Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Varför lagar ni inte mat från grunden?

Fjäril kär skrev 2025-09-15 15:33:04 följande:

Enligt statistik lägger vi i genomsnitt 15 minuter om dagen på matlagning.... och många tycker att det "räcker väl?"...  nja på den....

Det säger en hel del om hur svenska folket faktiskt mår och då pratar jag bara om psykisk ohälsa och stress.... som är den största folksjukdomen vi har. 

Och kolla bara sommarhalvåret vad folk stoppar i sig under grillsäsongen.... ohemula mängder öl och sprit på det dessutom... 

Fast ofta är det väl en person i hushållet som lagar maten och fler som äter den, eller? Snittet blir ju lägre då. Och räknar man inte med disk och allt pyssel kring matlagningen som inte är matlagning, så är inte ett genomsnitt på 15 minuter så där jättelite. Enligt mig i alla fall, som nog skulle få i alla fall godkänt av ts då vi lagar i princip all mat hemma.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2025-09-21 19:48:12 följande:

I helgen har det lagats från sk grunden. I fredag Marey me chicken som tog en del tid då kycklingen ska paneras i mjöl och förstekas innan man gör sås etc. sen i lördags gjorde jag och ena sonen egen pasta med hemmarullade köttbullar med ricotta och färska kryddor som fick koka i en hemmagjord tomatsås. Idag blev det helstekt kyckling i ugn, men ugnsrostade rotfrukter, stekta bruna potatisar och hemmagjort potatismos till dem som ville ha det samt brunsås. Kontentan? Känns som jag diskat hela helgen.. trots ansträngningen har det klagats från höger och vänster om att man nog hade kunnat tänka sig en annan rätt. Så inte konstigt att folk köper hem eller kör på halvfabrikat..,

Och precis det är min teori om att laga mat från grunden är en funktion av hur mycket disk som genereras. Ju mer disk, desto mer räknas maten som lagad från grunden. Skrattande

Om det är någon tröst så tycker jag att det låter hur gott som helst och jag hade gärna ätit vid ditt bord.
Svar på tråden Varför lagar ni inte mat från grunden?