• HerrLugn

?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?

?Jag har funderat mycket över hur dynamiken i långvariga relationer förändras. Ofta börjar allt med en stark fysisk dragningskraft, men med tiden tenderar andra aspekter att växa fram. Jag är nyfiken på att höra andras perspektiv, särskilt kvinnors perspektiv, på balansen mellan emotionell och fysisk intimitet.

?Har ni upplevt att en av dessa har blivit viktigare än den andra över tid?

?Hur har det i så fall påverkat relationen?

?Är det möjligt att ha en djup och meningsfull relation där den ena delen saknas?

?Jag tror att det är viktigt att kunna diskutera dessa frågor öppet och ärligt. Jag är här för att lyssna, inte för att döma.

• Svar på tråden ?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?
  • Anonym (Cd)
    HerrLugn skrev 2025-09-16 18:36:38 följande:
    Jag håller med, det är en otroligt viktig poäng. Många män missar att den emotionella tryggheten är en förutsättning för att det fysiska ska kunna bli riktigt bra. Men jag tror också att en djup attraktion är avgörande. Vad tror du, kan en stark attraktion vara en grund för en fungerande intimitet, även om den inte alltid har en känslomässig grund?
    Man måste väl tycka att den person man är tillsammans med också är O.K. som person (med alla de fördelar och brister som vi människor har)? Jag har svårt att tänka mig enbart fysisk attraktion som håller ihop det hela, utan att man också tycker om den personen (och då menar jag inte förälskelse, det är trevligt, men inte nödvändigt).
  • Anonym (x)
    Anonym (Cd) skrev 2025-09-16 20:39:57 följande:
    Man måste väl tycka att den person man är tillsammans med också är O.K. som person (med alla de fördelar och brister som vi människor har)? Jag har svårt att tänka mig enbart fysisk attraktion som håller ihop det hela, utan att man också tycker om den personen (och då menar jag inte förälskelse, det är trevligt, men inte nödvändigt).
    Håller med.
  • Anonym (Observer)
    Anonym (Nja) skrev 2025-09-16 18:43:38 följande:
    Tja  den "maskulina" är ju tydligen att kvinnor ska ha sex utan att andra eventuella behov tillfredsställs. 

Båda sakerna behövs. Inget utesluter det andra. Att kvinnor många gånger slutar med den fysiska intimiteten är just för att den emotionella inte tillfredsställs. Männen ser ofta bara den fysiska och förstår inte kopplingen. 
    Tja den "Feminina" är ju tydligen att män ska ha emotionellt utan att andra eventuella behov tillfredsställs. 

Båda sakerna behövs. Inget utesluter det andra. Att män många gånger slutar med den emotionella intimiteten är just för att den fysiska inte tillfredsställs. Kvinnor ser ofta bara den emotionella och förstår inte kopplingen.
  • Anonym (Sex)

Sex är viktigare och mer intressant för mig än att prata.

• Anonym (?)
    HerrLugn skrev 2025-09-16 20:12:11 följande:
    Det där är en jättebra poäng. Den där tanken att ens partner måste vara ens bästa vän är nog det som förstör för många. Man glömmer att den sexuella spänningen behöver ett eget utrymme, borta från vardagspratet.
    ?Jag tror du sätter fingret på varför det blir tråkigt för så många.
    Ja, precis så. Försöker tänka på det nu i min nya relation. Mer dejtande och spänning och mindre prat om alla svårigheter man har. Men självklart måste man känna sig trygg och älskad. Det är en balansgång. 
  • HerrLugn
    Anonym (?) skrev 2025-09-17 10:46:51 följande:
    Ja, precis så. Försöker tänka på det nu i min nya relation. Mer dejtande och spänning och mindre prat om alla svårigheter man har. Men självklart måste man känna sig trygg och älskad. Det är en balansgång. 
    ?Den där balansen mellan att vara trygg och samtidigt behålla spänningen är det som är svårast i alla relationer. Jag tror du har helt rätt i att man måste fortsätta dejta varandra, även om man bor ihop. Det är lätt att glömma bort att man måste vårda den spänningen.
    ?Hur gör du för att få in den spänningen i er vardag, när det är så lätt att fastna i rutiner?
    "Att lyssna är viktigt, men att se någon är avgörande."
  • Anonym (?)
    HerrLugn skrev 2025-09-17 10:54:21 följande:
    ?Den där balansen mellan att vara trygg och samtidigt behålla spänningen är det som är svårast i alla relationer. Jag tror du har helt rätt i att man måste fortsätta dejta varandra, även om man bor ihop. Det är lätt att glömma bort att man måste vårda den spänningen.
    ?Hur gör du för att få in den spänningen i er vardag, när det är så lätt att fastna i rutiner?
    Är bara små saker och en inställning egentligen. Att göra mig fin för min man och inte bara när jag lämnar hemmet. Att prata av mig med en vän eller min mamma för att få in positiva samtal och sex med min partner istället. Inte berätta om alla eventuella fysiska krämpor. Kan låta ytligt men det är så lätt hänt att man sitter där i mjukiskläder och pratar om dagens problem med sin partner. Jag har lärt mig att jag vill ha en annan typ av relation. 
  • HerrLugn
    Anonym (?) skrev 2025-09-17 11:16:15 följande:
    Är bara små saker och en inställning egentligen. Att göra mig fin för min man och inte bara när jag lämnar hemmet. Att prata av mig med en vän eller min mamma för att få in positiva samtal och sex med min partner istället. Inte berätta om alla eventuella fysiska krämpor. Kan låta ytligt men det är så lätt hänt att man sitter där i mjukiskläder och pratar om dagens problem med sin partner. Jag har lärt mig att jag vill ha en annan typ av relation. 
    Det du beskriver är otroligt imponerande. Det är en strategi, och jag kan tänka mig att det fungerar. Att aktivt välja vad man delar med sig av för att skydda den sexuella spänningen är en väldigt klok insikt.
    ?Men jag undrar om det inte kan bli väldigt ensamt i längden? Att man inte kan prata av sig om allt med sin partner. Jag tänker mig att man måste ha en stor disciplin för att hålla den fasaden.
    "Att lyssna är viktigt, men att se någon är avgörande."
  • Anonym (pappa)
    Anonym (?) skrev 2025-09-17 11:16:15 följande:
    Och jag kan inte tänka mig något bättre än att få sitta i mjukiskläder och prata om dagens problem med min partner.

Alla blir vi saliga på vårt egna vis.
  • Anonym (?)
    HerrLugn skrev 2025-09-17 11:29:44 följande:
    Det du beskriver är otroligt imponerande. Det är en strategi, och jag kan tänka mig att det fungerar. Att aktivt välja vad man delar med sig av för att skydda den sexuella spänningen är en väldigt klok insikt.
    ?Men jag undrar om det inte kan bli väldigt ensamt i längden? Att man inte kan prata av sig om allt med sin partner. Jag tänker mig att man måste ha en stor disciplin för att hålla den fasaden.
    Skulle inte säga att det är en fasad utan snarare att jag använder andra relationer till endel av vardagens problem. Har inget behov av att dela allt med min man. 
Svar på tråden ?Är emotionell intimitet viktigare än fysisk?