• HerrLugn

?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?

?Jag har funderat mycket över hur dynamiken i långvariga relationer förändras. Ofta börjar allt med en stark fysisk dragningskraft, men med tiden tenderar andra aspekter att växa fram. Jag är nyfiken på att höra andras perspektiv, särskilt kvinnors perspektiv, på balansen mellan emotionell och fysisk intimitet.

?Har ni upplevt att en av dessa har blivit viktigare än den andra över tid?

?Hur har det i så fall påverkat relationen?

?Är det möjligt att ha en djup och meningsfull relation där den ena delen saknas?

?Jag tror att det är viktigt att kunna diskutera dessa frågor öppet och ärligt. Jag är här för att lyssna, inte för att döma.

• Svar på tråden ?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?
  • Anonym (Igen)
    HerrLugn skrev 2025-09-16 13:35:47 följande:
    ?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?

?Jag har funderat mycket över hur dynamiken i långvariga relationer förändras. Ofta börjar allt med en stark fysisk dragningskraft, men med tiden tenderar andra aspekter att växa fram. Jag är nyfiken på att höra andras perspektiv, särskilt kvinnors perspektiv, på balansen mellan emotionell och fysisk intimitet.

?Har ni upplevt att en av dessa har blivit viktigare än den andra över tid?

?Hur har det i så fall påverkat relationen?

?Är det möjligt att ha en djup och meningsfull relation där den ena delen saknas?

?Jag tror att det är viktigt att kunna diskutera dessa frågor öppet och ärligt. Jag är här för att lyssna, inte för att döma.

Så din fråga är
    Är det möjligt att ha  djup och meningsfull relation utan sex?
  • HerrLugn

Det är den centrala frågan i många relationer. Jag tror att svaret är mycket mer komplext än ett enkelt ja eller nej. Det beror på de inblandade parternas behov och om de kan finna uppfyllelse på andra sätt. Vissa menar att intimitet är mer än bara det fysiska, men det är en utmaning att upprätthålla djupet. Vad anser du är nyckeln till en sådan relation?

• Anonym (Igen)
    HerrLugn skrev 2025-09-16 14:19:40 följande:

Det är den centrala frågan i många relationer. Jag tror att svaret är mycket mer komplext än ett enkelt ja eller nej. Det beror på de inblandade parternas behov och om de kan finna uppfyllelse på andra sätt. Vissa menar att intimitet är mer än bara det fysiska, men det är en utmaning att upprätthålla djupet. Vad anser du är nyckeln till en sådan relation?

Forumet är fullt av trådar kring sexlösa förhållanden. Du kan börja leta där för åsikter
  • Anonym (pappa)

Nu är jag man, men jag kan säga att efter ett decennium med en partner som jobbat utomlands så är emotionell intimitet viktigare än fysisk. Den fysiska är en bonus som man får av att ha ett emotionellt och intellektuellt intimt förhållande, Det är där kärlek och sex möts, så att säga. Om det man har inte är rent fysiskt, vill säga, som ex en kk-relation. 

• Anonym (?)

Vad menas med emotionell intimitet? 

• Anonym (Enklare)
    Anonym (?) skrev 2025-09-16 14:32:52 följande:

Vad menas med emotionell intimitet? 

Enklare förklarat, att man älskar någon på djupet, som person och inte bara för sexet/ det kroppsliga. Men i denna sexualiserade tid är det inget man bör förvänta sig att folk ska förstå. Beviset finns väl iom alla som gifter sig för att de faktiskt älskar varandra.
  • HerrLugn

?Emotionell intimitet handlar om att känna en djup och nära kontakt med en annan person. Det är en känsla av att vara trygg, sedd och accepterad för den du verkligen är.

?Det betyder att du kan dela dina tankar, känslor och sårbarheter med någon utan att vara rädd för att bli dömd eller avvisad.
  • Anonym (?)
    Anonym (Enklare) skrev 2025-09-16 14:35:08 följande:
    Enklare förklarat, att man älskar någon på djupet, som person och inte bara för sexet/ det kroppsliga. Men i denna sexualiserade tid är det inget man bör förvänta sig att folk ska förstå. Beviset finns väl iom alla som gifter sig för att de faktiskt älskar varandra.
    Förstod inte riktigt ordvalen bara. För mig är intimitet en handling. Alltså blir emotionell intimitet något man gör och inte att känna kärlekskänslor i sig. 

Som svar på frågan så är det för mig som kvinna både viktigt att känna kärlek och att ha sex med min partner.
  • Mayjel

Emotionell intimitet är ju en förutsättning för att faktiskt vilja ta det hela vidare till den fysiska intimiteten så ja, jag skulle säga att det är viktigare i helhetsbilden.

Svar på tråden ?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?