrydda, det tar ju ingen tid såklart. Då funderar jag mest varför man ens skulle spara färdigstekt köttfärs eller kyckling till en annan rätt. För att använda rester, visst, men spara tid för matlagning? Nej det kan jag inte riktigt se. Godare också att använda färsk köttfärs eller kyckling till den andra rätten.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-16 11:17:22 följande:
    Ja men nej.
    Att rulla köttbullar tar en stund men du gör ju inte köttbullar då till EN middag. Du kanske gör på 3kg färs. Den insatsen kan ge dig många middagar efter det sen. 

Det är ett självval att arbeta heltid (och ha resväg). Vi alla gör våra prioriteringar och vi prioriterar bra mat, matlagning tillsammans och samvaro i köket framför två heltidslöner.

Vi sparar massor med tid på att göra som jag beskrev det. Vi har färs i frysen men den ska tas fram och tinas. Steker jag 1,8kg på måndagen så blir det tacos måndag + lunchlådor till föräldrar + arbetande ungdom, middag dag två blir köttfärssås och spaghetti + lunchlådor onsdag till föräldrar + arbetande ungdom. Tisdag kväll plockar vi fram en påse "salladskyckling" som vi kallar det från frysen, dvs kyckling som jag/vi stekt upp och kryddat och vet precis vad den innehåller till skillnad från random fryspåsar ur disken. Det gör vi wraps av onsdag kväll. Helgerna har vi fritt för spontant matlagning där vi äter "färsk" mat om det har högre prio än att avstå halvfabrikat. Men även där med tänket att man kan laga volym för frys eller för att äta tex måndag kväll. 
    Fast att rulla köttbullar till många middagar kommer ändå att ta samma tid, bara att all tid läggs vid ett tillfälle. 

Det är inte ett självval att försörja sig, nej. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-16 11:58:30 följande:
    Är väl inte många som ägnar sig åt att träffa vänner idag, när allt sker på mobilen? Den tid folk INTE ägnar åt sina vänner kunde de ju förslagsvis använda till matlagning.
    Eller så väljer man att ändå träffa vänner den tid man har ledig. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 11:58:03 följande:
    En stor del av att göra egna köttbullarna är ju inte rullandet. Planering, smaksättning, disk. Självklart går det snabbare att göra många på en gång! Jag som inte gillar matlagning lagar ofta så det räcker till minst en lunch också. En dubbel sats köttfärssås är inte dubbelt jobb t ex.
    Faktum är ändå att det tar mer tid än många har, och jo, rullandet är det som är mer tidskrävande. 

Dubbel sats köttfärssås är nåt annat än att rulla dubbel sats köttbullar. Det fattar du ju själv.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 12:13:13 följande:
    Fast är väl inte riktigt så orden används till vardags? Säger man att någon använder mycket halvfabrikat i matlagningen så brukar man mena falukorv och inte mjöl. 
    Är ju ändå bra att ha koll på vad orden faktiskt betyder innan man sätter sig till doms över hur andra gör.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 13:27:16 följande:
    Jovisst är det bra att veta. Men tycker ändå att orden brukar användas såsom ts använder dom. Ingen tänker på mjölk och mjöl när halvfabrikat diskuteras.
    Så du kan uttala dig om vad andra tänker också? 

Det finns många som har koll på vad begreppen egentligen betyder, även om inte du har det eller tror att andra har det.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Vic) skrev 2025-09-16 13:02:27 följande:
    Ni har så klart hittat ett sätt som passar er. För mig är det fruktansvärt trist och tar glädjen från vad matlagning och mat innebär för mig. 
    Håller med dig här. Har ett antal matlådor i frysen på jobbet som jag gjorde i ett anfall av storkok. Tre lådor med samma maträtt. Men vill jag äta dem? Nej, det vill jag inte, har ätit en av dem, inte sugen på de andra.

Men jag är inte heller så kategorisk att jag hellre äter storkok av samma mat bara än att variera mig med halv- och helfabrikat när jag tycker att det är lämpligt.

Idag åt jag libanesiskt från en restaurang nära mitt jobb. Tror att falafeln i rätten var halvfabrikat, och mycket god. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 13:51:26 följande:
    Du lär bli missförstådd om du säger halvfabrikat och syftar på mjöl och mjölk. Handlar inte om definitionen utan om vad man brukar mena i dagligt tal. Men lycka till
    Ofta kan man ju förtydliga sig om man har en diskussion. Som här på forumet, du har ju nu lärt dig något om halvfabrikat och kan i fortsättningen välja att använda uttrycket korrekt eller som ett slagträ för ditt eget tyckande. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 14:24:39 följande:
    Nu är det inte jag som använt uttrycket utan förklarar för dig hur ordet brukar användas i dagligt tal. 
    Och jag förklarar för dig vad det faktiskt betyder. 

Hur ordet brukar användas får du tala för dig själv, det finns  många som vet och kan använda begreppet helt korrekt.
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-16 14:20:18 följande:
    Fel och fel. Man brukar syfta på ultraprocessad mat i det här sammanhanget. Behöver inte betyda att folk inte vet definitionen av ordet. 
    Man brukar.... ja, du verkar gilla att uttala dig om hur andra gör.

Men även om nu många säger fel, menar nåt och säger nåt annat, så skadar det ju inte att upplysa om de korrekta begreppen. Tvärtom så underlättar det ju om man börjar använda begreppen utifrån vad de faktiskt betyder. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Scrollande) skrev 2025-09-17 16:23:14 följande:
    Det är så pass vanligt idag att man ofta ofrivilligt hamnar i sådana "kretsar". Folk har blivit otroligt lata och bekväma under 20 års tid, och som jag skrev tidigare så är scrollande i mobilen, data- och TV-spel och Netflix den största boven. Man vill bara göra sådant som är roligt och underhållande och slippa anstränga sig "i onödan".
    20 års tid?

Märkligt att de flesta åt halvfabrikat i olika utsträckning redan när jag var barn på 70-80-talet. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-09-19 05:29:24 följande:
    Så olika det kan vara under ungefär samma tidsperiod!

Jag är född 1963 och bodde hemma till 1980. Jag vågar lovar att varken pulvermos, pulversoppa eller pulversås kom över vår tröskel under dessa sjutton år.

Min mamma var av den gamla stammen, så 30-talist som hon var. All mat lagades från grunden.
    Det slaktades hemma på gården och min far både fiskade och jagade emellanåt. Det odlades allt grönt och alla rotfrukter.

Jag börjar tro att jag växte upp i paradiset!

Dock, idag äter jag inte rött kött längre. Jag tror att allt gårdsslaktande med blod och slamsor gjorde mig avmätt... har inte tuggat rött kött nu på över 35 år.

Tänker på bröd av alla de sorter också. Tror faktiskt aldrig att jag såg ett köpebröd hemma i mitt barndomshem. Varken "matbröd" eller kaffebröd som bullar och kakor. Min mamma bakade allt.

Sen när min mamma blev gammal orkade hon såklart inte längre och då blev det falukorv och färdiga köttbullar, alltid alltid med kokt potatis. Tror inte det någonsin kom in ett pastapaket i hennes hem. Eller ris för den delen.
    Sista åren åt hon matportioner från ett tillagningskök, sk pensionärsmat. Mat som det klagats så mycket på i sociala medier.
    Mat som var jättebra, vällagad och god. Jag fick någon låda då och då så jag vet.

Nej, nu sitter jag här med tårar i ögonen och tänker på min mamma som lämnade mig fr evigt för snart två år sedan. Hon fick iaf leva länge och mötte sin frälsare vid över 90 års ålder.

--------------

Sorry för utläggningen. Jag fastade i minnena.
    Naturligtvis är det olika! Tror du på allvar att just din tillvaro var exakt som alla andras? Att alla levde på en gård? Låter som att din mamma inte heller arbetade utanför hemmet då?

Jag växte upp på 70-talet, i en stad, föräldrar som båda jobbade utanför hemmet.
    Ingen av dem jagade, ingen av dem fiskade mer än som lite nöje då och då. 

Både hemma och i skolan serverades halv- och helfabrikat, såväl som mat från grunden. I en blandad kost som liknar den jag äter i dag. 
  • Anonym (skill)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-09-19 08:49:09 följande:
    Men oj, här var det inte bara en tå som var öm!

Min mamma jobbade deltid och skötte även administrativa arbetet i man fars företag.  Så nu vet du det.
    Är det något mer du undrar?

Var sa jag förresten att att min "tillvaro var exakt som alla andras"?
    Jag inledde mitt inlägg med "så olika det kan vara". Missade du det med flit eller?
    Jaså, en tå som var öm? 

Nej, jag undrar inget över din uppväxt faktiskt. 

Men visst är det skillnad att jobba deltid och heltid, för det är ganska mycket tid som går där som din mamma kunde lägga på att tex laga mat. 
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?