• Anonym (Orkestermamma)

Uppspelning med kompis som inte övat

Mitt barn står inför ett litet dilemma. Hen går i en orkester. Snart är det konsert och mitt barn fick ett solo. En kompis i samma orkester frågade om hen kunde få vara med på solot då det var det barnets favoritstycke. Mitt barn sa ja.

Nu visar det sig att kompisen inte övat alls. Det är falskt och ur tempo och dessutom placerar sig kompisen framför micken så att det enbart är hen som hörs. Vi har erbjudit oss att öva hemma hos oss, då vi spelar samma instrument, men hittills har kompis och föräldrar duckat. Mitt barn har försökt prata med kompisen, men inte nått fram.

Nu känner sig mitt barn inte så sugen på att ha dela solot med kompisen. Det låter hemskt och mitt barn skäms för att andra ska tro att det är hen som låter så illa. Mitt barn övar dagligen och kan sin del riktigt bra, men hörs som sagt inte.

Å ena sidan tycker jag att man gör som man sagt och genomför det man företagit sig. Å andra sidan förstår jag verkligen mitt barn.Och det gör att jag har svårt att ge råd. Vad säger ni, hur löser man det bäst?

• Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat
  • Anonym (a)

Du menar att orkesterledarna inte följer upp solon alls? Märkligt.

• Anonym (M)

Så ingen ledare lyssnar på barnen innan konserten? Märkligt. 

Och om kompisen står framför micken så bara hen hörs så är det ju konstigt att ditt barn tror att hens röst hörs. Boda sakerna kan inte vara sanna. 

• Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (a) skrev 2025-09-16 18:56:06 följande:

Du menar att orkesterledarna inte följer upp solon alls? Märkligt.

Korrekt. De övar en gång per övningatillfälle (en gång i veckan). Solisterna får återkoppling och förväntas sen öva hemma. Konsekvensen om man inte levererar är att man inte får solon eller att man får dem vid mindre viktiga tillfällen. Det är mitt barn nu rädd ska gå ut över hen. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 19:09:29 följande:

Så ingen ledare lyssnar på barnen innan konserten? Märkligt. 

Och om kompisen står framför micken så bara hen hörs så är det ju konstigt att ditt barn tror att hens röst hörs. Boda sakerna kan inte vara sanna. 

Läs mitt inlägg ovan för att se hur det går till. 

Det andra barnet låter betydligt mer än mitt barn. Det går inte att urskilja vem som är vem utan är i praktiken bara ett missljud. 

• Anonym (Juno)

Vad säger orkesterledaren när ni pratar med hen? 

• Anonym (a)

Fortfarande märkligt. Skulle tipsat orkesterledarna om att lyssna av båda. Det kommer märkas vem som övat.

• Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Juno) skrev 2025-09-16 19:32:24 följande:

Vad säger orkesterledaren när ni pratar med hen? 

Vi har inte pratat med ledaren än, då mitt barn inte vill hänga ut sin kompis. Men efter övningen nu blev det mycket tydligt att det inte kommer att låta bättre än så här. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (a) skrev 2025-09-16 19:33:36 följande:

Fortfarande märkligt. Skulle tipsat orkesterledarna om att lyssna av båda. Det kommer märkas vem som övat.

Absolut, men det vet inte åhörarna. Det är nästan det mitt barn tycker är jobbigast, att många nya föräldrar ska tro att hen är så dålig, trots att hen arbetat mycket och övar dagligen (och är duktig). 
  • Anonym (Sanslösa Sverige)

Alltså, vilken del av "solo" har inte ni och ledarna fattat?

Ett solo är ett solo. En person.

Den som vill ha medalj för deltagande när det gäller framförande av musik för andra kan vänligen hålla sig till alla-kan-sjunga-körer eller korpfotboll.

• Anonym (a)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-16 19:36:04 följande:
    Absolut, men det vet inte åhörarna. Det är nästan det mitt barn tycker är jobbigast, att många nya föräldrar ska tro att hen är så dålig, trots att hen arbetat mycket och övar dagligen (och är duktig). 

På tillfället före konsert/genrep.

Det låter inte som något svårlöst.

Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat